AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.342

Hjälp med kuggande diff M3e30

m3
6
m3peter
M3e30-87
Bytte olja i bakaxel på min m3e30 idag helde i castroil SAF-XO som är helt rätt.
När jag sedan provade fullrattutslag åt vänster kuggade det i diffen vet att detta kan hande med fel olja.
Behöver jag kanske ta isär och gära rent lamelerna...

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Tror att det är fel olja i, SAF-XJ heter oljan med additiv för lamell-diffbroms som du ska ha.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Alla BMW's M-modeller har lamell-diffbromsad bakaxel original och ska därför ha särskild olja. M3 E30's bakaxel ska ha oljan som heter SAF-XJ.

Den som du har hällt i (SAF-XO) är till bakaxlar UTAN lamelldiffbroms.

Jag vet inte om du behöver ta isär och rengöra?
Det kanske räcker med att du gör 2 oljebyten nu. Alltså du byter oljan nu, sen kör du ca en mil. Och sen byter du oljan en gång till.
Jag tror nästan att man kan göra så. Du har väl inte hunnit köra så långt? Det hade varit värre om du kört många mil eller gasat hårt (kört på bana) med den felaktiga oljan.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Alter Schwede
..En fråga bara..kan det även kugga i ifall oljenivån i diffen är för låg?
Känner igen det som m3peter skriver,,har en varningslampa i instrumenteringen som blinkar till vid fullt-nästan fullt rattutslag samt att drivningen känns lite konstig då.
m3
6
m3peter
M3e30-87
Har bytt olja till SAF-XJ konstigt bara att det står XO på castroils hem sida Länk under rekomendatjoner till m3e30

men men nu fungerar det igen.

Ingen som har ett par frächa drivaxlar?

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Så fort man har något som är lite "special" så måste man vara vaksam. Det är inte första rekomendationstabellen som innehåller fel rörande M3E30 och förmodligen inte den sista heller.
Just diffbroms och kravet på anpassad olja verkar något som lätt missas av både köpare och säljare.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.