AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.665

M3 Cab SMG -02 bytes mot 545I M -04

An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
När hösten kommer får jag alltid samma problem. Det som varit underbart på sommaren blir helt fel på vintern och suget kommer efter en "normal" bil. Min M3 har även HT men det hjälper inte, Den är inte gjort för vintern. Att åka omkring i en billig vinterbil är inte heller något alternativ. Så nu snurrar tankana på en 545 i (ny) med M-sportpaket, 18 orginal som vinterhjul och 20" till sommaren. Blir jag besviken eller nöjd ?

Anders-M3
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

När vårsolen kommer ångrar du dig garanterat! Jag hade funderingar i vintras på att sälja roadstern till förmån för en 996:a. Problemet är att jag inte tycker 996:an är snygg i cab, så den är utesluten, men coupen är ju fin och det skulle ju vara kul att åka fin bil året runt tänkte jag.
Men sen insåg jag att jag MÅSTE åka nercabbat när det är soligt, så jag köpte mig en fin bil till. Nu har man alldeles för många bilar istället... ;-) (eller är 4st bilar och 2 motorcyklar lagom kanske?....)

/B
anders...545 kanske blir tråkig på sommrarna då..ett alternativ kan ju vara att du köper 545:an samt en begnad cab..en m3 e36 skulle ju passa bra
Den dagen en 545i blir TRÅKIG så kan nog en blind säga till en döv att han såg en stum gå på vattnet.... ;)

MVH Chrille
det var inte så jag menade ...jag menar att han kommer längta tillbaka till en cab..det är ju klart att en 545 inte är tråkig....
varför inte en 645 då? lite av två världar ju... Pengar verkar ju inte var någon option ; )

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
ja 645 är ju ett alternativ..en med panoramo tak..det skulle ju vara det bästa valet isåfall
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Antar att du måste lägga pengar emellan till 545:an. Varför inte lägga de pengarna på en beggad 330xi istället? hade jag gjort. 4wd på vintern är helrätt!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Kanske fundera på en vinterbil iallafall. Du behöver ju inte välja en såpass billig bil så du riskerar bli stående vid vägkanten. Tex en 525 E34 touring borde väl duga? Eller en E39 Touring. Att sälja din M3 E46 Cab nu kommer att SVIDA på vårkanten nästa år..

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Oops, läste visst lite fel, trodde det var en E60 touring du funderade på.. Men isf en 525 E34 eller en E39 som vinterbil?

/ Mvh Ferenc
Fan jag åkte en m3 cab i sommras för första gången nercabbad... sälj inte m3:an, du kommer garanterat ångra dig i vår sen. Själv hoppas man att man kan vina lite pengar så man kan köpa sig en m3 cab, men det är väl bara drömmar :) lycka till
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Min egen åsikt är att en cabbe inte går som ha som enda bil. Det blir en kompremis, vist det är skönt på sommaren men vi bor i Sverige och inte Spanien så det finns inte speciellt så många dagar om året som man kan använda bilen.

En cabbe skall köras med nedfällt tak. Cabbe med ht blir ändå aldrig något bra. Jag tänker på värme och vägljudet i cupen.

Det är lite som att köpa en stor motorbåt som man sen kör runt i en sjö som är 5 km i diameter. Vill du ha en motorbåt så tänk lite på, var skall den köras och hur ofta du kommer att ha möjlighet att köra den. Med tanke på att sjön är så liten så är det uppenbart att en mindre motorbåt passar bättre, tråtts att du egentligen vill ha en stor med 500HP.

Satsa på en bra normalbil t.ex 545 och skaffa dig en M3 eller 328 cabbe. Jag har själv ett par bilar och det är skönt att byta bil det är lite som med tjejer. Du hittar aldrig en tjej med allt i ett. En tjej är bra på ett sätt och en annan på något annat sätt.... du fattar. Tjejen som är smart och mest stabil den satsar man på, medan hon som är vild kanske endast är bra vid vissa tillfällen :-)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ytterligare ett utalande från en som inte åker cab själv hör jag. Det är under våren och hösten en cab är som skönast att åka i. runt 10 grader i luften är den optimala utetempraturen för en skön upplevelse! Att bara åka nercabbat under de få heta sommardagarna är rätt odugligt, då det är alldeles för varmt, och anledningen till att man ser förhållande vis liten andel cabbar på tex rivieran. Själv åker jag nästan uteslutande med taket nerfällt och jag har bilen påställd från Mars till december.....

/B
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Att åka nercabbat är ALLTID gottigott-gott! :) Enda gången man fäller upp sufletten är ju om det skulle börja ösregna medans man är ute och kör.

Och så har man alla sidorutorna NERHISSADE, inte som man ser vissa cabbar med sidorutorna uppe och med en såndär heltäckande vindskydds-skärm över hela baksätet, för att skydda emot att det blååååååser... MESIGT! :-)

Det enda kravet för en lyckad nercabbat-upplevelse/åktur (för det är en upplevelse VARJE gång :) är att det inte ligger regn i luften innan man åker hemifrån.

Tråkigt nog ligger mitt vintergarage 6 mil hemifrån :(
Annars skulle jag nog kunnat köpt en sån där läderhuva och sen ställt på 325'an bara för en eller två dagar. Vissa vinterdagar när solen är framme och värmer hela dagen och det är fritt från vind, regn och snö, är ju superfina..

I lördags morse klockan 06.00 när jag körde till jobbet och solen började precis titta fram, mötte jag en äldre MG som körde nercabbat, i bilen satt 2 pers med läderhuvor :)

/ Mvh Ferenc
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Jag har kört cabbe och känner många som har cabbar också och de delar min åsikt. Jag säger inte att jag har rätt utan det är min åsikt. Ta det som det är.

När jag skulle köpa en M3 så vile jag ha en M3 cab men jag ångra mig i sista sekunden. En annan orsak är att cabbar slits mer, de kräver mer underhåll m.m. Nu kör man inte en cabbe lika mycket som en vanlig bil men och man väljer en cabbe som första bil så kan man räckna med mer jobb och större slitagare rebt allmänt.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Ta det nu inte som att jag är emot cabriolet utan jag vill bara uppmärksamma eventuella spekulanter på vad en cabriolet innebär.

Jag själv älskar köra cabriolet när det är rätt förhållanden. Och hade jag haft plats för fler bilar och mer tid så skulle jag haft en cabriolet idag. Men nu får det bli längre fram när jag sålt någon av mina bilar.
An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
Tack för Era synpunkter! När jag berättade om mina bilplaner för mina barn (8 & 12 år) blev jag nerröstad. "En gubbil kan du köpa när du är pensionär! " löd domen. Så det blir väl att kränga på friktionsdäcken och HT och plöja snö i vinter. (har en Mitsubishi Grandis om vallarna bil för höga). Till våren bultar jag på nya gångjärn så det blir lambo dörrar. Kostar 25 kkr. Då ska jag nog få tyst på barnen. (skoja bara)

Anders-M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.