AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
832

byte av stötdämpare o fjädrar

Hej!
jag o kompisen gav oss på att byta dämpare o fjädrar på min bil förra veckan. dock kom vi inte så långt. visste inte hur vi skulle få loss styrleden och bärarmen. satt som sten. bankade o hade oss =(

finns det någon här som kanske kunnat skriva upp hur det lättaste sättet är att byta? räcker ni beskriver för fram.

/Mvh Daniel
To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
Hmm.. Det finns en balk som sitter med två bultar upp i karossen
på var sin sida. där som alllt sitter på. Skruva ut dom på den sidan du ska vicka ut fjäder benet på och gänga ner dom på andra sidan så att dom är på några gängor.. Sen trycker du bara ner å vickar ut det! :)

Kan kålla upp lite mer nogrant när jag kommer ut till bilen!

///Tobbe
To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
Hmm.. Det finns en balk som sitter med två bultar upp i karossen
på var sin sida. där som alllt sitter på. Skruva ut dom på den sidan du ska vicka ut fjäder benet på och gänga ner dom på andra sidan så att dom är på några gängor.. Sen trycker du bara ner å vickar ut det! :)

Kan kålla upp lite mer nogrant när jag kommer ut till bilen!

///Tobbe
To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
Det är som själv balken som ska ner på den sidan så du få ner
fjäderbenet!..

///Tobbe
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Tobbeb:Ska väl inte behöva ge råd om att lossa framvagnsbalken för att byta fjädrar o dämpare på en E30!??
Hela motorn och halva lådan hänger ju med sin vikt på den balken......

Lossa spindelleden på normalt vis och lika med styrleden, dom brukar sitta hårt men lossnar alltid efter lite våld, lossa muttern men låt den sitta kvar på gängorna och slå sedan på fjäderbenet runt infästnigen för leden, då släpper dom, använd 2 släggor, lägg den ena mot fjäderbenet där du ska slå och ta sen den andra och slå på den första släggan, då undviker du att skada lederna om man skulle missa slaget lite....

Låt benet sitta kvar i övre fästet till allt annat är lossat, sen losssar du dom 3 M8 muttrarna!

///Magnus
E21-racing
jo det var ungefär det vi testade. vi lyckades få loss styrleden på vänstra sidan efter att ha bankat o värmt i typ en halvtimme. men bärmarmen på vänster sida satt som sten. gick inte alls. högersidan kunde jag inte alls lossa muttern på styrleden för där snurrade bara "skruven" så jag vet verkligen inte vad jag ska göra =(
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Prova att ta med länkarmen då, lossa den inre spindelleden istället, bäst är ju att ha riktiga luftverktyg när man ska lossa dessa muttrar, sen när ni slår på fjäderbenet så använd samtidigt ett rör eller spett o bryt ner länkarmen med så det blir ett belastning på spindelleden, det brukar kunna hjälpa!

Undvik att värma, då förstör ni lederna och blir tvungen att byta dom oxå!

///Magnus
okej. tyvär är jag inte så kunnig, men inre spindelleden? och ta med länkarmen?

ingen aning vad du menar faktiskt =( är som sagt rätt okunnig.

ingen som möjligtvis har lite bilder?
To
41
Tobbeb
328i -99
320i 2.5 -85
E21-racing: Jag gjorde då det! gick hur bra som hellst!
Och jag vet då fler som har gjort det när dom har haft problem
men att få loss spindelleden å krängningshämmarn.

Man skruvar ju inte lös balken helt.. lossar på ena sidan sen så skruvar man så att den hänger på gängor på den andra sidan..

///Tobbe
Det finns ett par olika specialverktyg för det jobbet. Dem borde inte kosta så mkt, det finns säkert nåt lågbudget på feltema eller dyronomen. Annars är det stenhårt våld som gäller.

Jag vet själv hur jobbigt det kan var jag har bytt på 2 e30 och gett upp på ytterligare en. På min ix så behövde jag inte montera ner hela fj-benet utan kunde dra upp dämparen genom tornet under huven så det underlättade enormt. Det krävde dock lite tid och knixlande. Tyvärr så tror jag inte att det går på din men kolla noga ändå det såg inte ut som att det skulle gå på min heller. Tänk på att vi inte har samma framvagn, mina fj-ben står betydligt mer upprätt än dina.

Jag skulle inte gå på framvagnbalken, det ska helt enkelt inte behövas.

Lycka till!

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En avdragare för spindelleden/styrleden borde inte kosta mer än 100kr!

Har inte bökat med dessa delar själv, men vet att de kan sitta som berget!
Med en avdragare tar det bara några sekunder att lossa!

Biltema säljer två varianter för 50kr:
Länk
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.