AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.123

kompressor till E39 528

Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Skulle vilja höra om det finns någon med en E39 528 som har kompressor.
Tänkte köpa en M5 01:a men då får jag ut med 200" till.
Kompressor hos ESS kostar 5995$ till en 528a.
Lite synpunkter skulle sitta fint.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Din jämförelse haltar lite. Svårt att jämföra M5 mot 528K. Isåfall får du byta till en bättre väghållningssats, större bromsar etc.
Vad jag vet så är det ingen på det här forumet som har en sådan modifiering. Sen får man tänka på att man måste ju besiktiga bilen varje år vilket KAN gå vägen men OM det inte gör det så måste du demonterar hela paketet inför varje bes vilket såklart kostar tid och pengar. Sen får du räkna med att du inte får något extra för det när du säljer den - i värsta fall mindre.
Sen har nog ESS vissa krav på skick när det gäller motor och låda, vilket i värsta fall kräver en viss renovering innan.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Jag vet att jämförelsen var dålig.
M5:an är självklart en helt annan bil äe 528:an.
Jag är ute efter att komma undan lite billigare men med skaplig
prestanda

Robsarve
Ett alternativ till ESS är Rotrex, som oxå gör trevliga kompressorer. Lite mer info finns här :Länk

Om man plockar av drivremmen under besiktningen kan de inte säga nåt.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Ess säger 300Hk 5995$
rotrex säger 260Hk 39800 Dkr + moms.
Om jag byter kolvar och sänker kompressionen kan jag höja laddtrycket vilket ger mer Hk.
Förmodligen måste jag ha ny mjukvara bla. till en sådan operation.
Hur stor skillnad på m-chassi vs vanligt chassi.
Jag har m-chassi på min bil.
Robsarve
Jag antog att chippning ingår i ovanstående priser... Har dock svårt att tro att man får ut mer ärn 50% extra effekt med standardspridare.

Det måste vara extremt svårt att få tillbaka nåt större på denna investering (förutom åkandet då) om man inte räknar med att köpa en likadan motor i nästa bil och flytta över. Skall jag vara helt ärlig hade jag nog köpt en 530 istället, 30 Hk extra och mindre bensinförbrukning...

Provkörde det vanliga chassiet och det var inget för mig. Men det är klart, kör man på mycket dåliga vägar och inte så fort i kurvorna så är det inte så illa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.