AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.391

E28:an startar inte ?

hejsan har nytt laddat batteri som jag har laddat ,men vrider om nyckeln och på läge 3 och bilen startar inte visar på varningslampan på instrumentpanelen lampan över styr och broms hydraulik ,försöker igen utan någon framgång .... trycker på bromspedalen på läge 2 och känner ljud av vätska ,kan bromsbomben ha nånting med det hela ?känns som om startmotorn inte svarar ?,samtidigt som om pedalen är skithård ,har tryckt på bromsen ett antal ggr med bilen ostartad kan det ha påverkat situationen ?
har haft bilen stående ett tag undrar vad det kan ha på verkat den har försökt i ett långt tag att starta den nu.... :(

//// MVH
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Snurrar startmotorn runt överhuvudtget? Om inte, kolla kablarna till startmotor. Är det en automat så kan det även vara något problem med att kontakten som känner om du har N eller P i är trasig. Bromsbomben kan inte göra så att bilen inte startar.

Det kan även va så att solonoiden på startmotorn kärvar. Testa att slå lite på startmotorn med nått tungt samtidigt som du vrider på nyckeln.

///Jesper

BMWCS #5494
tjenare bilen har varit ganska svårstartad redan från början behöver för det "mesta" alltid gas vid start ,men nu när man försöker så snurrar inte startmotorn ,verkar ej få någon ström alls i sig vid start? jag har iallafall inte varit där och rotat men ska försöka....¨

inträffade en dag att bilen inte startade då tänkte jag ok nu är batteriet som är urladdat så jag måste ladda om den ,ok sagt och gjort batteriet fullladdat´och bilen startade utan några helst gas ... ska försöka med ett annat batteri,det batteriet jag har är 55AH ,läste hela instruktions boken till min E28 och vet att batteriet ska vara 66 AH ....bilen är manuell och har bara elspeglar som extrautrustning :)

sa
189
sadanber
520i Touring -95
Tjena

Jag har 72ah på mitt batteri, tror att det behövs också. Jag hade nyligen ett batteri med kretsfel som jag fick reklamera, symptomet var att startmotorn inte orkade dra runt, utan bara "tickade".

Mvh Daniel
hejsan exakt samma symptom har jag ska kolla idag med våran bmw E36 batteri ,förut så tickade den lite när jag startade den och den inte gick igång, nu även fast jag har slowladdat batteriet ett antal ggr så startar bilen och tickandet som kunde ha hjälpt mig har även fösrvunnit..........

/////MVH
hejsan har nu provat med ett annat batteri (60AH) , men funkar inte ,har provat att slå på startmotorn lite men är tveksam om den funkar överhuvudtaget nu hörs det inget tickande utan bilen går inte att köra även på läge 3 ..........ska prova att göra rent sladdarna till startmotorn ....
andra förslag hur man kan se om startmotorn funkar eller inte ,godtages gärna :)
vilka ställen (på internet eller i allmänhet) kan man köpa billig men bra startmotor (1,5kw) ????

///MVH
em
339
emhå
525i -88
Testa att kortsluta den stora pluskabeln på startmotorn med den lilla pluskabeln.... Om startmotorn drar runt så ligger felet i ett relä eller ev. i en kontakt om du har automatlåda. klickar det inte i startmotorn, så har du fel i solenoiden ( den lilla svarta burken på startmotorn). Om startmotorn klickar men inte drar runt så ligger felet i själva startmotorn ( kol eller lindningen). Lycka till...

Magnus.
em
339
emhå
525i -88
Apropå din undran över att pedalen är skithård så beror det på att bromsservon jobbar med vaccum som du endast får när motorn är igång... inget att oroa sig över och absolut inget som har med startmotorn att göra.
hejsan bilen är manuell ,startmotorn klickar ej ... provade att slå lite på selenoiden fick lite blixt från den men resultaten den samma ......kan man köpa enbart selenoiden ?eller verkar det vara en dumfråga,ska kolla polerna rengöra de och monera tillbaks och kolla .....

vart går det få bra startmotorer för bra pris samt är pris skillnaden mellan startmotorerna stor om man köper från BMW eller från mekonomen?

///MVH
hejsan någon som har tips vart man kan få en billig fungerande startmotor (1,5kw) till en E28?

///MVH
rsarits
Kolla att inte tändningslåset är boven, precis det felet har jag på min 528 -84. Det finns möjligheter att köra startmotorn från diagnosuttaget, jag har kopplat in en startknapp på det viset.

Vilka stift det är kan jag inte säga på rak arm, jag har inte den bilen i närheten just nu.
hejsan jaha vart ligger diagnios uttaget ????,bilen funkar perfekt på läge 1 samt 2 men inte påp startläge(läge 3)????

ska prova knuffa igån bilen idag? kan vara en kugg från startmotorn som har hamnat fel :)...

bilen har startat korta perioder antar at det var mitt fel ...bilen hann aldrig jobba upp sig lite så allt mekaniskt hann värmas upp till erbettemp....... :(

/MVH

kolla så att svänghjulsgivarna sitter ihop. bilen startar inte om där är glapp eller dålig kontakt i dom. Har du larm på bilen så kan det vara det. startspärr med andra ord...
hejsan bile gick att starta nu och jag har fått att startmotorn behöver bytas ......kollade efter på avgassystemet och hörde att bilen var ojämn i gång och det kom vit rök från den ... kommer det så när man inte har kört den på länge ,jag misstänker att motorn är mycket dålig och behöver renoveras har jag rätt?

///MVH
tjenare den vita röken är borta ,var bara för att jag inte har fått igång den på länge !
har kollat runt i bilberkstäder och fick att startmotorn kostar 2700 kr ... finns det chans att man kan få den billigare ?
kan man köa en från skroten ? vilka andra startmotorer (1,5kw)från andra modeller passar M30 B28 motorn ????

/MVH
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Mual85!
Om det inte klickar när du vrider till läge 3 så tyder detta på att solenoiden är trasig eller att det ej kommer fram spänning till solenoiden. Har du möjlighet att mäta spänning på den tunna ledaren på sollenoiden när du vrider till läge 3?
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.