AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.035

325 vs VW Corrado?? nån som provat???

Sida 2 av 2
Nja, en Corrado VR6 drar en 325 utan problem.

Jag har haft en VR6 193 hk -93 som jag sålde till en kompis, en supersnabb bil. Men har nu provat mot min 325 -93 och VR6 drar BMWn varje gång, även med olika förare, men det säger ju sig VR6:an med 2.9l och 193HK och väger ju mindre än BMW 2.5l och 192 Hk, när VR6 är klart rappare

/Nicke
Hallå.
Har ägt en Corrado VR6 (mycket bra bil) i 5-år och jag tror att 325:an får problem. Med en 328:a blir det nog mer jämt. Sen får man inte underskatta Corradons väghållning, jag anser att den är i nivå med en 325:a.
Att sen BMW är en mycket "bättre" bil det är ju en annan historia.

Bm
122
Bmw W
325i -94
Ha ha ha. Kom igen nu alla BMW freaks.
Kör själv en BMW 325 med 192 hk under huven. Men inte hjälper det mot en Corre VR6. Den är snabbare. Så är det bara.
Har en kompis som hade en Golf VR6 som var chippad och hade ca 195-200 hk. Med andra ord likvärdiga prestanda som en Corre VR6. Varje gång vi rejsade fick jag stryk. Jag vann dom första 20 meterna men sen susade Golfen förbi. Och han har provat mot andra 325:or. Bla nere i Malmö hamn mot en 325:a som hade breda däck med grymmt fäste. Hjälpte inte. Efter 15-20 meter susade han förbi, detta trots framhjulsdrift och smalare däck.
Han har också kört ett antal ggr mot olika 328:or E36. Och han tar dom varje gång efter ca 30 meter. Jag vet för jag har åkt med ett par ggr.
Visst BMW:n har bättre väghållning än både Golfen och Corren plus en hel del andra fördelar som tex hög kvaliteé.
Men är det just prestanda rätt fram så är VR6:an väldigt snabb. Både Corrandon och Golfen.
Själv är jag inte mycket för VW men man måste hålla sig till sanningen. Bara för man har ett BMW emblém så betyder inte det att man kör om allt och alla.

/BMW W
Bm
122
Bmw W
325i -94
En av anledningarna till att Corrado VR6 och Golf VR6 är så snabba 0-100 är att bilarna gör nästan 115 km/h på 2:an. Inte direkt ett minust i dessa sammanhangen.

/Bmw W
Corrdo VR6 gör 120 på 2:an man kan varva till varvräknarens stopp 7' varv, då sätter varvstoppen in

/Nicke
Det är ej samma slutväxel på Golf VR6 som Corrado VR6. Golfen gör 100+ på 2:an medan Corradon klarar inte det utan måste växla (Obs verklig fart). Golfen är snabbare upp till 100 enl. bilsport mfl. med ORGINAL motorer. Chippas motorerna kan resultatet skilja.
Niklas skriver att hans Corrado gjorde 120 km/h på 2:an, det tycker jag låter högt.
Corradon väger dessutom 80 kg mer är Golfen (1350 kg).
Men i farter över 100 så lämnar Corradon både Golfar + 325:or efter sig.

Jodå den gjorde 120 på tvåan, det testade jag många ggr och i mit vetskap så är bilen inte trimade men sänkt, jag tror att varvstoppen är flyttad för man kunde vara in på rödmarkeringen och varva till rödmarkeringen tog slut där det stog 7´varv och mätaren slutade, då satte varvstoppen in, dock så gick lamdasounde´t sönder 1 gång tackvare för mycket varvning (sa de på verkstaden .

/Nicke
an
8
anza
323i 86
tävlade golf g60 volvo v40 och min 323a från jönköping till värnamo och ska jag va ärlig så drog jag volvon hyfsat lätt men golfen hade jag stora problem med inte i toppen men i axet.....föresten kan min hastighets mätare stämma enligt den gör bilen 225 eller något sånt....

/johan
Har du trimmat din 323:a? Orginal lär den nog inte göra 225km/h iallafall, min gamla 320 hade jag uppe i 220 på mätaren en gång, var nog rätt mycket glädje det kan jag tro..... Förresten så körde jag polarens 740 turbo (volvo) i helgen, den är chippad och har ca 210-220hk och vi var 4 pers i den, körde mot en 318i E36 med 5 personer i och när 318 hade fått upp farten var det faktiskt svårt att komma förbi!!! haha Han som körde BMW:n sa att han hade max 205 på mätaren medans jag låg bakom honom med säg 215 på mätaren, rätt mycket glädjemätare på volvon då och det lär ju vara lite på BMW:n också så vad säger man...... Tyvärr hänge inte 318 med i axet från lite lägre hastigheter men vad kan man begära när man kör mot en 740 med 230 på mätaren, kan nog varit typ 200 i verklig fart.....

Mvh
Patrik 325i -92
Toppfart Corrado VR6 enligt tillverkare: 235 km/h.
Jävligt fort för en VW. Golf VR6 10 km/h lägre.

Vågade aldrig pressa min gamla bil så högt.

Sammy Lundin
min gör 228,8 verklig fart. 205-50-16 däck. 3,73 i bakaxeln. 0,81 på 5:an.

MAX power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.