AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.469

Antennkabel i Z3 coupé

go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Halloj,

Efter lite strul med bilradion som har varit felmonterad av den tidigare ägaren så passade jag på att få den fixad hos firman som installerade larmet i bilen. När jag hämtade ut bilen så fick jag agera ventil och köra lite TLC med mek:en då hans frustration och vrede över varför amatörer ger sig på att meka med bilradio när de inte vet någonting var ganska uppenbar....

Stereon var monterad med någon koppling som används för volkswagen samt inte jordad ordentligt vilket ledde till att radion 'glömde' alla inprogrammerade kanaler när man slog av tändningen samt att den effektiva antennen var en 30cm lång coax-stump som hängde bakom radion ojordad innanför chassit.. m.m... enligt tidigare ägare gjordes installationen av MDS!?!

Hur som helst, efter att radion monterats korrekt (och fungerar rent elektroniskt som den skall) så är i princip all mottagning borta (från en dålig situation till en om möjligt ännu sämre m.a.o.). Mek:en sa att det är antingen brott på antennkabeln eller antennfästet, men han hann inte kolla det (eftersom han fixade radion gratis åt mig).

Jag har letat i BMW TIS efter diagram hur en antennkabeln är dragen på en z3c för att kunna kolla, alternativt byta, själv. Enligt TIS har dock z3c -98 antennen i värmeslingan för bakrutan, vilket jag tycker verkar märkligt eftersom det finns ett monterat antennfäste på taket.. misstänker SBS i handhavande av TIS..

Är det någon här som vet hur antennkabeln är dragen, vet priser på kontroll av ovannämnda problem hos en aukt.verkstad, rservdelar för egen fix, eller har annat förslag på lösning till detta problem?

MVH,
Gomer
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Du har en antennförstärkare som sitter vid antennfästet, den måste få kräm(+12V). Detta görs om jag inte minns fel genom originalstereon eller om man inte har en sådan genom en adapter som man skaffar och kopplar till 12Volts matningen.

Om den inte får någon ström så har du kass mottagning.
Du skall nog kunna ohmmäta kablem och få någon form av resultat i alla fall.

Mvh
Peter G

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag vet inte direkt hur antennkabeln är dragen.

Någon antennförstärkare har jag inte sett till. Ivarje fall är det inget som måste matas från stereon. Jag har bytt ut BMWs skräp-orginal mot en Pioneer.

Vad jag dock vet är att BMW använder sig av någon (i mitt tycke) dålig antennkontakt. Den är väldigt kort både för jord och signal. Jag köpte en liten konverterings-adapter till vanlig antenn-kontakt. Sådan som de flesta tillverkare använder sig av. Nu var det ett tag sedan men jag har för mig att jag hade problem och plockade isär BMWs lilla kontakt och lagade den.

Med andra ord, min gissning är BMWs lilla skräpkontakt.

/Johan

Det finns tre typer av människor.
Dom som kan räkna,
och dom som inte kan...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Antennförstärkaren sitter på Roadstern vid antennfästet och matas som PeGe säger via stereon (endast när radiodelen är aktiv, iallafall från min Sony). BMW orginalantenner skall vara väldigt bra enligt de som kan detta, bara man har strömmen till antennförstärkaren.

Har själv upplevt problem med Power som spelar på 106,3Mhz när mina slutsteg pumpar på, men det har ju löst sig då kanalen gick ihop med NRJ...

Är det ingen mottagning alls skulle jag nog tro att kabeln är av. Tomas (Z3c) har väl varit inne och rotat vid antennen på en Coupe??

/Caspar
Länk
go
52
gomer
Z3 Coupé -98
Det är EXTREMT dålig mottagning.. på P3 kan man med lite fantasi och mycket vilja ana något slags intelligent ljudmönster, men mycket mer än så är det inte.

pgr69 : Killen på Street Sound som kollade upp radion borde ha fattat ifall det var ström till förstärkaren som saknades, skulle jag tro.. verkade inte vara den första BMW han pulade med.. Så det lutar mer åt att jag skulle satsa mina pengar på att det är ett generalfel på kabel eller antennfäste...

beijnoff : kontakten som ligger bakom stereon eller någon annan?
Har en ganska ny Pioneer, så det kanske är så enkelt?

avvaktar Tomas inlägg, borde inte ta så lång tid nu tycker man :-)

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
I höger c-stolpe passerar koaxkabeln upp till taket. Det sitter en koppling där. Skruva lös insynskydds låsningen så ser du hur du skall gå vidare för att komma åt..
Berätta när du är klar, om det satt en förstärkare i taket.
Har inte värdens bästa motagning med min Panasonic. Hade bätttre med Blåpunktarn??

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beijnoff mfl: Stämmer bra att orginalkontakten är en kort liten rackare. Denna funkar INTE i de flesta moderna HU utan adaptern, kostar bara några kronor.

Betvivlar dock att ett proffs skulle missa något sådant.

Denna finns att köpa hos bla BRL för 48kr.. Sök på Länk efter artikelnr 400PC527

/Caspar
Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

beijnoff:
Var köpte du konverteringssatsen till vanlig antenn?

Jag vill skippa antennförstärkaren och köpa en standardantenn och ändå slippa dra om antennsladden från bakskärmen till stereon.

(lånar en gammal tråd, vilket kan bli fallet när man använder sökfunktionen)

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.