|
|
|
|---|---|
|
Hallå har en fråga har min bil försäkrad hos Folksam och det e säkert bra men för en tid sedan så blev jag och min bli nät intill döden en tysk lastbil genade över mitt körfält och givetvis på min bil men det blev inte så allvarligt då jag körde över i motsatt körriktning ,, min bil blev repad på högerfram och på kjolpaketet. hur som helst den håriga tysken tog på sig allt,,, det jag nu behöver göra är att lacka min bil över repor osv samt göra ngt åt kjolpaketet.. jag har fått ett brev från Folksam nu där doim hävdar att jag skall betala min självrisk på 4000 eftersom jag är under 25 jag är 24, men va fan det hårgia tysken tog juh på sig allt. skall jag betala självrisken ändå? , dom hävdar att det utlänska någonting TFF har det så... Är det rätt ? låter sjukt i mina öron.. det kommer säkerligen inte att kosta mig ens 4 papp att fixa bilen. jag vill inte lägga ut en spänn om jag skall vara ärlig vad är det här .,, någon som vet hur det funkar ? tacksam för svar ,, tänker ringa folksam på måndag ... | |
|
Stoffe: ursäkta om jag ställer en följdfråga men det passar så bra i den här tråden.. Hur är det om man nu skulle råka ut i en sådan här situation att det är motpartens fel till olyckan och han betalar bådas självrisk. Kommer jag få högre premie då. Alltså kommer mina "skaderia år" att sänkas till noll? BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
|
Om man är vållande till olyckan så skall man bara betala självrisken på vagnskadan till sitt eget bolag för sin egen bil och ibland beroende på försäkringsbolag så är det även en självrisk på trafikdelen också som ersätter motpartens skador. Är man vållande kommer skadefria åren försvinnna och bonusen sänkas 2 steg nästkommade försäkringsår. Har man över 20 skadefria år så tappar man dem inte första gången man är vållande till en skada men händer det igen så åker de ner på noll (är inte säker om alla bolag gör så men LF har så iaf, tror Trygg Hansa har så också). Råkar man ut för en singelolycka och bara behöver utnyttja sin egen vagnskada så åker man aldrig på en bonus eller skadefria år förlust utan det inträffar bara om man orsakar skador på annans egendom. Är man inte vållande till olyckan så behöver man ALDRIG betala någon självrisk. |
|
|
Nej precis Lexus , han har tagit på sig allt att det var hans fel men ändå hävdar dom att jag skall betala självrisken ,, och 4 tusen dessutom, för att det är en utländsk jävla mupp som kört på mig.. inge ont om tyskar (dom bygger juh bra bilar) men det verkar juh skumt, att jag skall betala självrisken själv bara för att han e tysk... han har juh tagit på sig allt |
|
|
Skumt. Har aldrig varit inblandad i någon försäkringsskada med någon utländsk bil så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Tycker du skall ringa till något annat bolag eller kanske motormännen och höra hur de ser på saken. Att någon tar på sig skulden på olycksplatsen betyder inte att bolaget bedömmer det så. Man kan inte eller ska aldrig ta på sig skulden på olycksplatsen utan det är bolaget som bedömmer skuldfrågan utifrån trafikregler, skadeanmälan och ev. vittnen. |
|
|
Måste vara något missuppfatning av hanlägaren på ditt försäkringsbolag. Ta en diskution igen med ditt försäkringsbolag annars så tar du kontakt med din konumentombudsman på kommun så löser dom detta missförstånd för dej. Din försäkring har inget med skadan å göra.....i mina ögon skulle din bil kunnat vara obesiktad, oskattad, avstäld och oförsäkrad. Och ändå erhålla ersättning för skadan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.