|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-vänner.. har ett problem med basen i bilen..... den funkar inte när jag spelar från cd'n... då lyser lampan på steget rött, men det går fram ström och jorden är det inget fel på... men sen om jag sätter på radion istället, då börjar basen att spela och lampan på steget byter färg till grönt igen... får för mig att felet ligger i stereon... nån som har varit med om nått liknande fel eller kanske har nått bra tips iaf.. kan det vara nån inställning eller är det helt enkelt nått som är pajj.. Min bil: Länk | |
|
Kan tänka mig att du har två st. remote kablar ut från stereon, en till el antenn & en till slutsteg. Antennen ska ju bara va uppe när radion är på ej i CD läge. |
|
|
Har ingen el-antenn... så det är inte det som det hänger på... några andra idéer? Min bil: Länk |
|
|
Har ingen el-antenn... så det är inte det som det hänger på... några andra idéer? Min bil: Länk |
|
|
Har det fungerat tidigare, eller blev det så när du kopplade in det? I så fall kan det ju va så att du använt styrkabeln som är avsed till el-antennen som remote. För kabeln finns ju där även om du inte hat antennen. |
|
|
Vad har du för stereo & steg? |
|
|
Kan nästan bara var att du använder elantennens anslutning till att styra steget och inte remote utgången (kan dock även vara så att din Headunit saknar remote och endast har el antenn utgång.. dock högst otroligt.) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har fungerat felfritt i ca: 1år... endast nu som det har börjat strula.. förbannat knepigt.. Min bil: Länk |
|
|
stereon är en pioneer deh-p5530mp steget är signat ram 4 har jag för mig att det heter Min bil: Länk |
|
|
Mät om det är så att remotespänningen försvinner vid CD-spelning, använd en liten provlampa eller multimeter. Det kan ju ha blivit fel på remoteutgången från stereon. FP |
|
|
har mätt spänningen när man slår om mellan radion och cd'n men det är ingen skillnad... tror vi mätte på både remoten också men är inte 100 Min bil: Länk |
|
|
Telepati då som gör att steget slår av? Nånting sker ju, tag loss kabeln, prova tillfälligt att lägga fast plus på remoteingången till steget. FP |
|
|
ok det har jag inte testat däremot... knyter snart fast allting bakom bilen och släpar skiten genom stan..... funkar säkert bättre efter det =) Min bil: Länk |
|
|
Ok! Då är det troligtvis så att steget går i protection pga. att cd´n är sönder så att den ger ut någon lågfrekvent signal som får steget att stänga av. Felet finns i alla fall utan tvekan i headuniten. |
|
|
Tillbaks till problemet... Har nu provat med en annan stereo i bilen.. men samma skit fortfarande... Felbeskrivning högre upp på sidan.. Kan det vara så att steget får tillräckligt med spänning, men att det är för dålig ampere?? Kan det då bli någon skillnad mellan cd och radio?? Skickar det ut olika signaler mellan cd och radio?? Den kan ibland slå något slag med basen på cd men sen försvinner det igen.. Har inte testat amperen på batteriet ännu, har ingen sån där mätpenna med den funktionen... Min bil: Länk |
|
|
Hmmm...............Jag tror inte det är pga. för lite ström, eftersom det fungerar på radion. När du spelar radio, kan du kräma på då utan att det stänger av? I så fall är det inte strömmen. Jag har tidigare jobbat med reprationer av bla. bilstereo prylar & ibland så var det ganska så skumma fel som skapade mycket huvudbry. Ditt steg verkar ingå i denna kategori! Testa att koppla konstant plus på remote ingången på steget, om det fortfarande inte går så är jag nästan säker på att det är så att steget går i "protection" av någon anledning när du spelar CD. Men varför??? |
|
|
jag kan krämma på hur mycket jag vill med radion och det stänger aldrig av sig... men med cd'n stänger det av sig vilken volym jag än väljer... tror också att det går i protection, men är förbryllad över varför det inte händer samma på radion.... då hade problemet antagligen varit mycket enklare att hitta/fixa... ska prova att mäta ström o spänning och allt när det slår om mellan grönt och rött på steget sen och prova med en direkt remote... hör väl antagligen av mig igen sen med fler komplicerade fel.. =) Min bil: Länk |
|
|
Nu är jag helt förstörd!!! Helt plötsligt så funkar allt igen... utan att jag har gjort nått... man kan ju bli gråhårig för mindre... Inga kablar eller så har suttit löst heller för det var det första jag kolla..... Men tack för all hjälp iaf, men det här problemet hamnar nog bland x-files.. =) Min bil: Länk |
|
|
Elektronik är ett andligt väsen, som ibland botas med handpåläggning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.