AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
951

Startar knappt, dör i korsningar 535iA

Tr
88
Tretov
535iA -91
I korthet... Skulle ner till tispbutiken, när jag skulle starta sen gick den inte igång, startmotorn gick runt OK men motorn ville inte. Efter ett par försök gav jag upp och väntade en stund. Sen försökte jag igen varpå den startade någorlunda, om än motvilligt. Körde ett kvarter, när jag skulle över en korsning (var ju tvungen att sakta in lite) så höll den på att stanna. Klarade mig över, meni nästa korsning dog den och jag fick knuffa den över (som tur var så var det nästan dött i stan).... Ringde bilbärgningen som släpade den hem.

Har nån några ideér om vad som kan ha hänt? Den har stått i en vecka, men när jag senast körde så gick den bra..! Den "vill inte" nu helt enkelt, det bara klipps av...

/Patrik

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Prova o ladda batteriet ordenligt som första åtgärd, det blir mycket mystiska saker om det är för låg spänning i batteriet.

Kolla samtidgt så geratorn laddar okej...

///Magnus
Tr
88
Tretov
535iA -91
Jo alltså batteriet verkade okej, belysning och allt var med full styrka och startmotorn gick fint... det var ju sen när jag väl var igång som den jävlades på riktigt.

st
77
stejak
320d touring -0
Låter som att den inte går på alla cylindrar....

hur lät den när motorn gick ?

Pefan
Tr
88
Tretov
535iA -91
Den lät... hyfsat när den väl gick, men när jag skulle över en korsning, och den tappade fart, ville den inte riktigt få kraft igen, jag var tvungen att trycka ner pedalen och låta den "i sin egen takt" få upp farten igen. När jag skulle över en annan korsning, där jag pga. siktläget inte kunde hålla fart alls utan måste stanna till, så orkade den inte över utan la av på mitten. Sen vågade jag inte köra alls längre och ringde bilbärgningen.

Kan det vara något med bensintillförseln? Bilbärgarn trodde det var nåt med elektroniken som styr denna.

st
77
stejak
320d touring -0
Kan vara igensatt bränslefilter...det ska man typ byta var 1500:e mil. Det är det mycket vanligt att bilen kan bete sig som den gör om det är massa sk*t i filtret.

Pefan
Tr
88
Tretov
535iA -91
Jag ska ha den till verkstad på måndag så får dom kika på det. Jag hoppas det inte blir alltför dyrt.

Först påminde det lite om hur det är när batterispänningen är för låg, den ville inte komma igång, startmotorn gick bara... men när det är så, och man får igång motorn, brukar den ju brumma på fint sen... men så var ju inte fallet nu, den tycktes inte ha någon lust... kraftlös!

Tr
88
Tretov
535iA -91
Nu imorse startade den fint igen, men gick lite ojämnt. Men jag vågar ju inte köra med den, det var ju bara tur att det inte var nån trafik att tala om igår när den stannade mitt i korsning..!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kolla så generatorn laddar som den ska och sök efter dålig kontakt vid jordanslutningar vid batteriet o motorn!

///Magnus
Ke
29
Kero
530iA Touring -93
318i -88
Kolla även fördelarlock och rotor, jag hade liknande problem som återkom lite då och då. Det hade ärgat en massa och blev bra efter att jag bytte.
Tr
88
Tretov
535iA -91
En tredje "kännare" tyckte, vid inspektion, att det troligen var tändstiften och / eller tändkablarna som var slut, med motiveringen att när vi tryckte på gasen hastigt så puffade det från avgasröret och motorn tappade kraft.

Valet står nu ikväll mellan att ta den till verkstan imorgon eller byta tändstift/tändkablar hemma först (och sen ta den till verkstad - kanske)
Ke
29
Kero
530iA Touring -93
318i -88
Det är enkelt att kontrolera fördelarlocket, och det kostar ingenting att testa om det är det som är felet. Det kan tom räcka med att slipa till brytarspetsarna och rotorn. Känner igen symtomen från min bil.
Tr
88
Tretov
535iA -91
Vad ligger ett nytt fördelarlock på i pris?
Väldigt dyrt, närmare 1000 lappen ungefär. Tändkablarna ska enligt vad jag hört av BMW mekaniker vara i princip outslitliga, så det bör inte vara ett vanligt fel.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
790:- kostar det på motornord.

Det kan vara tändkablarna om nån kabel t.ex skavts mot något, fick byta på min förra 520, en kabel som gick till givaren under insuget hade skavts sönder lite, och då gick bilen mycket ojämnt om man hade tur att få igång den.

//Simon
Alla tändningsfel som nämns resulterar i distinkta ryckningar, bränslebrist ger däremot mjukare kraftbortfall innan den stannar.
Kan kanske tjäna som vägledning, vilket stämmer bäst in på din bils problem Tretov? Det är svårt att ge tips per distans, mycket handlar om känsla osv när man hör/känner problemet i bilen, en erfaren bilmek bör klara det.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Patrik>>Låter som fördelarlock o rotor problem för mig iaf....Jag hade ett liknande fel på min M535:a...Det blev botat med nytt fördelarlock+rotor..

Gissning att du har samma problem...

Mvh Janne.
Tr
88
Tretov
535iA -91
Fick den bogserad till verkstan i veckan och dom skulle titta på den nu den 14:de (jag är själv inte fixare nog att avgöra vad som ska göras)

Jag återkommer när jag fått höra från dom, så får vi klarhet i detta.

Tack för alla tips och ideér!

Tr
88
Tretov
535iA -91
Jaha, så kom domen då...

Fördelarlock och rotor slut, trubbel med bränsleförsörjningen och totalt igensatt luftfilter. Summa 473,60 EUR varar 200 EUR arbete.

Mindre bra. Men nu ska den väl gå bra. Ska hämta den imorgon.

Tack alla än en gång!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.