|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Lite reflektioner angående fyrhjulsdrift. Det faktumet att BMWs AWD system har permanent drivning med fastslagen fördelning mellan drivaxlarna ger ett markant bestämdare och KONSEKVENTARE uppträdande. Något Volvon ALDRIG har, varken permanent eller fast fördelning. Volvon på is är som bambi, växlar mellan över och understyrning och aldrig vet man vart det bär av. Haldex är en koppling lite grovt förenklat som kopplar in bakhjulen "vid behov" - tolkas fritt! Nedan lite axplock ur tester Auto Motor och Sport skrev: BMW 330xi är en vägens och förarens vagn. Styrningens exakthet och det responsiva chassit harmonierar perfekt med den rappa motorn och det härliga avgasljudet från dubbla utblås. Lite kul är även följande kommentar från testet (där Volvo S60 T5/AWD ingår): Auto Motor och Sport skrev: Tillhör man de som också vill kunna ha vuxna passagerare i baksätet är det BMW som gäller. Även om sittkomforten i 3-serien inte är bäst i klassen är den klart bäst av dessa tre. Roligast är att läsa sammanfattningen: Auto Motor och Sport skrev: Den som älskar att pressa sin bil till det sista i varje liten inbjudande böj, ska absolut köpa BMW 330. |
|
|
Nakata: Verkar som om AMS inte kan bestämma sig riktigt: Auto Motor & Sport, Januari 2002. TEST Audi A4 3,0 quattro BMW 325 xi Jaguar X-Type 2,5 Volvo S60 AWD Ranking av bilarnas köregenskaper på vinterväg 1. Volvo. 2. Audi. 3. Jaguar. 4. BMW. Citat: "BMW (ovan) är också snabb genom slalombanan, men den kräver vesslesnabba rattrörelser och går knappt att köra på is med antisladdsystemet inkopplat." "Volvos första fyrhjulsdrivna bil med elektroniskt styrd kraftfördelning mellan axlarna i fullt sprut på rallyvägen. Den är fortfarande i grunden framhjulsdriven, men när väl bakhjulen har fått kommando att gripa in så hänger dom i ett tag, vilket ger bilen lunga och ganska b-r-e-d-a vägegenskaper." Dessutom: Ranking av bilarnas ljus och sikt 1. Volvo. 2. Audi. 3. BMW. 4. Jaguar Och tillslut till summeringen. BMW hamnar sist i detta sist med motiveringen. Ingen harmoni BMW har inte koll på fyrhjulsdriften. Kursstabiliteten är svag. Kass klimatautomatik. Volvo hamnar på en andraplats efter Audin Överstyrd Trots allt lugn och stabil, och bekväm på vintervägen. Klimatanläggningen är dålig. Visst gillar jag BMW och tycker att det på många punkter är värdlens absolut bästa bilar. Men ibland måste man kunna se objektivt, och BMW får i dett fall (325ia vs v50 t5 awd) se sig slagen på alla punkter utom körupplevelse. Ser är valet upp till var och en. |
|
|
Acey! Det verkar som om vi jämför olika modeller du tar 325xi och jämför medans mina referenser är till 330xi. Vet faktikst inte om det skulle var så stor skillnad mellan 325xi & 330xi? Möjligen att 330in har ett styvare chassi & betydligt bättre bromsar samt prestandan men sån stor skillnad hmm... Verkar inte som AMS är konsekventa. Men att påstå att BMW:n inte har någon harmoni! Vilket skitsnack Och mitt fel kanske här på tråden är att jag hela tiden jämfört VOLVO T5 AWD vs 330in. Vilket fall som helst så vill jag påpeka att om man jämför prestandamodeller så ska man ta de bästa ur varje bilmärkes modell dvs T5 & 330 eller Areo vs 330 eller T5. 325an sk i detta fall jämföras med V70T eller Saabs 2.3T osv.. Och då blir det genast hellt andra bullar! Jag skulle vilja påstå att 330it eller 330xi är utan tvekan den bästa bilen i klassen och då ska man jämföra den med Audi A4 3.0 eller SAAB 93 Aero samt V50 T5. Håller du med ? |
|
|
Nakata: Det största skillnaden är att testet du refererar till är inte ett vintertest och Volvon har inte AWD utan bara FWD, vilket gör testet något missvisande. Jag tycker att ingen annat märke lirar i samma liga är det gäller motor/drivline och "körgläde". 330 har en otrolgit skön maskin. Om det är det bästa köpet för pengarna och om ekonomin får bestämma är jag mer tveksam. Säg så här hade jag fått välja mellan en fullutrustad V50 T5 AWD och dito 330XiT för samma pengar hade jag utan tvekan valt 330in. |
|
|
Angående e46:ans andrahandsvärde: NU är det läge att köpa en sådan då de har tappat väldigt mkt värde det senaste året, och kommit ner på en vettig nivå. De tappar nu på grund av E90:ans snara ankommst. Samma fenomen drabbade e39 för 2 år sedan då e60 premiären närmade sig. Har sett flera lågmilade 325, svensksålda för strax över 200 000:-. Jag tror att det katastrofala värdetapp som vissa förutspår inte finns då det redan är taget, vid det här laget. Köper man däremot en 01 325 för mer än 250 000:- så tappar den nog en hel del, då alla inte riktigt har sänkt sina priser till ovan nämnda nivå. Vad jag menar är att alla modeller börjar rasa i värde en stund INNAN den nya kommer, för att alla vet att den är på väg att ersättas, men när den nya kommer så är raset avklarat. Och en ny E90 och en beg e46 konkurerar oftast inte om samma kunder, exempelvis så skulle jag för de pengarna jag betalade för min välutrustade 330 touring 02, svensksåld, inte ens få en naken 316 e90. Jag förutsätter att den kommer att kosta ungefär som nya e46:orna gjorde + ett par% ANledningen till att jag blev intresserad av e46 var naturligtvis att jag hajade till över att det fanns så billiga ex att kika på. Men i den prisklassen jag tittade får man fortfarande slåss om, bilarna att jag hann köpa min berodde på att jag bodde närmast...Då hade annonsen varit ute några timmar.... En 325 touring-01 i stockholm jag ringde på hade ett pris på 209000 och den hann jag inte med trots att jag ringde samma dag annonsen kom ut... Så det är helt klart en "het" modell! /B |
|
|
Det skulle väl handla om V50 vs 325 och inte 330? acey: Du verkar vara en klok man, håller med dig till fullo. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Johan.L; Hur går det, blev det en V50? M v h /Nyfiken Mumkas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.