|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag får väl börja med att berätta att jag är helt ny här på forumet men jag hoppas att jag likväl kan vara så fräck att jag ber om hjälp! ;) Läget är följande: Undertecknad har tillsammans med sambon beslutat att införskaffa en Z3 Cab under hösten. Jag minns fortfarande när jag såg bilen första gången och jag anser fortfarande att det är en av de snyggaste bilarna som byggts. Det är dock först nu som det passar att köpa en och då behöver jag sålede lite tips. :) Vår tanke har varit att köpa en med ett mindre motoralternativ. Hur mycket förlorar vi i körglädje vs tjänar i kostnader som skatt, försäkring och liknande? Finns det årsmodeller man bör undvika? Skillnader som bör uppmärksammas? Budgeten ligger på runt 130 000:-, vad får man för de pengarna? :) Alla tips tas tacksamt emot! MVH Joakim & Julia | |
|
Välkomna till forumet Joakim & Julia!! Sålde nyligen min förra Z3, en 2,8 från -97 med 8500 mil på mätaren för 120.000:- Vill Ni ha en nyare bil så blir det troligtvis med mindre motor. Men det är ungefär så lågt det går att pressa priset nu. Jag skulle själv rekommendera 2,8an för de pengarna, mindre motor blir riktigt tråkigt i en sportbil som Z3 faktiskt är. Dessutom har 2,8an liksom M bilarna bredare bakskärmar vilket ser MYCKET bättre ut (bakpartiet ändrades iom faceliften 99/04 men de bilarna är dyrare än 130K) Tips kring köp har diskuterats i ett antal trådar tidigare, kolla tex Länk Länk Länk Länk Länk Länk Lycka till!! Ni har valt absolut bästa året för att köpa, sommaren har varit urusel vilket lett till massvis av bilar till salu och ingen som velat köpa. Pga tidigare års massiva import är numera priserna i Sverige LÄGRE än i tyskland, iallafall vad gäller Roadsters. /Caspar Länk |
|
|
Hittar ni en fin 2.8 för dom pengaran så är dte bara att slå till. Har dock aldrig sett en så billig 2.8 som din Caspar, så jag tror det kan bli svårt att hitta. Ngt annat motoralternativ är i mina ögon ej attraktivt. 2.0 liters 6:an kom först 99 och därmed är bilen förmodligen dyrare än budgeten tillåter. Men det är i a f en sexa, vilket jag tycker en öppen bil ska ha för motorljudets skull. De 4 cylindriga är fina bruksmaskiner men i en sportbil har de inget att göra anser jag. Som caspar så, att börja kika ityskland är ingen större idé förrän ni ska sälja......... ;-) /B Ps: Hoppas vi får välkomna er till vårat fina Z-gäng, och inte bara till forumet! |
|
|
Tack för Era svar! :) Jo viaat känna en 2.8 mycket mer lockande men samtidigt undrar jag hur mkt dyrare den är i daglig drift? Reparationer, skatt, försäkring, förbrukning och liknande? Jag har hittat 2.8 till priser som funkar men som sagt så är det alla andra kostnader som jag funderar på... Några åsikter? ;) Tack o hej! //Jocke |
|
|
2,8an är inte så farlig att äga, det är ju trots allt en standardmotor i BMW's program. Försäkring: ca 6K/år (helår, avställd vintertid = ännu billigare) Förbrukning < 1 lit/mil Skatt: Ungefär samma som de andra, skiljer bara några kg i skattevikt Reparationer: Liksom alla BMW's inte helt billigt men inte värre än andra standard BMW. Service: Normal BMW nivå Det är först när man kliver upp till M bilarna som det helt plötsligt exploderar kostnadsmässigt (ungefär dubbla mot en 2,8..) /Caspar Länk |
|
|
Vilken service!! Svar direkt! Nu lutar det mer åt en 2.8 men vi får se om vi hittar någon som vi känner passar oss, har insett att vi är ganska kräsna! ;) En fråga till: Finns det någon sammanställning kring inredning/paket osv? Själv föredrar jag aluminium/krom etc framför träinredning och vill då helst hitta ett ex som passar. Gärna då med ljus inredning... :) |
|
|
hade en 1,9 (140hk) för ett år sedan, och jag håler med övriga här - gå på en 2,8 om du kan :-) 1,9'an var förvisso kul å köra, men den kan inte jämföras med sexorna... Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
De delar av inredningen som är i plast finns i svart Länk eller beige Länk I övrigt finns det massor av färger och färgkombinationer på säten, dörrsidor etc... Det finns en väldigt snygg "metall" inredning Länk och en otroligt läcker "metall" ratt Länk Vad gäller utrustning så finns det inget bra svar. mer än hälften av alla Z3'or som rullar är importerade och dessa har inte alls samma standard- och paketutrustning som de svensksålda. Fundera på vad Ni vill ha i Er bil och leta rätt på en som har detta. Personligen rekommenderar jag definitivt AC, men avstår gärna el-cab. Svensksålda bilar är generellt mer utrustade än importbilar, men det finns fullsmetade importer också. Störtbåge är tex standard på svenska 2,8/M , men ganska ovanligt på import = 10K SEK för att komplettera. |
|
|
Metallratten är nog utanför budget, då jag har för mig att den kom på årsmodell 02. Men snygg är den (har en sån i skåpbilen....) Precis som Caspar säger är AC viktigt, elcab tillför ingenting. Men se till att få vindskydd med, då det förlänger säsongen avsevärt. /B |
|
|
Nu börjar det bli dags att kolla runt efter bilar med andra ord... Är det något speciellt man bör vara uppmärksam på vad gäller Z3? Vilka problemområden finns och hur undviker jag att bli lurad? Som ni märker är jag ingen expert på vad man bör ha koll på så jag hoppas ni kan hjälpa mig istället! :) |
|
|
Jag gjorde ett M-test i samband med köpet av min z3 coupe, om man inte har bra koll på bilar så är det skönt att få den kollad av någon som har lite koll på grejerna. Några BMW specifika syndrom kan man väl kanske inte få kollade, men det finns nog så mycket annat som M-testet kollar. I mitt fall så hittade vi en lite sliten spindelled i min bil så det prutades direkt.. Jag och säljaren delade på M-test kostnaden, och bara det visar att säljaren är ärlig i sina avsikter och inte är rädd för att någon oberoende kontrollerar bilen. Om inget annat så sover jag bättre på natten nu... |
|
|
Hoppas att ni hittar vad ni letar efter, det bör ju vara köpläge nu. Mina erfarenheter av 4,5 års ägande (nästan 9000 egna mil, bilen har gått totalt 10000) av en 2.8 Coupé -98 (första i Sverige?, ursprungligen pressbil). Bilen har alltid servats på BMW i Solna och jag har kört den året runt, i ur och skur, parkerad på gatan i Stockholm. Väldigt få problem totalt men jag har råkat ut för: Kabelbrott i kabelstammen till bakluckan (förhoppningsvis väldigt ovanligt, speciellt på en Roadster ;-). Lagade själv => billigt. Spindelleder (på senaste besiktningen, 8000 mil) båda sidor. Kostade om jag minns rätt 1800spänn för båda inklusive jobb på BMW i Solna inklusive släckning av 2an. BMW bytte någon drivrem vid vanlig service till ACn som var sprucken enligt dom, ingen aning om det behövdes (ca 500 spänn). Bytt en dimstrålkastare på grund av stenskott (hela måste köpas, finns ej bara glas, ca 1000kr). Hade problem med larmet i vintras, visade sig vara larmkontakten till motorhuven, löstes med lite 5-56 (observera ordvitsen med löstes). Jag bytte själv bromsskivor och klossar runt om i våras. Allt hade inte behövs bytas men det började bli lite gammalt, aldrig bytt tidigare. Bensinmätaren har ett fel som återfinns på många bilar. Kretskortets glidbana till givaren som sitter i tanken blir slitet och tappar kontakten. Felet yttrar sig som att mätaren slår mellan full och tom de första 10literna när man tankat fullt. Givaren (hela pumpen) i tanken måste bytas (ej gjort). Mest ett skönhetsfel. I övrigt har jag INTE haft några problem med: drivlina, hjulupphängning, AC, motor. Vissa har varit tvungna att byta motorer till fönsterhissar, motorer till centrallås, givare till airbags i förarstolen. Jag har INTE haft några sådana problem. Förresten, fönstrena går trögt efter ett tag när gummilisterna åldras. Jag har löst det med silikonsprej. Andra ställen som behöver sig lite sprej då och då kan vara. Lås, eftersom man aldrig använder nyckel. Dörrupphängning, knirrar lite. Kopplingen inne i kupén (knarrar, standardfel). M-test skall man vara medveten om vad det är. Enligt min åsikt kan det mycket väl missa stora saker. Senaste besiktningspapper har nog lika stor chans att visa större saker. CO-halt, glapp i hjulupphängning mm. När jag köpte jaggan i somras hade säljaren gjort ett M-test, vissa saker blir man bara sur på. Dom hade lagt energi på att skriva att nummerplåten var sprucken. Sedan hade dom missat grovt på vissa modellspecifika saker. Om det passar med närmsta BMW-verkstad skulle jag nog föredra att ta bilen dit istället för en koll. Vad det gäller Roadster-specifika saker (suflett med eventuella motorer, läckage och dyl) finns det nog andra som kan hjälpa dig med. Själv har jag ett riktigt tak och mer intressanta taklinjer (så det så, ni människor med rufsig frisyr :-P ). lycka till /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Några saker till jag kom på. Utseendemässigt skall bilen vara i det närmaste perfekt om den har varit välskött. Lacken på dessa bilar (BMW generellt) är (enligt min vax och polerkille) hård och skall tåla en del. Den stora motorhuven på min cosmosssvarta bil har dock rätt så länge varit alldeles vitprickig från små stenskott. Om jag skulle se en bil som gått längre än några tusen mil med väldigt fin huv skulle jag gissa att den är omlackad. Interiört bör den även efter 10000 mil vara i princip som ny. På min har jag ett liten repa (1cm) på lädret på förarstolen där man kliver i och ur. På passagerarsidan har en liten (några millimeter) flisa skrapats bort från aluminium-lacken på dörrhantaget (kvinna med hårda naglar). I övrigt kan jag inte komma på något annat. /Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
beijnoff: Mycket läsvärt! En sak som kan vara värd att tänka på är att klädseln på stolarna i coupén mig veterligen uteslutande är nappaläder vilket inte slits på samma sätt som det oregonläder som är det vanligaste i roadstrarna (M Roadster har dock enbart nappa). Oregonlädret slits mycket fortare, dvs. det blir blankt på slitytorna. Vissa versioner av Z3 roadster har en typ av klädsel som kallas leatherette, detta är någon form av galon som ska se ut som skinn. Kanske praktiskt, men enligt mig ganska tråkigt. Ratten (såvida den är läderklädd) är väl det som tydligast kan avslöja om bilen gått långt, den har blivit aningen blank i min bil trots att den bara gått 3250 mil. /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Länk | |
|
ju-jo: här har du en bra länk som vissar alla variationer på inredningskombinationer: Länk en sak till: om du köper en 2.8 så alla efter 99 har dubbelvanos. dem innan har enkelvanos. men det är inte bara positivt med dubbelvanos (variabla kamtider både på ut oc insuget). den har en viss tendens att gå sönder (inte så att alla går sönder och inte alls i samma utsträckning som berömda RR vanosem hos M men ändå). det är till och med så att BMW har tagit fram en erättningssats så att man inte behöver byta ut vanos enheten utan bara slittdelar. Vanosproblem bör ge utslag genom diagnostikuttaget så kör bilen till BMW för att kolla. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tack för alla tips! Helt kanon med folk som ver vad de pratar om och inte drar sig för att dela med sig av sin kunskap! Vi har nog inte bestämt oss för om det blir en 2.8 eller en 1.8/1.9, vi får helt enkelt se vad som känns rätt när vi hittar bilen. Saken är den att de flesta 2.8 som ligger i rätt prisklass har gått ganska många mil så det känns lite trist... HenrikM> Tack för tipset. Silver känns ganska aktuellt med det varierar från dag till dag vilket vi känner för känns det som! Om det är fler som har tips på bilar som är till salu får vi gärna posta fler länkar! |
|
|
Finns en silvrig 1.9 i Herrljunga till salu här på Powerbörsen, 123.000 begärt. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Såg den Fredrik, en 1,9 från -96 för 123.000:- Det spelar ingen roll hur perfekt skicket är, det är ju riktigt dyrt. Fick som sagt 120K för min 2,8 -97 och även om den inte var perfekt så var det ju klart en roligare bil.. /Caspar Länk |
|
|
Caspar. Jag tycker inte det var dyrt för 1.9'an, däremot släppte du din 2.8'a åt hel***e för billigt. (Eller så var den väldigt skabbig). 1.9'an flyttar rätt bra på sig faktiskt, visst inte samma känsla som i en modell med 6 cylindrar. Men alla måste inte ha den utan nöjer sig med en fyra, jag tycker det har blivit så löjligt snack här på forumet. Fyrorna rackas ned något fruktansvärt vilket jag tycker är helt obefogat. Jämför en Z3 1.8/1.9 med en Miata så framstår Miata'n som en leksaksbil. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredik: Visst är även fyrorna roliga bilar och jämför man med Miata så är de definitivt jätteläckra, det var ju delvis för att möta just efterfrågan på Miata som Z3'an kom. Dock gillar jag den extra bredden på 6'orna innan faceliften och det kan vara värt lite extra pengar bara det. Men priset... Detta år var inget år att sälja en Roadster, regn nästan varje dag.. Ingen vill köpa och bilar till salu i mängder. Jag hade bilen ute för 139K under april till början juni (Powerbörsen, blocket, gulan, DN.se, DN) och fick sammanlagt 2!!! samtal av vilka inget ledde till affär. Sänkte den i början av juni till 129K och fick i slutet av juli 2 samtal varav det ena ledde till affären.. BMW erbjöd 105K i början av sommaren för ett inbyte. Med lite tur stabiliserar priserna sig nu när det inte importeras lika många och en solig sommar nästa år kanske bättrar på priset en del, men en BMW är ingen investering utan en rolig kostnad. /Caspar Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.