|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska snart göra ett oljebyte i växellådan och kardan och undrar då om det är någon idé att slå i lite omega 917? Jag har inge som helst oljelekage men den ska väl smörja upp tätningar och sånt så dom inte torkar ut? Har sök en hel och läst lite om Omega oljorna och åsikterna går verkligen isär här på forumet. Om jag slår i lite i oljan jag kör med nu, kör en sväng med bilen och sedan byter till nya rena olja och ger fan i att sätta nå tillsats i den. Kan det vara nått? | |
|
Med tanke på att Omega 917 kostar 400:- så skulle jag bytt oljorna bara först och sen kollat om det börjar läcka efter några månader - och om det börjar läcka köpa o slå i Omegan... Mvh |
|
|
Skippa omegan! Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Jag har bara bra erfarenheter av Omega. Hällde i nån centiliter sånt i min Porsche när styrväxeln läckte litegrann. Ville vänta med att byta styrväxel då de kostar hiskligt mycket. Har hållit i snart 2 år nu. Kanske funkar bra till växellådan också ?! |
|
|
Omega ? - jao vad skall man säga deras grejor är gjorda direkt på renaste paraffinet - medans dom andra gör sitt på restprodukter från annan produktion.... |
|
|
Om du ska hälla i Omega så gör det efter oljebytet, annars tar du ju bort den bästa produkt du kan hitta på marknaden från din bil vid oljebytet! Har du problem med oljeläckage så gör alltid Omega 917 någon fördel och tätar alltid till viss del, det är en mycket bra produkt som slår allt annat, igentligen framtaget för industrin och rymdforskning mm. Har jobbat med Omega produkter tidigare och vet att det fungerar. Är du väldigt noggrann med bilen din så häll i 917 i förebyggande syfte, annars endast vid läckage! ///Magnus |
|
|
Ja det var i förebyggande syfte jag hade tänkt mig eftersom jag inte har något oljeläkage. Men då ska jag nog testa hälla i. Tack för tipsen alla. |
|
| Jag körde rengöring och förstärkning vid mitt förra oljebyte i motorn och jag är nöjd. Vet inte var de läckte ifrån innan men de försvann iaf lite från stickan men de har upphört nu. | |
|
Fravve: försvann det från stickan så drog den troligen olja, kolvringar slitna!, men med tillsatsen så bygger oljan en starkare oljefilm och klarar att hålla tät bättre. ///Magnus |
|
|
Förlorar jag effekt på slitna kolvringar? Rätt mycke jobb med att byta dom va? *riva topp* |
|
|
"Öppnar" man inte nerifrån då? Det kanske inte går? Mvh |
|
|
Ja, hur mycket är svårt o säga, men motor är mindre tät än när den var ny och cylindertätheten minskar ju på alla motorer med milen, ta ett kompressioneprov o kolla om alla cyl ligger någorlunda lika i täthet! Kan även vara så att rengöringen med 907 du gjorde fick kolvringarna att släppa lite och nu tätar dom bättre igen. Att byta kolvringar är ett stort jobb, ur med motorn och plocka isär, av med toppen och kolvarna måste ju ur mm. Men kolla först tätheten, en bra olja eller Omega 909 tillsatsen som du hällt i kan ofta räcka långt! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.