AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
958

Ryckande automatlåda.

MIn automat låda "rycker" när man drar iväg på typ 1an 2an 3an(3an bara ibland)Den gör det när man gasar iväg med rätt mkt gas,smyger man så är det ingen fara,vad kan detta vara ? det känns vibrationer i lådan,har hört något om att man kan byta någon sil,var sitter den och hur byter man den ?Hur fyller man på oljan,var in hos en bilmek(ang en annan sak) o han sa att man skall fylla på genom där oljestickan är,stämmer verkligen detta ????? mvh tobbe
4HP-22/EH TROR jag min låda heter.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
ta bort oljesticksröret så att oljan rinner ut. Därefter skruva
bort oljetråget. Oljesilen (ca 200 kr på BMW) sitter nu åtkomlig
på undersidan av lådan (med torxskruv tror jag)

Japp påfyllning via oljesticksröret med en mkt liten tratt med smal pip. Fyll inte på upp till övre strecket med kall låda - då blir
det för mycket med risk för skador och läckande
packboxar

För korrekt mätning: Varm låda och motor igång.
För växelspaken sakta genom alla växlar och mät sedan
nivå i P-läget med motorn igång.

Oljan utvidgar sig när lådan blir varm (efter ca 3 mils körning)
och ska då komma upp mot det övre strecket.

Går detta att göra på en gördetsjälv hall ? precis vilka verktyg behövs,och ungefärlig tid ??

mvh tobbe
Går detta att göra på en gördetsjälv hall ? precis vilka verktyg behövs,och ungefärlig tid ??

mvh tobbe ..
stefannorr
Är ju absolut inte säkert de hjälper bya olja,lådan kan ju va totalt slut me..finns ju inga undervärk tyvärr.
nej visst,men det jag vill veta är hur man byter den där silen o va man behöver för verktyg och ungefär hur lång tid det tar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Haynes finns på Mekonomen, eller så kan de beställa, kostar ~250:-

Mvh
Jag har en handbok men där står inget som automatlådor
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det går att göra p åen GDS-hall, inga stora saker igentligen.
Du behöver en stor blocknyckel, tyvärr minns jag ej exakt men 30 el 32 är det tror jag för oljeröret, sen en 10mm hylsa för trågbultarna och en insexnyckel för bottenpluggen i tråget.
Sen sitter silen med torx-skruv 3st, bara att lossa o vara försiktig när man sätter dit den nya så oringen inte kläms av!

Rengör tråget och magneterna samt sätt dit ny trågpackning och skruva ihop igen!
Tar c:a 30 minuter när man vet hur man ska göra!
Fyll på med ny olja c:a 3 liter via oljesticksröret.
Rätt nivå kollas med varm växellådasolja, bilen på plan mark med P el. N ilagd och motorn på tomgång.

///Magnus
Ja man tackar o bockar då!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.