|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Finns det någon som provat att sätta in en M-ratt med airbag i en E38 95? ratten ska nämligen bara passa på 96 eller nyare tror jag men det måste väl gå att stoppa in den i en äldre? Jag undrar alltså: 1. Är den mekaniska delen likadan? Alltså kan man rent fysiskt få in ratten. 2. Är de elektriska kopplingarna samma eller är det detta som skiljer? I så fall, är det kontakterna som skiljer så man kan lösa det med en rejäl sockerbit el. liknande? 3. Någon som provat och alltså VET och inte bara tror? |
| En sak vet jag skljer; på bilar med M-ratt aktiveras farthållaren med en knapp på själva ratten. På bilar med standard ratt sitter ju den knappen på panelen till höger om ratten.. kan väl ställa till det? | |
Ras.mus |
Jo, det stämmer. Det är nog likadant med standard-multiratten på nyare E38. Men frågan är om inte just den funktionen kan kvitta? Man borde väl kunna koppla kontakten så att denna knapp gör vad den brukar på äldre E38? Eller är systemet mer invecklat än jag antar? Jag antar att där går en hög med kablar mellan ratten och bilen. Eller är det bara ett par trådar och binärt styr eller liknande? |
| Jag har ingen som helst aning, och det går säkert lika bra att låta befintliga knappen sitta kvar där den sitter och eventuellt får då den motsvarande på m-ratten vara ur funktion... om man inte kan leda vidare kablarna. Eller så är det lite mera "dator" över det hela och det kanske bara går ett fåtal trådar till reglagen... ingen aning som sagt! Bara kom på att det fanns en knapp som skiljer sig. Kommer inte exakt ihåg om det var någon skillnad på andra funktioner, men tror inte det. | |
Scheckheft |
Hej En beskrivning på tyska hittar jag här: Länk Om du vill kan jag skicka en svensk översättning med e-post. I det här fallet beskrivs en ombyggnation av en 95:a med en ny sportratt årsm 00. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
Ras.mus |
Ja, vill du skicka en översättning så hade inte det varit fel, själv tar det nog tre-fyra timmar att dekryptera det där... Men det verkar i alla fall som om det ska vara möjligt! Skönt... |
Scheckheft |
Ras.mus: ska sätta mig på em och översätta. Resultatet kommer med e-post. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
Ras.mus |
Man tackar och bockar i förväg! Inte fel med en tüsk här på forumet, som dessutom gärna hjälper till... |
|
Skulle någon kunna tillhandahålla en översättning av den länkade sidan? Jag provade att översätta med google men det blir nära på obegripligt. |
|
|
Jag själv var på jakt efter en M-ratt till min 95:a (byggår 94) och stöp i att bilar innan 9/96 hade analoga signaler från ratten till en modul under instrumentbrädan. Utan att ödsla mer tid på detta för att försöka koppla in sig på I-bus så lägger jag ner projektet. Det finns single och dual airbag rattar, beroende på vilket byggår det är på bilen. Mer info med utförlig handledning hittar du här: Länk |
|
|
Ramq! Vad gör denna Ibus som du nämner? Låt säga att man struntar helt i alla snabbknapparna och bara fokuserar på att få airbagen att lira, givet att då ratten passar på rattstången såklart, vad behövs göras?? |
|
| Ibus är bussen som pratar med MID och stereon, dvs hur du styr volym etc från ratten. Knapparna för farthållare verkar dock inte vara något problem och vad gäller airbagen så är det inte heller något problem bara du byter single-airbag ratt mot single-airbag M-ratt och motsvarande för dual-stage airbag. | |
|
Mer info om E38 och M-ratt: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.