|
|
|
|---|---|
| Har funderat på att göra ett oljebyte och Slick50 behandling av automaten på min 325iA touring -89. Har inte så mycket tidigare erfarenhet av automat så jag tänkte fråga om det är nån som känner till proceduren? Vet ju att det kan vara lite knepigt på nyare BMW-modeller...Har tänkt o ringa min lokala BMW-agent men varför inte lika gärna kolla efter kunskaper o erfarenheter i detta forum? ;-) | |
|
Om man bara tömmer ut oljan som finns i tråget på lådan får man ut ca 3 liter olja. När man byter olja i en automatlåda brukar man nöja sig med att byta denna mängd. Normalt sett så skall man också byta oljefiltret med dito o-ring. Vill man verkligen ha ut all oljan så får man plocka ner lådan och tämma momentomvandlaren. Jobbigt och vanligtsvis onödigt. Gör man detta rymmer lådan kanske 7 liter olja. Ingenting är omöjligt |
|
| Påfyllningen då? Görs den via röret till kontrollstickan eller finns det en liknande påfyllningsplugg som på dom manuella lådorna? | |
|
Påfyllning gör du genom oljestickan för automaten, och vid endast tömning av tråg o byte oljesil brukar man få ut c:a 3 liter eller något mer! När du byter oljan så byt även silen, lossa tråget och tag loss slien, rengör tråget och montera ny sil med ny o-ring. Det går sen att byta hela oljan i lådan utan att ner den genom följande: Gör först tömning och rengöring av tråg, montera ny sil och sätt ihop, ställ bilen plant och fyll 3 liter i oljesticksröret, lossa sen den övre slangen på oljekylaren för automaten framför motorn, tag ett lämplig kärl som rymmer några liter o anslut slangen. Sen gör följande starta motorn och låt den gå på tomgång, olja pumpas nu ut ur slangen till kylaren, fyll på samtigt i oljerören med ATF. C:a 4-5 liter kommer du kunna fylla på efter start av motorn innan nya o fräscha oljan kommer ur slangen framför motorn, man kan få stanna motorn nån gång för att hinna fylla upp men c:a 7,5 liter går det i växellådan totalt utan körprogram, med körprogram c:a 8,5 liter. Byter du bara oljan i tråget så blandar du 3 liter ny olja med c:a 4-5 liter gammal olja i lådan, vilket är bättre än inget men samtidigt inte helt bra..... Naturligtvis beror det ju på hur den gamla oljan ser ut, är den röd o fin så är det väl ett mindre problem, men är den brunaktig o luktar illa så byt all olja...... ///Magnus |
|
|
Har ju ingen oljekylare till automaten tyvärr...Den oljekylare som sitter i fronten på min bil är till motorn. Oljan som finns i automaten nu verkar inte direkt fräsch...Kan inte påstå att den luktar bränt eller så men den är då inte klarröd som ATF-olja brukar vara...Vill ju som helst få ut hela skiten och i med ny olja. Nån som har någe fler förslag? BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Byt oljan flera gånger, efter varje gång blir den renare än innan. Efter tre byten med 1/3 av totala oljemängen, så är 70% av oljan ny. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Läste om en annan snubbe här o forumet (Sune_K) som gav sig på och fixade till en trilskande automat på en 7-serie. Han menade i sitt resonemang att om man höjde fronten på bilen så skulle oljan i momentomvandlaren rinna ut "bakvägen" och på så sätt så får man ut i stort sett hela mängden. Nån som kan kommentera detta? BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Och en fråga till...Bör man (när man ändå är igång) plocka ner ventilhuset och ge det en översyn? Bilen har ju iallafall går drygt 21000 mil. Vad bör man isåfall kika efter? BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Är du säker på att du inte har oljekyl till automaten??, den är intergrerad i vattenkylaren till motorn och har bara 2 rör anslutna på vänster balja på kylaren! ///Magnus |
|
|
Okey, det är jag som inte varit tillräckligt uppmärksam...Visst är det så att jag har oljekylare till automaten! Den sitter ju som precis som nämndes integrerad i vanliga kylaren ;-) Ska prova din procedur Magnus. Men vad finns det o tilägga om ventilhuset? Bör det ses över rent rutinmässigt, eller? BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Ja, tyckte väl det, då är vi överrens! Prova det jag beskrev ovan när du byter olja, det är ingen större fara om du tror det, olja kommer inte med något högt tryck eller högt flöde på tomgång ur oljekylarslangen, men stäng av motorn nån gång imellan för att toppa upp volymen i lådan, det är ju så tunt rör att fylla på nya olja igenom! Ventilhuset är ingen rutinmässig åtgård, prova o bytt all olja du så blir lådan med all säkerhet betydligt bättre! ///Magnus |
|
|
Okey, då ska vi testa! Får tacka för hjälpen Magnus. //Peter. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.