AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.752

Hjälp! :( Galet orolig motor: rödljus-varvar av sig själv! e39 528.

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hjälp! Min 528iAT -97 har blitt galen!

Problemet yttrar sig i att den helst inte startar (måste peta på gaspedalen..), sen när den väl startat pendlar tomgången mellan ungefär 1400 och 2400 varv (låter som en kepsnisse som varvar vid ett rödljus!) ÖÖÖrrnnnnn ÖÖÖÖrrrrnnn. 1400-2400 är ordentligt högre än normal tomgång på 800 eller så, vilket gör att det märks ordentligt när man är ute och kör också (även om varvtalet inte slår lika hårt med hjulen inkopplade förstås) - man hör på motorn att svajjet i gaspådrag är där även när man kör. Dessutom ÖKAR bilen i fart när man släpper gasen. Petar man i neutral-läget i farten märker man också att 1400-2400-svajjet är kvar.

Pärlan har alltså blitt galen. Någon som har en idé om vad detta kan bero på? Jag har sökt lite här på forumet men kan inget om motorer :/. Hittar kommentarer om bl.a. backventiler/tempgivare/gasspällsgivare/spjällägesgivare.

Hade för övrigt in bilen på inspektion II för två veckor sedan. Problemet uppstod idag.

--Daniel
Hej
Vet inte hur mycket hjälp jag kan bidra med, men jag hade en volvo turbo en gång i tiden som svaja rejält på tomgången..upp o ner upp o ner. Det var om jag mins rätt en gasspjällkontakt / givare som var felinställd.
Annars ger ju luftläkage också ger svajig tomgång.
Missa o dra åt en slang ordentligt en gång när ja bytt luftfilter. Då gick tomången upp o ner ordentligt med.
Skulle gissa på det senare alternativet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle också misstänka tjuvluft vid insuget någonstans!

Prova att söka på tjuvluft eller startgas i "sök inlägg" så kommer du att ha att läsa i natt! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Tack för tipsen! Kan luftläckage verkligen ge sån EXTREM svajjning som min? Samt att tomgången blir så hög att bilen ökar farten av sig själv på plant underlag?

Såg "2 Fast 2 Furious" häromdagen, kärran låter som den blev peppad ungefär, jäkla varvande :).

--Daniel
stefannorr
Kam eller vevaxelgivare?
När min drog tjuvluft så gick den väldigt upp o ner som du beskriver. For upp en bra bit över 2000 varv.
Så ja antar det kan bli så extremt.

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Kan tjuvluft leda till bensinlukt?

Gick just ut och startade bilen, då betedde den sig precis som den ska, la sig på 800 varv ungefär tomgång, stilla. Luktade lite bensin (vet inte om det gjorde det innan jag startade den - tänkte inte på det.

"Vafan, gått till sig över natten?!" tänkte jag, men for ut och körde en sväng. Efter nån kilometer dök varvandet upp igen.. Nu lite högre än igår - varvade upp till 2500-2700 ungefär, släppte helt, och trampade i så fort varvnålen ramlade ner på 1700.

Mysteriet fortsätter, ska se om jag kan ragga nån mera bilkunnig kompis till att komma över och kika.

--Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Oregelbundet bränsletryck, fel på dubbeltempgivaren, kam el vevaxelgivare, tjyvluftgenom felaktig reglerventil till vevhusventilationen membran eller huset sprucket. Luftmassemätaren felaktig, gasspällspotentiometer felaktig.
Kan vara många saker som inverkar, en felaktighet kan ge 5-10 följdfel då motorstyrningen luras.
En felkodsavläsning är nog inte så dumt tips, om man inte kan se nått okulärt fel.

///MVH Hasso
Länk
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Tack hasso! Inte få tips, uppskattas! :)

Finns det nån anledning öht att misstänka att den nyss gjorda inspektion II har något med saken att göra? Tänkte ifall det kan vara lönt att ta fram onda ögat när jag glider till BMW-handlaren på måndag..

För övrigt så missade dom under inspektion II att vänster spindelled fram är glapp (gjorde M-test inför köpet av bilen i våras) - får mig att undra ifall dom bara kryssade i listan och drack kaffe istället för att faktiskt gå igenom bilen .. grr.

--Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har just testat en"fullservad" svensksåld 523i, 20700mil där en Mercedeverkstad hade gjort de två sista servicarna på bilen "Hedins" i västregionen, De hade kryssat i microfilter vid en oljeservice för 500 mil sedan, lyfte på locket :)) De microfiltren hade rullat minst 7000 mil :)) för dom hade väl inte tagit fel på luftfilter och microfilter :)) ?? Så inget förvånar mig angånde kaffedrickandet :)) stoppade in mina gamla microfilter a 6000 mil som såg nya ut i jämnförelse.

///MVH Hasso
Länk
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Det var en tempgivare som var trasig. Tack för alla tips!

Ang kaffedrickande - påpekade att vissa punkter inte alls verkade genomgångna och det verkar som dom gick över bilen ett varv till nu när dom fixade tempgivaren. Synd att det skulle behövas men vacker räddning av Lindholms där! :) (Dom hittade några saker som inte nämndes efter "första varvet")

--Daniel
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
hasso,
gällande Hedin Bil. Då jag jobbade med domäner för ett par år sedan så uppmärksammades jag på att man bör skydda sitt domännamn på flera toppdomäner. Hedin Bil har ju Länk men kolla på Länk så får du se ännu en missnöjd kund hos dem. :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Ta bort , -tecknet efter första länken så fungerar den. Länk ska det vara...

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Felsökning och tempgivarbytet gick lös på 650:- inkl moms, nu spinner pärlan som en katt igen :). Hämtade henne just.

--Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.