AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.171

Dålig batterikapacitet - vad kan vara problemet?

Har en E34 535 90, drog ur batteriet en gång när jag pysslade med bilen och fick ladda upp det med laddare efterdet allt väl men kan inte stå med bagadeluckan öppen (tre lampor) eller stereon på längre än en kvart eller halvtikme utan att bilen inte orkar starta. Batteriet är två år gammalt Tudor, 80-85 amp var det tror jag, uppmätt på BMW och befunnits vara ok.

Vad är problemet?

När jag skruvade förr med andra bilar kunde jag stå med stereon på en hel dag utan problem, detta är absolut inte normalt.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
För lite dest. vatten?? Kanske en cell i batteriet som har gått i graven..

Åtgärd? Köp ny.. :)

Mvh Jojje
st
77
stejak
320d touring -0
Troligtsvis kasst batteri...har batteriet en skadad cell så laddar batteriet ur sig snabbt. Låna ett fungerande batteri å pröva....

BMW rockar fett !

Pefan
konstigt att bilen ändå startar jämt utan problem om jag inte låter någon förbrukare vara på ett tag utan att motorn är på och att BMW mätte upp det som OK på deras mätare
Sp
51
Spud
518i -90
Jag fick byta batteri i våras efter att ha haft liknande symptom.
Fick det testat hos en firma som säljer batterier. Dom sa det var OK.

Men det hade liksom ingen ork kvar. Funkade bra om man bara startade och stannade och startade igen. Men om jag hade lysena på i 2 minuter utan att ha motorn på, så orkade den inte starta efter det.

Mät syravikten så ser du nog om en cell är dålig.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Detta batteri: Länk passar E32 + E34, men det finns även ett som heter 80-592271 på 92Ah (649:-) och inte finns med på deras sajt; båda får precis plats om man inte har elbaksäte (man får lirka lite...).

Mvh
Tack för svaren!

Är Biltemabatterier verkligen bra eller har man ett nytt problem inom ett år?
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Man ska aldrig köra blybatterier i botten! Du tappar minst 10-15% av kapasiteten som du aldrig återfår, oavsett hur mycket du laddar det. Verkar dock konstigt om bilen startar...men inte orkar driva stereon en liten stund??
Hur är det uppmätt??
Biltema...nja...lågg hellre på några hundralappar, det är lite som att köpa lott, har du tur får du ett som funkar kanon, otur så får du byta rätt snart....men visst, de har väl 2 år garanti...så det är ju en variant som många kör med, håller det så håller det, åker o byter på garantin, dock inte så kul om man står 4 mil från bebyggelse o bilen inte startar!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.