|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis fått hem ett kitt sänkningsfjädrar soma jag ska montera på kärran. Problemet är att jag inte riktigt vet hur man gör. Lite koll har jag men inte hundra. Finns det någon som har en manual till en e46 sedan -99:a (318i). Jag är tacksam för all hjälp jag kan få så att det går bra att byta. Jag har sökt på forumet om detta men inte hittat någonting. Mvh Andreas | |
|
Biltema har Haynes utmärkta rephandbok till e46 för 198kr...väl investerade slantar... Finns säkert hos de flesta biltillbehörsfirmor men där brukar dom ligga en hundring upp dvs nära 300kr. Lycka till med sänkningen, jag ska själv utföra en likadan operation på min bakåtlutande 318i-99 men då först till våren. "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
| Tack för tipset! Ska beställa en handbok omg. | |
|
Eller bra följa denna länk! Länk |
|
|
Hej Jag gjorde exakt samma sak på min 318 i våras. Jag läste guiden på e46fanatics och tyckte att det inte ska vara några problem....jo tjena Jag har hållt på en hel del med bilar men om jag skulle göra om samma sak igen skulle jag lämna in bilen. Bak är det ganska lugnt, bara det att sänkfjädern är längre än original, och jävligt mycket svårare att få in, man måste vara 2 varav en måste stå på länkarmen för att få ner den tillräckligt, och det räcker knappt. Jag skulle tagit det som en varning men jag fortsatte med framfjädrarna....Få loss fjäderbenet är faktiskt ganska lätt, man måste vrida ratten max åt ena hållet, samt trycka ned navet men att spänna ihop fjädern men fjäderspännare a´la Biltema är helt omöjligt, så efter 3 timmars trixande så gav jag upp ock lämnade in fjäderbenen till en verkstad som också hade problem. Saken är den att fjädern är tjockare på mitten och därför är det svårt att klämma ihop den jämnt, det blir mer bananstuk på fjädern och man blir rädd att fjäderspännaren ska lossna Nu till monteringen av det sänkta fjäderbenet, jag vet inte hur länge jag höll på med att försöka krångla in det , man måste få in det i exakt rätt vinkel för att det ska passa, och så helt plötsligt kommer man i den vinkeln och de passar utan problem, men man förstår inte varför det ska vara så omöjligt. Så mitt tips är att om du har råd, lägg lite pengar på att låta nån annan göra det, för det är fan inte kul, men det blir snyggt! |
|
| Hej Kallekula! Har du några bilder på din sänkning?. Jag hade samma problem när jag sänkte min som du precis beskrivit men dom sitter där till slut i alla fall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.