AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.203

Hjälp med planering inför trimning

Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Hejsan, Tack för en mycket trevlig sida, har hittat mycket gott på sökfunktionerna innan (många som trimmar sina bilar vilket jag tycker är kul)
Nu ligger det till så här att jag skall stäla av min bme E28 M535 87 och börja trimma och sätta i bur och fixa till väghållningen.
Jag har köpt en hel topprenoverings kitt, med hårdare dr.shrick fjädrar samt en 284 graders kamm. kamkedja, samt alla drivremmar och en ny generator. Skall porta toppen och svarva ner kolvarna pga kompsänkning.
Nu till mina frågor.
Jag skall sätta in en turbo i bilen är det tänkt. Då jag är ny på trimning så har jag många frågor.
För det första, skall jag börja att köpa ett (bmw 745 kitt) med orginal turbo, grenrör och ic mm och montera dit och se så allt funkar och uppgradera därefter? eller skall jag köpa en stor turbo, bättre ic från början, någon som gör grenrör och säljer på denna sida kanske? vad vill ni ha för ett sådant grenrör, då 745ans verkar vara lite klen..eller? jag vill också få upp turbon så att man kan kyla den bra ifrån huven på bilen om det går? smat att det kanske ser lite roligare ut också? jag vet inte vilken effektsiffra jag är ute efter men vad jag har läst här så verkar det bli rätt så höga siffror..så man kan kan ju hoppas att jag får det med :-) Vilken typ av turbo skall jag använda mig av? jag vill inte ha s40 t4 stuk med drag i hela registret utan runt 4000varv och uppåt ligger mer i min smak så en lite större turbo då kanske? eller hur funkar det?
Den svåraste biten för mig är vilket "el" system/styrsystem man skall använda sig av? jag är riktigt kass på att koppla ihop 2 saker haha, någon som kan hjälpa till med det kanske?
Det får räcka med frågor nu så jag inte skrämmer iväg alla som inte orkar läsa 100sidor med text :-)
Må så gött

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
hm, lite jobbigt att svara på alla frågor. Men kan ta några stycken ;-)

Om jag hade varit du så skulle jag nog att går på "bättre ic, större turbo" från början.
Alltså, det där med grenrör är en viktig bit i en just turbokonvertering. Visst går det att bygga ett eget grenrör, inga problem! Men om när man ska vara noggrann så lär det mätas, för desto längre mm. desto mera utvridet på varvregistret blir det.

Och tvärt om då...kortare. effektpuckel har jag för mej.
Men som du skriver vill du inte ha ett jämt drag över hela registret.
Utan att du kommer få en sk. "effektpuckel" istället.

Styrsystem "piggyback system" så har du ju te x SMT6 ett enkelt program när man väl har kommit överfund med det. Men har för mej att "bäckis" och "bmw-andreas" mappar bilar. Så du kan ju höra med dom ang. den biten.

godnatt

/jonas
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jag skulle föreslå att du bestämmer dig för vilken effekt du är ute efter till att börja med.
Sedan tycker jag att du ska skaffa en billig och bra turbo typ Mitsubishi aggregaten om de räcker för dina effektbehov. Lägg ner mycket jobb på att beräkna sakerna innan så är det större chans att du får till det bra. En ordentlig IC från t.ex. en Audi RS2 går att få för typ 700-1000:- beg...
En "Piggyback" box är en programerbar modul som förändrar insignalerna till bilens original ECU och på så vis "lurar" den att ställa in värdena så som du vill ha dem. Finns mkt att läsa om dessa här. Positvit och negativt... Personligen tycker jag att det är här du ska lägga pengarna om du ska satsa seriöst och varför skulle du inte =)? Autronic lr DTA som jag själv kommer att använda. Dessa är inga Piggy backs utan s.k. "stand alone fuel management systems" som det så fint heter på engelska...
Detta är tveklöst det bästa men enda nackdelen är priset örutsatt att du kan lära dig att mappa själv...
Till sist, beräkna bränslesystemet noga och överdimensionera det ca: 20% mot ditt effektbehov. Vet att många slarvar på just denna biten. En catchtank, en lr två extrapumpar och en progressiv bränsletrycksregulator...
Detta är bara några grundläggande tips som kommer från mina egna åsikter och som säkert kan diskuteras. Köp GIK katalogen om du vill lära dig grunderna om turbokonvertering, står mkt bra förklarat i den. Vill du sedan läsa vidare finns många bra böcker där det står hur man räknar ut rätt parametrar på grenrör, insug, plenumkammare mm...

Lycka till!
Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Hejsan, tack för era svar!
Då blir det nog att jag köper nya produkter istället. skall beställa gik katalogen bums så jag kan få lite mera matnyttigt att läsa.
Vad det är för effekt jag vill ha är över 430hk men inte över 550hk men 430hk vore en bra siffra att komma upp till i alla fall.
Men räcker luftmassemätaren till från en 745? är den utan så kallad klaff? för jag har hört att den som sitter på min har klaff och de som inte har klaff får man bättre flöde/effekt med?
TAck för svaren i alla fall!! Önskar er en bra dag.
Hej hej

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Satsar du på ett "riktigt" bränslematningssystem så kan du glömma luftmassemätaren om du vill...
Istället monterar du en M.A.P sensor (Manifold Air Pressure). Du använder dig även av spjällägespotentiometern på gasspjället och en lambdasensor för att ge input till ECU:n.

Med de effekterna du pratar om duger en Mitsubishi turbo med 19t huset fint lr också den KKK K24:an som sitter på V****:s nya R modeller. Det går att hitta dessa till schyssta pengar på nätet. Jag hade satsat på KKK:n...

Ha en trevlig dag själv!
Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Tja!

Kul att du börjar bygga lite du också..

Jag kan berätta vad jag gör med min bil. så kanske du tar efter..

Alla lager i motorn byts, nya packboxar överallt. Cylindrar honas. blocket o-ringas. Toppen renoveras med ny trimkan, nya vippor fjädrar, styrningar, kamkedja. med mera. Grenrör bygger jag själv tillsammans med en polare som är smed (vill gärna inte att de läcker).. Turbon är en holset HX50. som klarar runt 650-700hk.

"kompsänk"
Kolvarna svarvar jag en grop i. vill du ha mer info om svarvningen så kolla min tråd som ligger här i samma avdelning.

Sprutet och tändning blir en likartad setup med den bäckis hade i sin gamla e21 brukis. dvs megasquirt sprut

50MM wastegate. 50mm dump..

Egengjord ic. alternativt en evo 6 ic.

Koppling blir förmodligen en 4 pucks zinter med orginal tryckplatta. Får se hur länge de håller. är ju inte hela världen å ta av lådan..

Och dedär med el... Vem kan det igentligen? =). det finns manualer för sånt, bara å läsa !

Jag tycker inte du ska köpa något 745 grenrör. inte heller 745 IC, turbo styboxar. whatever. Du lär tröttna på skitet. å då kostar de bara dig mer pengar sen när du vill uppgradera..

Ska iväg till PutteJ som också finns här på forumet om nån timme å kolla in hans 535 turbo bygge. Han har 745 prylar motorn. Nollbalanserad vev med 745 kolvar och stakar. Det kan jag nog rekomendera dig till att försöka hitta. för det är något användbart..

Turboval är ju helt upp till dig. Jag köpte en Hx50 just bara för att jag vill kunna ladda ännu mer när jag känner att det inte skjuter på tillräkligt. min bottendel lär väll iaf hålla för 600hk. och då har jag inte bytt en pryl i motorn.. om nån inte håller med min. Kommentera gärna! =)
Hoppas att du inte ger upp med bygget. Det finns alltid en massa hinder, men dem får man ta å hoppa över.. Man blir nöjd i slutet....

Mvh
Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Tack för era svar är till mycket hjälp! vet ni någon som kan hjälpa mig att göra ett grenrör till min bil? jag vet inte riktigt ännu vad jag skall ha för turbo, kanske blir en kkk 24, har även tittat på tdo4, kostar runt 6000kr på blocket har jag sett då och då.. kan det vara något? jag kan lägga ut cirkus 7000kr på "El" system (smt6) eller kanske man har råd med ett megasquirt ? vad kostar det och vart skaffar man det..?ja jag kommer att byta lager mm mm i blocket/motorn så det mästa är nytt och fint. kommer även att balansera så allt e ok.
ok skall försöka hitta ett par 745 kolvar och stakar, kanske finns att köpa nya någonstanns? får höra med bildelsimporten kanske.
Må så gött o ha det så bra allihopa!!!

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Megasquirt kostar 1500kr. sen ska du ha givare och en massa tillbehöver så priset stiger lite utöver 1500kr. PPF tillverkar grenrör till m30, för 6800kr tror ja.. Och du sparar mkt pengar genom att INTE köpa 745kolvar o stakar. Din bottendel håller för 700hästar som den är nu.. Kolvarna håller för cirka 600+. Du svarvar bara ner kolvarna. en liten grop i dom. sen e dom så gott som lika bra som 745 kolvarna. eftersom du inte ska ladda så mycket.. Drygt 1bar. så behöver du inte byta en massa saker. Därav sparar du pengar.. Lägg mycket pengar på toppen istället. ge den en rejäl portning och en vass trimkam. kanske ett par grymma ventilfjädrar så du kan varva lite mer... T04E lämpar sig nog bra för dina önskemål. eller en Gt37..

Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Ok vart beställer jag megasquirt och vad behöver jag för givare? får man med ett kopplingsschema? Kopplar man datorn till den eller hur fungerar den, för man ställer väll in sprutett mm med den eller? ok du får gärna maila eller skriva här hur du gjorde med svarvningen av kolvarna, det vore snällt. så skall jag ta o köpa en finräfflad fil och fila lite på dem :-)

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Länk

Där kan du läsa allt om megasquirt. Det medföljer manuel, givetvis engelsk..
Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Fredde<< tack för länken, skall läsa igenom sidan lite senare ;-) har du kopplat in ditt mega ännu? kopplar man in på orginal boxen? skall beställa mega i slutet av denna månad.

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Tja..

Näe jag är en bra bit ifrån att koppla in. Jag letar forftarande efter IC grenrör WG dump å all dendär hårdvaran.. Nån gång i nästa vecka är de tänkt att jag ska köpa allt i ett svep.. får loss lite pengar då.. Men det är inget system du kopplar in på orginaldosan.. Det är standalone. Dvs att du måste vara rätt hyffsad på dedär med plus och minus. annars blir de lite pilligt. Men har man bara manual och inte är allt för efter i skallen så ska de nog lösa sig..
Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Ok hoppas att du hittar de grejor du vill ha :-)
En annan fråga, skall man chippa bilen eller är det meningslöst när man har mega? har också hört att det inte skall vara så bra chipp till denna bil...vet du något om det?
vilka spridare kommer du använda dig av, samt bränsdle pumpen måste väll uppgraderas antar jag..
har letat lite efter ppf grenrör men hittar inte, har du någon länk dit? tack för infon som vanligt :-)

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Tja.

Nej du kan inte chippa bilen när du har megasquirt. Du mappar ett eget "chip" istället. Chip är färdiga programvaror. så det är något du inte kan köpa färdigt för din motor.. Du måste göra ett själv med andra ord :). Nu menar jag inte att du ska löda ett chipp. Du optimerar helt enkelt det för din motor i din dator när du mappar....

Chip = en programvara som optimerar din motor till en viss gräns. På din bil ger det cirka 10hk tillsammans med ett öppetfilter. Men att chippa bilen när du bygger om den så pass mycket som du gör hänger inte alls ihop.. Frågar du mig så är ett chip i detta sammanhang en helt annan sak än det som rör sig kring turbomatning

PPF är en firma "Pure performance factory". som ägs utav bmwandreas och bäckis. dom finns här på forumet.

Annars är deras mail här

Tarvhacka@hotmail.com
bmwandreas@telia.com
Förlåt. missade dedär med spridarna. Allt är oklart för mig just nu, sitter å laborerar med mina. ursäkta uttalet. JÄVLA kolvar.

Men ett par 550cc+ spridare och en 984 pump borde göra susen, För din del räcker en 044 pump..
Pe
7
PeterL
Röd Bmw E28 M535i 87
Nice. Tack för svaren Fredde. Skall börja samla på mig lite pengar och jobba lite övertid nu så jag kan börja lite smått.
Ok då behöver man inte köpa ett nytt chip, skönt. Skall bli riktigt intressant att se hur programmet ser ut när man kopplat in allt sen :-)
aaaa ok då vet jag vad ppf är för något, tack!
Skall höra med dem sen. skall investera i ett par bättre spridare med.
Nu skall jag iväg till jobbet. Lycka till fredde, hoppas att du får ihopp ditt (monster) snart ;-)
Hej då.

Ha en trevlig dag.
Mvh Peter
Det e lungt..

Jag hoppas också få ihop monstret snart så man kan skrämma slag på dom lokala ferarris som finns här.... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.