AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
719

effekt genom catborttagning

hade tänkt dra 3" fron grenröret och bakot och skita i kattar,är det nagot man behöver tänka pa,motorn är en 3,5(m30)som toppen snart skall fa sig en portning och en riktig kam. undrar ocksa var man kan fa tag i extraktorgrenrör till den. mvh Thomas

B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Jag har hört allt från 5-15 hk på att ta katten. Men tror mest det handlar om kombinationer som all annan trimmning. Bara katten på en original motor gör nog inte så mycket, men om du trimmar toppen med portning och extractor + kam, så bromsar den nog mycket mer än om du har original. Så om du kör hela kittet med portning osv. bör du nog polcka bort den om du vill ha mer effekt... Men det e ju olagligt! ;-)
(kan åka på miljöböter och dom e dyra)

Länk

www.reptil.nu
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
skaffa en 88a, då måste katten sitta där men behöver ej fungera. alltså kan man rensa ur den, de negativa är att man får ett burkigt avgasljud
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
beatnik: Det vanliga skitsnacket igen ja. Katalysatorn SKA fungera oavsett årsmodell, så är det bara!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

be
114
beatnik
BMW 520iT -92
jag har besiktat min E30 -88 med rensad katalysator....
frågade t.o.m bes mannen hur det var, fick den godkänd
Jeppe menar att den ska ha möjlighet att fungera enligt reglementet, dvs syns det att den är borta/rensad eller dyligt ska bilen underkännas. Dock så mäter SBP inte HC halten så att det finns stora möjligheter att fuska sig igenom, men det är inte lagligt.
Men jag undrar om all besiktningspersonal bryr sig egentligen, polaren besiktade utan kat på sin 325:a för någon månad sen utan att nån sa något.
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
hur som haver är det ju inte så svårt att montera bort katten efter bes och hänga upp den när de e dags
Lo
35
Loler
518i -90
M5 3,6 -90
hur är sport respektive racing cat då?... blir det nån mer effekt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.