AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.250

Kvinnor & bilkörning enl. körkortsboken år 1920...

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Lite humoristiskt vilken syn de hade. Motser gärna ngt liknande ang. män! =)

Hämtat ur körkortsboken från 1920:
"Det som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer.
De förra äro under lek både blina och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.
Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.
Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka för bilen.
Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar."

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kul! =)
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Får se hur länge det dröjer, innan damerna kontrar.. :)

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hämtat ur körkortsboken från 2004 eller?? *garv*

MVH BJÖRN
LOL dom visste vad dom snackade om förr :)
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Måste vara från dassboken
Lika sant då som nu ;o)

Har läst en kul beskrivelse en gång för "den nya Mangeln anno 1915"
Där mannen sitter och röker pipa medan kvinnan sköter hushållet och manglar helst ifred ifrån mannens närvaro ty ovarsamhet kan orsaka klämrisker. :o))
*ligger ner och skrattar så hon gråter*

Det var det bästa jag har läst på länge! Underbart! Sista meningen var bäst!!! "Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar." Tror att jag ska använda mig av den uppmaningen när jag kör hädanefter.
Fast de personer som jag känner som tutar mest är kvinnor, så att vi skulle tappa koncepterna tror jag inte stämmer helt. Generationer av kvinnor har väl blivit så tutade på att rädslan för hornsignaler har väl mattats av. =)

Är det ingen mer som har några historiska tillbaka blickar på bilar och bilkörning. Hade varit kul att läsa fler. =)
Helga
Redan på -20 talet så visste de mer än Collin på AF.

Har en SANN grej här. Bilen en Opel Kadett.
Ägare till den var två välkända ekonomiska systrar från Ljungby.
När det var dags att lägga på vinterhjulen så bestämde de att detta skall vi klara själva. Blir ju billigast så.
Sagt och gjort. Fram med domkraften.
Av med sommarhjulen och på med vinterhjulen vilka de köpt på annons för 300 kr. Var ju en slant på 80 talet.
Allt gick som en dans. Men när de skulle provköra så hoppade bilen som Musses gör på julafton. Så de var tvingade att köra till närmsta besinmack och fråga. Jag var där just då och hörde hela historien.
Mackkillen kollade och de två högra hjulen var bra men båda vänster gick helt ovalt. Efter att navkapslarna togs av så såg vi det!! De hade vänt hjulmuttrarna fel. Den konade sidan ut!!
Inte lätt sa flickan.............

MVH Helgas man från västkusten.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Little Goddess, håller med dig! Sista meningen är bäst=) Hade väntat på att hitta ngt sådant här!

Tiny, så rätt så! =) Men visst är det skoj?

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Helga: Behöver inte vara kvinna för att göra ett sånt misstag :-)
Men som tur var så var det bara en hjulmutter som var konad, dom andra hade bara hål i ena sidan så dom gick ju inte att vända fel. Som tur var så lossnade inte hjulet heller.
Och NEJ, jag är inte teknisk av mig :-)
Sök och läs på Nordisk familjebok 1915. Här finns stoff för många veckors läsning och många guldklimpar som den med fruntimmer och körkortsboken osv.
Betänk att allt som står där är (var) på fullaste allvar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.