AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.252

Studera och äga bil?

daaal
Är det någon som studerar och äger bil? Isf hur går det ihop ekonomiskt? Klarar man sig på 6900(?) och samtidigt betala mat, hyra, böcker och bil? Vore trevligt med lite synpunkter eftersom jag snart skall börja studera och undrar om jag kan ha kvar bilen.
Hawar
Det kan nog bli väldigt svårt, en förutsättning är ju att du måste kunna mecka. Klarar du av det mesta på bilen själv och köper ngn bil med mindre motor bordet det ju gå.

Lycka till i allfall !

Mvh
Hawar
Jag körde min 520-88 under mina tre år på högskola. Det gick bra ekonomiskt pga att jag jobbade på vinter och sommarloven. Annars kan det nog bli tufft.

MVH
Henrik
daaal
Hur höga hyror hade ni då? Min räddning är möjligen att jag hittat en lägenhet med hyra på 1800kr. Sen slipper man ju köpa busskort.
Det beror ju rätt mycket på hur mycket du är beredd att avstå ifrån, räknar du med att gå ut ett par gånger i månaden vilket är lätt hänt när man pluggar, så kan det bli tufft. Är bilen betald så att du "bara" behöver fundera på försäkring, skatt o bensin ?

Oavsett vad så tror jag nog att du kommer att tycka att bilen blir en för stor utgift i längden om du inte drar in pengar via extrajobb etc också. Du har dessutom gott om fritid när du pluggar och som vi alla vet så har pengarna en tendens att försvinna fort då :-)
daaal
Bilen kommer vara helt betald alltså inga räntor eller amorteringar att betala. Tack för alla svar!
Jag har en 735:a nu och det går fint.. men det är ju inte så att man lägger pengarna på hög som kommer in:-) Repareras mer än det körs också men det e väll skoj ibland.
Ser du bilen enbart som transportmedel för att slippa bussen så sikta in dig på en japanare för några tusingar, annars råder jag dig att vänta. Inte så kul att lägga ut en massa pengar på en bil man verkligen trivs med o sen upptäcka att det blir för dyrt att ha den, o så kanske det dyker upp nån reparation man inte har råd med, då är det inte roligt att försöka sälja den. Bättre att köpa nåt billigt skit som man kan skrota i värsta fall, utan att ha gjort allt för stor förlust.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
För mig har det fungerat med nöd och näppe. Det här året hade det dock inte fungerat utan mina föräldrar som sponsrat mig med försäkringskostnaden t.ex.
Jag har haft 635:an i 2 år och har haft den avställd på vinterhalvåret. Det fungerar, men man får leva snålt och äta billig mat (inga halvfabrikat).
Jag bör kanske tillägga att den står hemma hos mina föräldrar också, gratis! Ett tips är att hitta någon (som man klarar att umgås med)att dela bostad med, det underlättar.

johns slår huvudet på spiken.

/Fredrik
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
inga problem, ställ bilen på föräldrarna, parkera hos dem och kör bilen så lite som möjligt så funkar det, jag har gjort så i 5år och det blir typ gratisägande då, bara bensin och lite omvårdnad att betala för bilen. 15- 20000kr per år, eller runt 1500kr per månad, det fungerar bra om man bara har ca 6500kr att leva på i månaden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får helt enkelt göra en ordentlig kostnadskalkyl!

Allt hänger ju på hur mycket utgifter som du kommer få...

Hyra, mat, nöjen, kläder, KURSBÖCKER!, förbrukningsmateriel (papper, pennor, skrivblock, disketter etc.), kåravgift, avgifter för nationer/studentföreningar, hemförsäkring, elräkning, tv-licens, datoruppkoppling...

Listan kan göras längre!

Bara att sätta sig ner och räkna om budgeten rymmer försäkring, skatt, bensin och eventuell ränta/amortering på bilen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bror ju på vad du ska plugga ...

Vad kostar parkering?

Terminsavgifter?

Fundera på om bilen verkligen är värd sin kostnad. Jag pluggar men har gratis boende, ska sälja båda mina bilar nu tänkte jag, köpa något billigare, äldre Honda eller liknande.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
För mig funkar det om jag har ett hyfsat betalt sommarjobb och ställer av bilen på vintern. Om du inte har jobb och tänker köra på vintern, får du fjäska rejält hos päronen...

Se till att du har en bil som är billig i drift och inte pajar hela tiden (318i E30 är ett tips...) samt att du inte kör mer än typ 2-3000 mil per säsong.
Med kamremsbyte typ varannan månad så är kanske inte 318 E30 bästa valet ;)
Instämmer med johns: Den modellen lyckades också förstöra en stor del av min studiebudget för några år sedan, pga. akut byte av bl.a. kam, lyftare och vippor. Så någon ekonomisk hit var den inte.

Gas åpå ba pojka
Bj
143
Bjarne
525i -91
Om du tar en 318 med M10-motorn slipper du kamremsbyten - den har nämligen kedja.

Om M40-motorn är skött med regelbundna oljebyten så ser inte jag några problem förutom kamremsbyte var 4000:e mil.
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
så länge du inte har några andra fasta kostnader (möjligtvis bortsett från kursböcker och terminsavgifter) än bilen så funkar det fin fint..har haft bil sen jag var 18..

/martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.