|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Japp gör det.! | |
|
Nu är dom monterade ska ha upp kopplingen nu. får försöka tillverka nåt sorts centreringsverktyg att centrera lammellskivan med. Funderar lite över hur jag ska lösa det med backljuset. Vet inte hur de funkar på en automat som satt där tidigare. Ligger dom trådarna i kabelhärvan till lådan, eller går de på spaken? Går det att få ihop detta med den slutande givare/kontakten som sitter på min manuella låda. Lite lödning är ju simpelt isåfall. Kanske är de enklare att bygga eget med ett relä och mata strömmen direkt till backljuset? Hur har/hade ni gjort? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
tja jag satte bara dit lagret som jag köpte hos en järnhandlare.. jag har ingen back ljus men det finns i spaken. tänk på att leta reda på kablarna som visar N eller P på displayen annars startar inte bilen.. passar v-låda från en bensinare??? Det fräckaste med Diesel är att man ser röken när motorn tar i!!=) |
|
|
Japp. Lådan kommer från en m20 motor och nu sitter den där. Fick utföra en lättare modifiering av bakre växellådsbalken, då skruvhålen inte stämde. Konstigt. Ska väl va samma karosser eller? Angående kablarna, så har jag tänkt att låta den där elektoniska grunkan som spaken ställer om sitta kvar. Jag har ställt den i neutralläge. Och nu tänker jag bara låta den ligga där under på lämpligt ställe. Har inte provstartat än, men det borde väl funka eller? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Fick även köpa ett lager som va till m20 motorn att sätta i veven, då tappen på denna låda va 12 mm istället för 15mm. Bådalager var 32mm utvändigt. Kostar runt hundringen på bmw. Hur gick de me din besikning föresten? Va nåt strul där va? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Hej igen. Har nu försökt göra provstarten. Gick inte så bra. Va alldeles för dålig kräm i batteriet. Men startmotorn slog till och gick runt (långsamt). Nu är laddaren inkopplad. Jag fick inte upp nåt N i displayen. Jag fick upp symbolen för växellåda i nödprogram. Hoppas detta berodde på den dåliga batterispänningen? Eller funkar det inte att göra som jag har gjort med givaren vid spaken? Lindqvist: Hur koppla du med elektroniken? Nu blir det mycket på en gång. Hoppas ni har överseende. | |
|
Ok. Fortsätter fråga mig själv. Ringde nyss bmw och fråga vad de skulle va för olja i ovan nämnda växellåda. Svaret va dexron 3. Samma som i automaten alltså! Kan detta verkligen stämma, eller har dom rört ihop det? Det brukar väl var typ 75/90 olja i växellådor. Är det inte så med getrag? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Snälla. Kom igen nu. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Det ska vara Dexron i lådan | |
|
Tack ska du ha gto80. Nån mer som sitter på kunskap? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Nu har jag haft igång den. Startmotorn gick väldigt trögt i början av någon anledning hmm. Vet inte varför, men när den gått ett par varv så lät det som vanligt från starten och motorn startade. Lite konstigt, men nu funkar d iallafall! Dock är fortfarande symbolen för växellåda i nödprogram kvar. Men det kanske inte gör nåt? För det sänker väl inte motoreffekten eller nåt sånt dumt? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Då va de pedalstället kvar... Sen är de back on the road... Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Så där ja. Nu rullar den igen. Men satan vilken hög utväxling jag fick! Ligger på 1500 rpm i 100 km/t femmans växel! Lite för lågt tycker jag. Den är trög att komma iväg med. Vilken bakaxel ska jag ha om om jag vill att den ska varva lite mer? Typ 1800-2000 i 100km/t borde va lagom. Nu är den slö! Symbolen för växellåda i nödprogram lyser också. Kan de va så att detta drar ner motoreffekten? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
cr |
HEJ Min tds automat ligger på ca 1500rpm vid 100km/h gjorde inte din det innan du bytte till manuell låda? Jag vet att tds:er utrustade med manuell låda från fabrik har en lågre utväxling(högre vrvtal) än de medautomat. Tyvärr vet jag inte vad den varvar vid t.ex. vid 100 km/h men det kan säkert någon annan tala om här så du har något att jämföra med Ville du hälre ha en manuell eller tyckte du att att det blev för dyrt att renovera automaten?? MVH Calle |
|
Ok. Den varva som din med automatlådan i. Är ganska trögt att komma iväg från stillastående som den är nu. Lätt att få "kärringstopp". En orginal TDS med manuell låda ska ligga runt 1800 varv vid 100 km/tim har jag läst nånstans. Jag tyckte inte att det spela så stor roll om det är manuell eller automat i bilen. Automaten kostar runt 15000 kr att renovera om man plockar ner den själv. Ombyggnaden har jag klarat på en kostnad av drygt 2000 kr. Får väl se nu om jag köper en handbok och försöker renovera automatlådan själv som ett litet hobbyarbete.Delarna ska gå på runt 2500 kr tror jag. Kan va värt ett försök. Då kan man ju byta tillbaka sen, eller sälja lådan. Ingen brådska. Ingen som vet nåt om bakaxlar med lägre utväxling än min? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Bakaxel? Utväxling? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Hej , har en lite dum fråga... Vilket håll tar man loss bulten till remskivan på ?? Altså är den rätt eller felgängad ?? Sen undrar hjag om någon vet om det är möjligt att ta loss topp utan att ta loss pump ?? R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.