AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.151

Ny Volvo V50 T5 AWD eller begagnad 325iA Touring?

Sida 4 av 5
S40/V50 delar helt riktigt bottenplatta med Mazda3 och nya Ford Focus/Focus C-Max.

För Volvos skull får vi hoppas att det i det långa loppet inte går lika långt i det avseendet som det gjort för Saab.
Na
85
Nakata
330i Touring
Några på tråden påstår att 330n skulle var så myckat mer omodern än nya v50 T5. Vill bara påpeka att Bmw faceliftar sin modeller mycket oftare än Volvo och snackar vi om E46 så var den senaste facleifeten 2002. Och jämför man exemplevis dessa två, om vi nu tar bara invändigt i bilarna, så är ju Vovo efter. Detaljerna i BWN är så mycket bätte och mer genomtänkta allt i från klangen när man slår igen dörren eller till valet av matriel invändigt. Väljer man också sportstolar till Bmw:n så är dessa bättre än volvos. Missförstå mig inte, jag hatar inte Volvo :-)
Jag tycker V50 T5 är en trevlig rackare, men tycker att det lite orätvist när man jämför den med 330it. 330in spelar ju i en annan division.

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Har inte läst alla svar in tråden..Men jag har nu kört min V50 T5 1000mil och hade som sagt tidigare en 328ci -00. Och kan ju säga så här långt att det finns själklart både för och nackdelar. Största nackdelen som jag ser det är ju framhjulsdriften, de har lyckats dölja kraften riktigt bra men känslan kommer aldrig bli lika bra som en bakhjulsdriven bil. Motorn är helt underbar och jag vill nog säga att prestandan är helt i nivå med en 330, motor "lossnar" först efter ca 400-500 mil. Det jag gillar mest med motorn jämfört med min 2.8 är just att den har vridet att jämföra med en sex cylindrig spis samt att turbon gör att den känns pigggar, man måste inte varva så hårt för att det ska gå riktigt bra. Utseendet kan man ju alltid diskutera och visst min coupe var ju mer skönhet;) men Volvon känns av naturliga skäl mycket mordernare. Jag var i behov av mer utrymme. Och talar man om utrymme så visst det är ingen stor kombi men har jämfört med en kollegas 3-serie touring och då är bagagetutrymmet något bättre och framförallt lite mer lättlastat. Baksättet tycker jag fungerar riktigt bra för att vara så liten, jag är 1.84 lång och kan sitta bakom mig själv dock sitter man inte gärna 3 vuxna i bak under längre tid. Sedan att plattformen delas med Mazda och Ford gör inte mig någoting, jag menar Ford sägs ju ha en av de roligaste chassin och jag menar det blir ju mer och mer vanligt att samarbeta mellan märkena, BMW samarbetar med Pegeuot när det gäller diesel motorer..Så länge märkesidentiteten behålls så gör det inte mig nåogt. När jag bytte bil så var det fler faktorer som spelade in, bla ville jag inte köpa en ny 3-serie touring då den helt enkelt kändes för gammal och skulle jag sedan köpa ny bil så ville jag verkligen ha en ny design. Tittade även på X3 och 5-serie touring men det som i slutändan avgjorde var säljarna och deras sätt att agera och vad de kunde erbjuda och Volvo var klart mer vakna. Kanske har att göra med att Volvo inte säljer bilar lika lätt här nerer som i Sverige..Fast för mig är det bara roligt att testa ett annat märke då jag kört 3 BMW tidigare och ville prova något nytt, tittade även på Saab och Alfa Romeo. Dock så är jag helt övertygad om att jag kommer äga en BMW igen:) Hoppas det hjälper dig lite i ditt val..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
OM nu valet är 330 istället för 325 som det var i trådens början så är läget något annorlunda och valet svårare. Däremot så är priset, och värdetappet ännu större. Vill man ha en svenskåldbil som har vangskada och fri service kvar så får man kika på en 03/04. Hittade 2 s på BMW.se och dessa kostade 349.900 respektive 375.000. Ganska stor skillnad.

Angående torque steer på Volvon så var detta endast påtagligt vid kraftig acceleration på dåliga bilar där bilen spårar. Mindre än motsvarande andra FWD bilar med samma motorstyrka.

Att stolarna är bättre i 330i vet jag inte, tex har Volvos stolar pisksnärtskydd och har en högre komfort än stolarna i 330 (även om stolarna i BMWn är mer sportiga).

Ser man till det ekonomisk går ekonomironden till Volvo oavsett om det är 330 eller 325. Nybilskänsla får man relativt mycket av när man köper en 03/04 330 om det är det vi jämför med nu. Då är frågan om man vill betala mer för en begagnad biil än en ny för den bättre vägkänslan, trevligare motorn och hårdare chassisättningen. På minussidan är att 330 är dyrare i inköp (och i drift?), äldre konstruktion, kommer ha ett betydligt större värdetapp och ersättas av en ny modell inom ett par år.

Sen när kostar insp 2 3500 hos BMW och stora servicen 10.000 på T modellerna? Inte där familjens T6 servats på aukt Bilia verkstad.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Säkerhetstänkandet var också en detalj som fick mig att välja Volvo, bla med pisksnärtsskydd som BMW endast har på komfortstolarna i femman. En detalj jag anser som väldigt viktigt då det är ganska stor sannolikhet att man ska vara med i en sådan olycka. Annars tycker jag stolarna komfortmässigt är skönare men jag saknar sidostödet från de sportstolar jag hade i coupen.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jag var precis och testade en V50 T5, går i kombitankar. Men jag vet inte. Volvon ger mig inte "den där" känslan, kanske ska man skita i det. Nästa bil på tur är faktiskt en ny 316iAT alt 318iAT - jag har stora förväntningar! :)

Några åsikter på paket "som man måste ha"? Asken får inte svara, för han skriver bara "alla" ;)

mvh
Anders
svintoleffe
Jag skulle inte ens byta bort bmw, jag åker i nu, mot en ny v50.

Det på grund av att alla nya modeler, dras med små fel.

Kolla bara på v70, topplocksproblem, har dom haft.
Motorer, så dricker för mycket olja, el värme i stolarna, som gått igenom klädseln, AJAJAJ, sånt vill man inte vara med om.
Det är bara lite.

Nu säger jag inte att e46 har varit utan problem, men jag skulle heldre välja e46. då den funnits längre, så problemen är bort solade,

MVH Leffe
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Wendtan: Hur jag tänker ang. driftskostnaderna för 330?

1. Eftersom jag inte är beredd att köpa en ny 330 är alternativet en beg och då får jag inte del av den fria servicen, möjligen en (1) fri service.

2. 330 kräver, såvitt jag vet, 17" däck, sommar som vinter. Eftersom jag inte kan tänka mig att åka på dubbfria eller på "billiga" däck blir det väl ganska dyrt?

3. En beg. 330 måste snart helförsäkras då vagnskadegarantin löper ut.

Rätta mig om jag har fel.

Wendtan igen, Robgus, acey, nakata + alla andra:

Jag håller med om att BMW har bättre styrning, chassie, vägkontakt o.s.v. egenskaper som jag värdesätter mycket högt. Det är bl.a. just det som gör 3-serien så aptitlig. Dessutom älskar jag bakhjulsdrift, ryck och slit i ratten är något jag avskyr, därav är det en AWD T5 som är intressant, inte en "FWD".

Jag skulle heller inte tveka mellan en 330 och en V50 T5 AWD om det inte vore för att 330 fortfarande är så dyr i inköp, jag lägger inte 300 + på en begagnad bil i dagsläget, särskilt inte då en ny modell väntar runt hörnet. Hade E46 befunnit sig i mitten av sin livscykel hade det varit annorlund, då hade jag inte funderat på någon annan bil. Min frågeställning i denna tråd var för övrigt bästa val mellan V50 och 325, inte 330.

Att jag överhuvudtaget överväger en V50 är för att jag tror att den är mycket eftertraktad på begagnatmarknaden om 3-4 år, precis då det är lagom att köpa en 1-2 år gammal E90 Touring. Dessutom tror jag inte att jag skulle "lida" av att åka V50 T5 AWD, även om det kanske inte är lika njutbart som att åka 330 Touring?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag tror du tänker helt rätt, och du slår huvudet på spiken i allt du säger. Lycka till hur du än gör.

/B
Na
85
Nakata
330i Touring
Johan, måste instämma i att det finns logik i det du skriver :-)
Men det är ju också en liten chansning med V50in, med tanke på att den bör ha som alla andra nya modeller en del barnsjukdommar. E46 02-04 är ju inne på sitt sista tilverkningsår och då är ju alla modeller högst upppe i sin livscykel dvs alla barnsjukdommar är fixade osv....Men som du påpekade så kommer ju nya trean nästa år och kombin förmodligen året efter. Då enligt förhanduppgifter så kommer motoralternativen vara följande.

320i - R4 2.0 150hk
325i - R6 2.5 218hk
330i - R6 3.0 258hk Mums ,,,,,,, :-)))))))
320d - R4 2.0 163hk256

Varför jag rekomenderade 330it var att du kunde i princip hosta upp 310 tusen så det finns det ingen anledning att köpa 325it när du i princip kan få en 330it 02-03 för pengarna. Ja nog om det. Hoppas att du blir nöjd med din V50 T5 AVD. Det är en väldigt kopetent bil.

Men att den skulle vara bättre och med likvärdig prestanda som 330it enligt vissa på tråden är ju enbart nonsens...

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Nakata:
"Men att den skulle vara bättre och med likvärdig prestanda som 330it enligt vissa på tråden är ju enbart nonsens..."

Visst vore det hemskt;)

Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Ta pengarna och köp en cykel så kan du hitta på mycket skojj. ;-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Johan L: Dessutom kommer du förmodlingen tycka att det är väldigt praktiskt med AWD på vintern. Det plus den höga passiva och aktiva säkerheten hos volvon gör den till en mycket bra familjebil året om. Jag tycker du gör helt rätt i att köpa en bil som i sverige kommer ha bland det bästa andrahandsvärdet av alla bilar de kommande åren och satsa krutet på en E90. Om 4 år kommer E46 kännas hopplöst gammal!
Acey:På vilket sätt bidrar AWD med säkerhet på vintern som tex inte 325Xi gör?
Det är väldigt intressant att du kan agera spåman angående bilars andrahandsvärde. Volvo är en omtyckt bil, men du får det att låta som de vär världens sparbössa i andrahandsvärde.
Vi har haft ett otal volvo i vår familj, och ingen av dom har haft särsklilt mycket bättre andrahands världe än motsvarande toyota eller liknande. Man får ändå särsklija bilar i 400 kkr klassen som faktiskt 325-330 är, med en bil som börjar nere kring 220 och sträcker sig upp till 300 som V50 gör.
De är dock som jag förklarat tidigare allmänt känt att ALLA nybilar i 300 kkr klassen tappar 20% första året. Detta är inget volvo kan trolla bort, då anledningen som ligger bakom är att de skall gå att sälja 1 och 2 år gamla bilar till priser som inte får en att välja en ny.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Johan L: Om du ska köpa en bil i 300 kkr klassen, så kommer du få en 1 år gammal 325iA för de pengarna och minst ta del av 2 års fri service.

330 kräver 17" fälg, pga bromsarnas storlek. De finns dock inget hinder att skaffa 17" plåtfälg och ett budgetdäck för totalt 6 kkr och köra runt som vilken volvo som helst :)

Och svar Ja en 330 skall helförsäkras när vagnskadegarantin går ut, de rör sig dock om 10% skillnad mot 328. Nu vet jag inte var du bor, men de bör hamna på rätt sida om 10 kkr sträcket med tanke på din ålder.

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Wendtan: Inte mycket säkrare än en 325xi, dock står det 325iA i rubriken, som är RWD. Och där har AWD ett stort försprång. Dessutom har jag aldrig varit speciellt imponerad utav 3serien som "AWD". Tycker faktiskt den gör sig bäst som RWD, till skillnad från Volvon. Att volvon är mer säker räcker med att kolla på resultaten i euroncap där S40 fått 5 stjärnor och man kan misstänka att V50 får samma betyg.

Volvos andrahandsvärde är kassskåpssäkert jämfört med BMWns så är det som att lägga pengar i en sparbössa! Något du förmodligen kommer få erfara om du väljer att behålla bilen i 3-4 år som Johan L planerar att göra. Eftersom Johan får ett så pass bra pris på bilen så skulle det förvåna mig mycket om han inte får mer än 240.000 efter ett år. Varför ska man särskilja bilar i 400tkr klassen vs V50in när det är den jämförelsen Johan är ute efter? Det finns ingen chans att BMWn på något sätt kan bli ett bättre väl rent ekonomiskt/trygghetsmässigt. Speciellt inte om man ska använda bilen i 3-4 år.

Jag vet inte vad för Volvobilar ni har ägt, dock vet jag att de föredetta V70isarna har haft överlägset bäst andrahandsvärde och aldrig funnits kvar i hallen i mer än en vecka. I sverige har Saab och Volvo-kombisar ett otroligt bra andrahandsvärde och det är jag knappast den förste att påstå.
svintoleffe
Jag har ett äkta exemplar, på hur bilar sjunker i värde.

En som min bror står närma, han sålde sin v70, för att köpa en ny.
Med ruskigt mycket tillbehör. då kostade den 340 NY.
Efter ett år, då gick volvo ut med samma bil, För 240.

Jag ställer mig helt o hållet på wendtan sida, då det stämmer till 100% det han säger.

Så fort du rullar ut bilen, ur hallen så rök det minst 20 % på bilen.

MVH Leffe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svintoleffe: Menar du han köpt sin V70 för 340.000 och sålde den för 240.000 året efter eller att Volvo sålde en identisk bil för 240.000? Jag förstår inte riktigt, V70 håller inte riktigt värdet lika bra nu som när den kom, även om jag tycker att ett tapp på 100.000 på ett år är mycket.

Det handlar inte om att 'tjäna' pengar på något sätt, däremot handlar det om att förlora så lite som möjligt och där är Volvon klart bättre än BMWn. Både vid inbyte och att sälja på den privatamarknaden. Alla bilar tappar självklart i värde frågan är bara hur mycket och om man i huvudtaget värderar andrahandsvärdet när man köper en bil. Vissa gör inte det, för annars skulle väl ingen någonin ha köpt en ny ford scorpio eller opel omega ;)
Jag köpte min 320i för 189', efter ett år var bilia villiga att betala 100' för den.

Innebär det att alla bmw's värde sjunker med 47% per år ? Eller kan det va så att det finns olika exempel som man kan plocka fram för att få fram sin poäng ? Om jag istället skulle peka på att bmw håller sitt värde bra kunde jag ju tagit exemplet där bmw bjöd 145' för den och att den därmed bara tappade 23%. Eller, ännu bättre, att jag kunde få 160' för den privat och att jag därmed bara tappat 15%.

Jag förstår fortfarande inte hur påståendet "en bil tappar 20% så fort den lämnar bilhallen" talar mer för bmw än volvo om jag ska va ärlig.
Bmw320i:
Citat: "Jag förstår fortfarande inte hur påståendet "en bil tappar 20% så fort den lämnar bilhallen" talar mer för bmw än volvo om jag ska va ärlig."

Det är det aldrig någon som påstått heller, de jag ville ha fram är att alla bilar i den prisklassen tappar 20% första året. De är bara så, oavsett hur mycket man än förnekar det.

Acey: De rör sig om s80, v70 osv.

Att sen vinteregenskaperna hos en e46 med DSC är mer än fullt tillräckliga i full snöstorm i fjällen har jag konstaterat vid ett flertal tillfällen. Jag skulle vilja påstå att den är minst lika bra på att ta sig fram i snön som vilken 9-5 eller v70 som helst.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.