AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.342

Bilen överhettade

Sida 1 av 2
Skulle köra ner till halmstad och efter 4mil så ser jag att tempen på kylarvätskan går mot rött och ganska fort tänds den röda lampan. Stänger av motorn direkt på landsvägen och rullan in på en mack. Lyfter av locket till expansionkärlet (vilket man inte ska göra) men jag tog det lugnt, visste att det skulle spruta upp, så jag brännde mig inte. jag sprang in och köpte 1liter glykol på macken och hälde i. Väntade i 30-45min och körde vidare men tempen steg över normalt ganska fort. Det fick bli bogsering hem. Nu är frågan vad är sönder? Är det vattenpumpen? Kan det blivit en skada på toppen? Vad kostar det o byta ev. vattenpump med material och arbete?

Tacksam för svar!

MVH // Harris
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Min Golf som jag hade läckte kylarvätska och därigenom blev motorn varm. Det finns säkert andra orsaker...

TobbeBMW
Låter som det skulle kunna vara termostaten eller pumpen eller båda som har lämnat in. Gör så här, vamrkör bilen tills termostaten har öppnat, känn sen på kylarslangarna. Vattenpupmen kollar du genom att skruva av "avluftningskruven" samt varva motorn till ca 3000 varv, då ska det spruta som en liten fontän ur det hålet. Gör det inte det så har vattenpumpen gått sönder.
stefannorr
Toppen har du troligen klarat genom att du stannade så snabbt första gången o avbröt de hela andra gången när tempen börja gå upp igen.
Tobbe jag har testat så som du beskrev och visst sprutade en liten fontän när man varvade. Jag skruvade tillbaka luftskruven och höll varvtalet på 3000 men efter ett tag började vattentempen stiga över normalt. Den klarade hålla normal vattentemp (precis mitten på mätaren) i ca 2min då jag varvde ca. 3000varv, sen började det stiga och vid "3/4" av mätaren stängde jag av.
Då måste det vara nåt annat än vattenpumpen?

MVH // Harris
ce
6
cederquist_1
BMW 320 Coupé E36-93
Hello, har problem även jag med temperaturen på motorn, köpte delarna själv av bmw och bytte, vattenpump 660:- Termostat ungefär 290:- Har troligen en trasig topplockspackning, någon duktig verkstad att rekommendera?
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
cederquist_1: Så problemet kvarstår trots att du bytte dessa?? Vad kostar topplockspackning då? ngn som vet?

Jag har ringt runt till ett antal verkstäder och de säger att det troligen är topplockspackningen som har gått sönder. Någon som har nåt knep för hur man lätt kollar om topplockspackningen e hel?

MVH // Harris
go
145
gorjo
330e -21
Kolla om bilen har de vanliga sviterna av brusten packning: Vatten i oljan och olja i vattnet.
annars så kan det "trots" allt ändå vara en skitsak som att termostaten är paj , det räcker ju med att den är kärv har en spricka etc.....
Jag skulla iaf tippa på det om nu topplockspackningen är hel och det bör den vara , för så lätt ska de inte gå sönder.

Billy B-10
Länk
mm vi får se jag har iaf bokat en tid på verkstad. Ingen vatten i oljan och tomgången är stabil, inget konstigt ljud dvs allt e som vanligt bara det att den blir varm. Jag får återkomma efter besök på verkstad.

MVH // Harris
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Är inte "topplockspackningen" ofta ett standardsvar hos många mekar. Dom drar in många arbetstimmar på detta jobb.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Som tidigare nämts så är tecken på brusten topppackning vatten i oljan, syns lättast på oljestickan då oljan inte är i den normalt mörkbruna färgen, kan också ses som en brun sörja på oljelocket.

Andra tecken är olja o kylarvattnet vilket lättast ses om kylarvattnet inte är blått utan istället är en brun o kladdig sörja.

Tredje tecknet är ifall det luktar avgaser om kylarvattnet, kan kontrolleras närmare genom att starta motorn utan kylarlock och kontrollera ifall det bubblar något i kylaren vilket är tecken på att acgaserna leds ut via kylvattnet.

Kan även tillägga att vid brusten packning ska även toppen kontrolleras så den inte är skev och i isådantfall då planas till och monteras med en tjockare topppackning. Kostar som sagt en del o låta någon annan göra jobbet, nämner inga priser men ring runt o kolla lite, gör man de själv blir inte kostnaden högre än runt tusingen förutsatt att toppen är felfrit.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Är det svårt att göra det själv?

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Väldigt svårt att generellt säga om de är svårt eller ej! Finns människor som funderar på om de är svårt att byta Glödlampa på dass osv. Hur som helst, viss kunskaps behövs. Om du passar in på personen jag tog upp tidigare ska du definetivt inte ge dig in på det.

Har man dock lite kunskap, försiktighet, logiskt tänkande samt gott om tid, kanske en repbok och en kompis och en hjärna som ställt in sig på att ge sig fan på o klara det så kan de funka.

Det man bör ha i bakhuvudet är bara att gör man nåt fel som missa/ montera kedjelåset fel eller liknande kan de bli mer jobb än man tänkt sig! (motorrenovering alternativt motorbyte)

Är hur som helst ganska mycket jobb, insug samt del av sprutet, grenrör, ventilkåpa, delning av kedja o spännare och ganska mycket till som känns onödigt o rabla upp!

Lycka till hur som helst!
B3 coupe
Jag har en cheva v8 som jag precis renoverat topparna på med anledning av brusten blockpackning/topplockspackining.

Jag hade inte vatten i oljan eller olja i vattnet utan mellan 3 och 5:ans cylinder hade pakningen blåst ut cirka 2 centimeter och fått med sig vatten kanalen som ligger mellan dessa.

Detta i sin tur resulterade i att allt kylarvatten tryckes ut i avgassystemet och bilen gick varm, utan vatten....

Du kan ju enkelt se om det rinner vatten ur pipan på din bil och om det gör det så har du samma defekt som jag hade.

Om vattnet trycks ut i expansion så har du förmodligen stopp i kylsystemet och det jag skulle gissa på är i sånna fall termostaten som gett upp.

jag har haft fullt upp o jobba men är ledig ett tag framöver nu ska kolla om det kan vara stopp i systmet och ev. byta termostaten innan man ger sig på toppen.

MVH // Harris
TobbeBMW
Ett säkert sätt att kolla om din toppackning är sönder är detta:
Kör bilen varm, öppna huven och öpna (försiktigt) locket till exp.kärlet. Toppfyll med vatten och ställ dig att titta noga. Kommer det EN ENDA bubbla så kommer kompressionen från motorn in i kylsystemet (trasig topp/packning)

Ett billigt sätt att få reda på om det verkligen är packningen.

Notera: Du måste ha ett välluftat system för att vara säker på detta, annars KAN det vara luftbubblor du ser.
Ska göra det tobbe, men min bil överhettar väldigt fort tar kanske 5-7min vid körning (finns mycket kylarvätka kvar då). Tvekar på att det är topplockspackningen men jag ska följa ditt råd och kolla imon. Logiskt borde det vara termostaten för att den håller väl kvar samma vatten i motorn så att det blir varmt i kupen fort, men sedan verkar den inte öppna. Pumpen verkar funka och det blir en liten fontän när jag provade o göra som du sa, fontänen ökade i höjd ju högre varvtal.

MVH // Harris
Da
3
Danne2
325:a coupe 94
Vattenpumpen kan vara sönder även att den inte glappar,impeller hjulet som sitter i pumpen kan slira.
Kolla om du får riktig värme i bilen annars kan det vara pumpen som är sönder för då får du ingen cirkulation dvs ingen värme !!
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Aha.. Då hände det för en stund sen..

Var ute o körde lite, Eller körde väl på rätt bra..

När jag svänger in på en väg uppfär en backe till en polare så ser jag hur tempen plötsligt stiger o lampan tänds, Slår av direkt, Öppnar huven, O vattnet sprutar ut runt locket till kylarn..

Fyller på lite, Allt verkar okej när tempen gått ner.. Men den stiger igen, Blir bogserad hem.

Saken e den, Att jag råkade ut för trasig vattenpump på min 320, men detta känns inte riktigt samma.,

Varför sprutade allt vatten ut runt kylarlocket? Kan det bli så om vattenpumpen strejkar?

Hoppas att toppen klara sig, hördes inga skumma ljud, samt olja o allt sånt var fint..

Men frågan e.. Är det vattenpumpen?

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.