AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.114

Kraften har "förflyttats" M3 3.2

Tjena!

Undrar om det är nån som har en aning om vad som är fel? Med min M3'a 3.2 ! Jag va ute och körde häromdagen och när jag varvade ut motorn så tyckte jag att kraften som tidigare brukade komma redan från 3250rpm nu istället kommer vid 5000rpm.. Men den är betydligt större än den som kom vid 3250rpm. Nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Bilen känns inte på något sätt långsammare... utan bara att allt kraft verkar komma "samlad" nu vid högre varv än tidigare! En sak till.. när man tryckar gasten i botten i 3'ans växel... så tar det ett tag innan motorn verkligen svarar ordentligt! tyckte den svarade på gasen bättre innan .. Nån som kanske har nån aning om mina problem ? Kan väl inte vara bränsle pumpen som håller på o ge upp ?

Mkt tacksam för alla svar!
cane
Vanos är min gissning.... billigt och bra, 20-30 tusen att fixa. Har du rolls royce eller sachs vanos? Står stämplat i framkant på den. Om det är bränslepumpen borde den väl ha svårt att leverera bensin på höga varv, inte låga...
Jag har "rolls royce" bilen har gått 15.000. Men om de nu skulle vara vanosen så borde juh bilen bli slöare genom hela registret väl? Inte bara på dom lägre varven? För jag märker inte av nån prestanda förlust... bara det att hela kraften kommer senare än tidigare...!! Kan de inte vara lambda sonden som kanske e kass?
bilen går kanon på tomgång.
cane
Hm, är förstås ingen expert, men det är ju "omöjligt" att bilen är lika snabb om den går dåligt/svagare mellan 3250-5000. Kan tänka mig att det känns "bra" om vanosen kickar in vid 5k, nära vridmoments toppen där... min lekmannateori är alltså att vanosen fastnar, och därmed ställer om sig för sent (5000rpm). RR vanosen som du har är ju den svagare av de två (rr vs sachs) och 15k mil är ju en bit...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Skillnaden mellan bilar med och utan vanos är väl att de med har bättre vrid i botten? Om den då lägger ner borde det väl kanske bli som du beskriver?

Bilen: Länk
Wiman
Hur kan det vara så dyrt till 3,2lit,
Jag har hört att ett vanos byte till en 3,0 m3 e36 kan fixas för
ca 17 000:-
cane: Jag hade bilen nyligen inne hos BMW på en kontroll av vanosen, och enligt dom var det absolut inget fel på den! Men de var som sagt innan detta hände... kanske man ska lämna in bilen igen då? Har du nån aning om hur BMW verkstad kollar vanosens funktion? alltså om dom bara testkör bilen... eller om dom på annat sätt ser om den är "ok" eller inte ??

Tack på förhand!
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Kan det inte bara vara de välkända magnetventilerna?
Eller någon lödning som har släppt, värt att kolla upp först...
Dekker: mkt möjligt.. Men jag tror inte det är nånting BMW gör? Dom kollar väl bara om vanosen funkar eller inte... så byter dom väl hela paketet.... :(
cane
Precis, de byter hela rasket om magnetventilerna är dåliga..... BMW kan kolla vanos funktion via deras dator, nog bäst att du gör en felsökning hos dem eller annan med DIS dator.

Wiman: M3 3.0 har enkelvanos, 3.2 har dubbelvanos, därav prisskillnaden.

Thorssa: Vet faktiskt inte om dubbelvanosen sas endast pendlar ner motorkaraktären för att få vrid på låga varv, eller om den pendlar både upp och ner. Jag skulle tro att vanosen ger både bättre vrid på lågvarv samt vassare motor på högvarv (jmfrt med bil utan vanos). I så fall kan man tänka sig att den sas fastnar mellan 3250-5000rpm. Men, jag är alltså ingen vanos expert, nog bäst att Dragan lämnar in för felsökning...

För den som inte är rädd för engelska finns en bra vanos beskriving här: Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kompisen jag sålde min 3.2:a till fick byta magnetventilerna efter ett tag; 6000:- (Gbg), så nej, de byter inte nödvändigtvis hela "paketet".
(Orsak till byte: Läckage, trol pga varvning med kalla oljor...)
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hade samma problem med min vanos, detta var dock en Sachs.
Efter en felsöking hos Bmw i Helsingborg så ville dom byta hela vanosen som då var 1000 mil gammal!! Jag ifråga satte detta kraftigt men dom bara ryckte på axlarna och hänvisade till papperna från felsökningen. Tog kontakt med Rigobil i Halmstad som hade bytat vanosen. Dom ifrågasatte oxå detta men rekomenderade mig och tanka full tank med 98 oktanig soppa och köra en sväng och vara ut motorn på tex motorvägen.

Vipps problemet borta, hade nog fått i 95 oktanig soppa eller nån dålig kvalité eller liknande??

Har funkat nu i nästan 2 år.

Börja med det innan du börjar byta delar för massor med pengar.
Jag betalade 25000:- ink moms för byte av vanso samt båda "växellådorna" samt kedja och spännare.

MVH BJÖRN
Tack för era svar... Ingen här som tror att det kan vara tändstiften kanske som behöver bytas?
Vänligen sluta med vanoshysterin. Dragan : lämna bilen på en felsökning/diagnostik så får du ganska snabbt svaret om något är fel.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.