|
|
|
|---|---|
|
vart så sugen så jag köpte mig en till nu i dag... men den har stått ett tag och i dag när jag var och titta på den efter vi fick igång den med startkablar så låter den typ precis på tomgång som ventil justering behövs, men inte när man kör.. ?? skumt, ska man behöva justera ventilerna på denna årsmodell eller är det för den stått ca 1 månad nu .. sedan typ körts 2-3 ggr på ett halvår... kanske blir bättre när man byter olja stift filter osv eller är det något annat som kan va galet?? bilen har gått 18000mil sedan blinkar airbag lampan oxxå?? vad ska man åtgärda då? och på kn filteret som sitter på den, visst kan man tvätta det va? många frågor :=) | |
TobbeBMW |
Ventilerna på E36or är hydrauliska och behöver inte justeras, att den tickar lite är normalt och oftast inte ventilerna utan spridarna. blinkar Airbag lampan konstant så är något fel, kan vara sätesgivaren, tror det är vanligast. Bäst att kolla upp på verkstad. Filtret kan du garanterat tvätta. |
|
okej,,, den har nog stått ännu längre i garage utan att varit körd den har stått nog sedan 2003, nån gång men varit körd ltie då och då sedan dess.. utan att byta olja stift osv, så jag ska byta allt sådant nu, är det någe mer man behöver byta tror ni, och vad är det för stift man ska ha till denna bil och vart går det att köpa till bra pris, och vilken olja är bäst att ha samt vart den går att köpa det där spridar rengörings shitet man kan köpa. vilket var det som var bra på det av alla flaskor |
|
| ähh jag drar in den på inspection 2 service.. nån som har någon aning om vad det kostar? | |
| Hmm var det inte 5000? Har för mig det .. 4000 till en 318i -92 iaf. | |
|
Kör med Boschtändstift.. finns överallt..tror jag betalde 50-60 eper styck om jag inte minns helt fel.. Finns en kille på blocket som säljer väldigt billig Castrol olja.. Länk |
|
|
har kört bilen lite mer.. nu och fått reda på lite mer om den det är inte bytt stift olja eller filter på ca 2 år och det är ju kn filter på den och det ska man ju rengöra lite då och då va? saken är ju den att på tomgång låter det nästan som den knakar, men så fort man kör över 1500varv blir den tyst? kan det bero på väldigt gammal olja?? eller spridarna som jäklas vet inte vart jag ska börja med att byta.. alt lämna in på bmw för felsökning och göra en insp 2.. tips? |
|
|
Kör en Insp 2... där får du de mesta genomgånget. Krånglar de fortfarande efter de kan du börja felsöka eller "serva" själv... |
|
| mm det skumma jag tycker är ju att ljuder försvinner så fort man går över 2000varv... nån som vet vart man köper den där valvoline oljan? och vilken sort man ska ha.. ska prova byta olja först | |
| vilken olja, ska man ha till en 325;a 92;a utan vanos, som går att köpa på statoil shell eller OK, samt olje filter går det oxxå köpa på någon av dessa mackar | |
| Köp filtret på BMW... de kostar inte mycke. Sen kan jag rekommendera Shell Helix... en blå dunk. Kostar ca 400:- för 4L den kör jag i min... | |
|
Btw de går åt nästan 7L så köp 2 dunkar :-) Filtret kostar 115:- på BMW har jag får mig. Inget att snåla på... Vill du va lite overkill så kör du en omega rengöring och förstärkning när du byter. Kostar ca 400:- |
|
| hehe , om det blivet för lite olja i bilen. så ska han små ticka lite va på tomgång, och sedan försvinna så fort man går tex över 1500 varv säkert det som hänt på denna bil då den stått och inte blivet servad alls, men ska prova byta olja nu, men har fått tipset om att valvolines oljor ska va grymma som faan till bmw.. så ska nog prova den ;) | |
|
om det är som en kille jag pratat med säger att det kan ha blivet för lite olja i bilen precis på gränsen alltså, så det är därför små tickar på tomgång,och sedan försvinner när man gasar , borde inte olja lampan börja lysa då? eller alltså den ska väl inte lysa från färddatorn va?,, utan från mitt konsolen och insp 2 brukar den lysa när man ska serva? för det? lyser till när ajg startar bilen sedan slocknar det. |
|
| förresten vad är det för stift till en 92:a utan vanos kolla på mekonomens hemsida dom sålde beru stift, 2 ,modeller är det platinum modellen man ska ha eller finns det andra stift som är bättre | |
|
Du skall ha NGK BKR6EK ("vanliga" tvåelektrodsstift) eller NGK BKR6EQUP (fyrelektrods longlifestift med mittelektrod i platina som håller i 10 000mil). Det är många som fått problem med ryckiga motorer när de använt BERU-stiften i BMW-motorer, så jag skulle föreslå att du håller dig till NGK som nästan aldrig strular! Varför toppar du inte upp oljenivån genom att fylla i mer olja? Då märker du ju om tickningarna försvinner! Valvoline Synpower 5W40 är en bra olja som fungerar utmärkt i din motor! (brukar själv använda den oljan) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag vill inte fylla på med olja när all skit olja sk ut ur den i morgon ;) förresten vart kan man köpa valoline oljan som alla pratar om,,, har mekonomen här och typ ok statoil shell | |
|
Micro säljer Valvoline. Vet att en del Mercedesverktstäder åtminstone har använt sig av Valvolineolja. Jag köper min olja genom ett företag som sysslar med skogsmaskiner. Vet att en del buss/lastbilsverkstäder även använder Valvoline... I värsta fall får du väl maila Valvolines svenska kontor och fråga om de har någon återförsäljare i din närhet! Länk Å andra sidan behöver du inte stirra dig blind på just Valvoline! Det finns många andra fabrikat som har motsvarande kvalitet på oljan. Jag skulle dock vilja påpeka att Castrols Magnatech, inte är någon helsyntetisk olja i strikt tolkning! Det är en högraffinerad mineralolja och ingen polyalfaolefin (PAO) eller Esterbaserad basolja! Visst är det en bra olja, men den är inte lika bra som t ex Castrol SLX, som är en "riktig" syntetolja med PAO-bas! Personligen anser jag att Castrol är "lite fula" i sin marknadsföring av bland annat Magnatech när de hävdar att det är en helsyntetisk olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kanske dum fråga till när jag tömt bilen på olja.. hur mycket olja ska det då i den? 6 liter 6.5 liter? | |
| köpte NGK BKR6EK tror ni bilen skulle gå mycket bättre med NGK BKR6EQUP ?? | |
|
har hittat mitt fel.. eller bmw nissen ;) 3 stift satt löst sedan vart bilen tyst nrä dom drogs åt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.