|
|
|
|---|---|
|
Hejsan jag är ny inome hela den "turbo grejen" så jag undrar vad dumpventil har för funktion? Vet att det är den som låter när man växlar. Men en annan fråga är kan man ha högtrycksturbo utan dumpventil? Tack | |
|
Dumpventilen släpper ut de tryck som finns kvar i systemet när du släpper gasen. Bara för att du inte ska skada komprssorimpellern. Den får inget motstånd och kan snurra fritt igen." Högtryck å lågtryck". det är nog bara affärsmän som använder dom orden. Högtrycks turbo kan vara ett exakt likadant aggregat som på en lågtrycks turbo-bil. Högtrycksturbon har bara högre laddtryck. Du kanske redan visste det men nu sa jag det iaf igen. Ja och nej man kan köra utan dump, men det är inget att rekomendera. Finns dumpar på låt säga saab 2.0T = lågtrycks. och på saab aero 2.3.T =högtrycks. Bara ett exempel så valde jag saab. Det finns både öppen och återcirkulerande dumpventiler. Den öppna släpper ut luften från systemet rakt ut i det fria. En återcirkulerande lättar på trycken med släpper tillbaks luften precis vid inloppet på turbon. Just bara för att Luften i systemet har blivit uppmätt utav en luftmassemätare. Hade man istället haft öppen dumpventil på en bil med luftmassemätare. så hade luftmassemätaren registrerat att just såhär mycket luft kommer in till dig nu lilla motorn.. Men då har ju herr dumpventil släppt ut luften en bit ifrån luftmassemätaren (efter den altlså) och då får motorn för lite luft och för mycket bensin. Vilket resulterar i en ganska ojämn gång för motorn. plus att det skadar katalysatorn Hoppas du fattar :) |
|
| Jodå jag fattar, tack som fan, vill lära mig mycket om turbo och hela de systemet, men jag har ingen som kan förklara det så vet du nån sida där dom förklarar allt om turbo och turbos komponenter för nybörjare. | |
| Du kan fråga precis vad som helst här inne. Du kommer nog få svar på det mesta! | |
| Ja d tror jag säkert men det är lättare att läsa från botten till toppen om turbo, t.ex hur man ska börja, vad man ska tänka på lite exempel osv. | |
|
Det är nog svårt att hitta en så bra sida som du letar efter. Om du är osäker på något speciellt så fråga mig. så kan jag kanske ge dig ett svar |
|
| Tack, i fall jag kommer på en specifik fråga så vänder jag mig till dig.. | |
|
www.howstuffworks.com sök på turbo jättebra sida TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.