|
|
|
|---|---|
| När jag vrider om nyckeln så händer det ingenting den bara "tickar" till liksom. Sen kan man vänta en stund och efter 4-5 försök så kan den heltplötsligt komma i gång och då går det fin fint. Jag har ny generator och batteri så det är inget sånt "simpelt" Kan det vara nått med Tändningen? Startmotorn?Har nån varit med om detta förut? Nån som har nått förslag på vart jag skall börja och kolla? Tacksam för svar! | |
|
Låter som att solonoiden kärvar lite. Testa att knacka på den när du vriderpå nyckeln. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Hmm, svårt att avgöra faktiskt.. är nog olika från fall till fall, hade ett liknande problem där det "klickade" (är reläet som kortsluter startmotorn) men det hände inget. Spelade ingen roll hur många gånger jag försökte så var det samma sak, men slog jag igen huven lagom hårt så fungerade den en stund. Visade sig vara startmotorn i mitt fall, en jordkabel som var glapp inne i startmotorn, men renoverade hela startmotorn endå när den var uppskruvad (kol, bleck, bussningar, startdrev mm mm).... Mät spänningen över + och minus pool med en multimeter på startmotorn då du vrider om nyckeln, ligger det spänning då så vet du att det är startmotorn som inte fungerar som den ska, och det är mest troligt felet. - Varför köra 320 när man kan köra 325? - |
|
| Nu får du hjälpa mig... Vad är det? vart sitter den? | |
TobbeBMW |
Lite misshandel brukar hjälpa i dessa fall :-) |
| solonoiden var det jag menade.. vad är det? vart sitter den? | |
|
solonoiden är den lilla klumpen som sitter på startmotorn. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
och inne i solonoiden sitter väl i sin tur kolen / startblecken om jag inte har helt fel??!! om du knackar där och bilen går igång så går det inte mer än 1 - 2 månader innan det inte ens hjälper med knack längre :( - Varför köra 320 när man kan köra 325? - |
|
| Så det kan vara dags att byta Startmotor då!??! | |
|
Troligtvis, men jag tyckte det var tidigt på min -92:a... så du bör nog kolla att det verkligen är startmotor innan du byter, det är inte ett gratis project (iaf inte på en 325, där bilen är byggd runt startmotorn) skulle tro att startmotorn är mera lättilgänglig på en 316... men att startmotorn börjar ge upp på en -95:a tycker jag låter halvtidigt.... men ta reda på det genom mätning... - Varför köra 320 när man kan köra 325? - |
|
| Ja det är det jag tycker med... den har oxå "bara" gått strax över 10 100 mil det känns som att man skulle vilja hitta att det var nått annat... Men sam tidigt så är det nog inte helt unikt att en startmotor ger sig efter 9 år och 10 000 mil... eller!? | |
|
Jo, det låter konstigt.... men mät upp det så får du ju reda på det direkt, kan ju vara glapp som för mig.... - Varför köra 320 när man kan köra 325? - |
|
|
Man kan köra med kärvande solonoid i flera år.. Lite jobbigt bara.. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.