|
|
|
|---|---|
|
Hej! Sitter och funderar på en E46:a Coupe. Är dock lite yr vilken motor jag ska satsa på. 323-238 (99-00) 320-325 (01-?) Försäkringsmässigt skiljer det ju sig inte överdrivet mycket. Har testkört en 325:a som jag tycker draget räcker i. Vill man åka fortare tycker jag ändå inte 330 räcker till utan då börjar man prata om M modeller. Så hur stor är skillnaden ner till 323 som det nu är riktigt bra pris på! 328-325 är väl ungefär likvärdiga med lite mer bottendrag i 328? Utrustningsnivå? M-paket osv. Vad ska man satsa på så den är attraktiv att sälja sedan. När lanserars nya 3 serien? Våren är vad jag har hört men ungefär vilken månad? Kan ju vara värt att vänta tills dess då priserna måste ändras rätt bra och många vill sälja. Annars, hur upplever ni era bilar på vintern? Tacksam för svar. | |
|
jag hade valt 330. 328 är märkbart piggare än 325. MVH // Harris |
|
|
Det enda rätta är att du provkör samtliga intressanta modeller innan du bestämmer dig. 330Ci är givetvis den trevligaste i sällskapet, om priset inte är av så stor vikt, helt överlägsen såväl 325Ci som 328Ci. 325Ci är nog en vettig mellanmodell. Satsa på en svensksåld bil med sportstolar, skinn och navi om du vill att den ska vara lättsåld framöver. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Jo nog förstår jag liksom de flesta andra att 330 är mer drag i. Men jag har börjat lagt av med att köra som en galning och behöver mer en bil att trivas i. Vad skiljer annars mellan tex 328 och 330? I tex chassi väg? Vad ligger priserna för byte till riktiga dämpare? Fjädrar har jag hört är kalas billigt. Kraften i 325:an tyckte jag duger helt klart. Pendlar så pass mycket att en motorstark bil enbart blir farlig för körkortet. Ingen som har koll när nya 3-serien kommer? Hur brukar pris och prutmån ändras under vintermånaderna på nyare BMW? De äldre fanns det ju gott om prutmån på vinterhalvåret. |
|
|
330Ci har sportchassie som standard, annars är de mig veterligen identiska. Sachs Performance väghållningssats med Eibachfjädrar och gasdämpare runtom kostar cirka 6300:- , och då får du optimal prestanda samt originalkvalité! Som BMWCS-medlem har du dessutom 10% rabatt när du handlar Sachs stötdämpare hos Autoexperten... Nya treserien (E90) kommer i mars 2005, coupémodellen ungefär ett år senare, då med namnet 4-serien. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Prestanda skiljer inte så mykcet mellan 328 och 330. Men KÄNSLAN. 328 är lite symaskin, 330 nästan som en v8... | |
|
Svårt val. Jag skulle satsa på en 325:a mordernare motor som låter bättre än 328:an. Men se då till att det 325:an har sportchassi, det är extrautrustning. 328:an har sportschassi som standard. 328 och 330 har samma chassi fram till faceliften. Sedan händer det saker. 330 har också lite kortare rattutslag. Mvh Kristian |
|
|
325:an är ett väldigt bra val kan jag säga. 328an skiljer inte så mycket ifrån 325an. Är du intresserad utav E46 cabbe då kan du köpa min hehe :-) Länk |
|
|
Allting handlar om pris också. Annars skulle alla åka runt i M3:or istället. 328 börjar ju hamna i riktigt bra prisläga och kommer säkerligen att sjunka till en kanon nivå nu när vintern kommer. Känner att jag inte i första hand är ute efter motorn utan mer en behaglig bil att köra som man inte blir less på pga för svag motor. Hade försökt tänkt hitta en för runt 150-185tkr. Ingen omöjlighet när man kollar runt. Gäller bara att hitta någon som är något att ha också. Hur pass bra är TV/Navin i e46? Tack för alla svar också. |
|
|
TV funktionen är det onödiagsgte som har skapats, du kan inte se på TV när du kör ändå. Även om allt går att hacka. Men hur trafik säkert är det att se på TV när man kör? TV funktionen är bra om man vill ha tex en dator i bilen som jag. Då måste man ha tv modul för att få Dator bild för att spela mp3:or. E46 323 och 328 har navigation MK2, som är ganska kasst, mycket segt osv.. Men går ganska lätt att byta ut på mot ett mordernare system MK3 eller MK4 som är det senaste. BMW navigation pratar bara engelska, men annars är det bra för den som ska åka till horisonten. Mvh Kristian |
|
|
Alltså har man ingen nytta av det med andra ord. Hur är Harmon Kardon högtalarna då? Vilka saker är värt att betala extra för. Förutom skinn? mvh Sebastian |
|
|
Angående chassi, ifall vi talar om Coupe modeller så har både 325 och 330 sportchassi som standard. För Sedan modellerna gäller att 330 har sportchassi som standard medan de övriga inte har det. En 325 Coupe är riktigt trevlig, satsa gärna på en '02 modell eller senare (tillverkningsdatum ungefär 10/01 framåt). Dessa har uppdaterat chassi och snabbare styrning. Tidiga 325or har lätt och långsam styrning, medan 323 och 328 har tung och långsam styrning. Håller med de flesta här om att sportstolar, skinn och navi är bra att ha med tanke på återförsäljningsvärdet. Automatisk luftkonditionering är väl också bra, fast personligen tycker jag den manuella fungerar bättre. HK högtalarna är ok men inte värda sitt pris ifall man köper en bil från fabriken. Standardhögtalarna duger nog nästan lika bra (åtminstone på en coupe), men på en begagnad bil är HK ändå ett litet plus även om du inte skall betala mycket extra eller förvänta dig så mycket mer när du säljer bilen. Vad motorerna beträffar så har 325an som redan nämnts ett trevligare ljud än 323 och 328. Prestandamässigt ligger 325 ungefär mitt emellan 323 och 328, med rätt små skillnader åt båda hållen. 328an har lite mer vrid, och 323an saknar lite spets jämfört med 325an. Inget så hemskt dramatiskt dock. Har själv många gånger sakt att 325ans motor borde fungera som referensmotor för sportigare familjebilar; mindre effekt borde man inte nöja sig med och mer behöver man sist och slutligen ganska sällan. Dessutom är karaktären mycket väl avvägd. Ifall du köper en äldre bil av en privatperson så kolla att de vanligaste felen är åtgärdade. Länkarmar är dyra... |
|
|
Perret: sportchassi är inte standard på e46 325-330 Ci. Dvs inte efter facelift. Kika gärna på Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Javisst, är medveten om detta. Jag kommenterade närmast Kalles och Alfs tidigare inlägg i denna tråd där det antyddes att sportchassi är standard på 330 men inte på 325. För de äldre årsmodellerna gäller detta, men enbart för sedan modeller. Coupe har ju sportchassi som standard oberoende om det är 325 eller 330. I övrigt är min teori att inget väsentligt egentligen ändrats i och med facelift, man bara inte kallar chassit för sportchassi längre. 330 sedan och alla coupeer (åtminstone de 6-cylindriga) har fortfarande sportigare chassi än övriga 3-seriemodeller. Kolla gärna mitt inlägg i en tidigare tråd: Länk Hade faktiskt förundrat mig lite över att du inte kommenterat dessa påståenden på något sätt, eftersom jag lite ifrågasatte ditt inlägg i tråden ifråga :) |
|
Mr Jim |
Jag köpte nyligen en 323 Ci -00 och kan säga att jag är mkt nöjd, visst ingen racermaskin (i synnerhet inte eftersom jag körde Porsche innan) men en komfortabel och snål bil som fungerar bra allround. Den stora anledningen att jag valde 323 (priserna är ju ändå rätt lika, bortsett från 330) är försäkringskostnaderna, min bil var 6 000 billigare om året än motsvarande 328. Har Du kollat hur det ser ut för Dig? Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
|
|
|
|
Kör nu 330 och hade tidigare en 323Ci i tre år. Måste säga att 323an är en riktigt undervärderad bil. Den går riktigt bra. Visst går 330n sjukt, men 323an hade riktigt bra mos den också (särskilt det sista året då motorn lossnat ordentligt). Jag valde mellan 328 och 323, valde 323an pga den spetsigare karaktären i motorn och lägre priset. 323an är helt klart valet för dig. 328an har aldrig tilltalat mig. |
|
|
Men känns inte 323 lite slö när man väl kommer upp? Är det någon skillnad i utväxling mellan dessa bilar? mvh¨ Sebastian |
|
|
angående prisras på e46 så har det diskuterats en del här på forumet. Men det verkar som om de flesta höll med mig om att prisbilden på e46 redan har gått ner kraftigt, just pga att den snart skall ersättas. Tror inte att det blir ngt katastrof-ras när den nya kommer då det knappast är ngn hemlighet ATT den kommer...... Raset inleddes redan för snart ett år sedan och gör därmed e46 just nu till ett attraktivt köp. Du har ju själv sett priserna..... /B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.