|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Mumkas, kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag köper också bil med hjärtat, och så verkar även 500000 köpare av 3-serien årligen också göra.......Om den inte tilltalade så många så skulle den väl inte sälja mer än volvo och saabs samlade försälning(nästan) worldwide årligen...... /B |
|
|
Här kommer min V50/S40 historia. De sista två veckorna har jag kört S40 och V50 en vecka vardera som hyrbilar. Däremellan har jag kört min egen 330. V50:n var en 2.4i (170) och S40:n en 2.4 (140). Jag kan bara säga att de är härligt moderna bilar med tillräckligt drag och motorkaraktär. Väghållning vid icke aktiv körning på landsväg är faktiskt bättre än på min egen eftersom man inte hela tiden måste korrigera kursen för ojämnheter i vägen. När jag lämnade tillbaka s40n idag så tänkte jag först gå in i bilhallen och kolla om de hade nån t5 för provkörning men vände och tänkte att jag kan ju för fasen inte köpa en volvo...men suget fanns ändå där. När jag kom hem och satte mig i min egen bil och tittade på den något gammalmodiga inredningen så suckade jag lite och tänkte fy fan vilken gammal bil jag har. Sen startade jag motorn, lyssnade på mullret och drog iväg. Då glömde jag direkt bort det lilla volvo sug jag hade... |
|
|
Kalle, V70'n är som du säger ett vettigare alternativ ur vissa perspektiv men av din bedömning så utgår jag ifrån att du inte hunnit testa V50'n än ? Tror dessutom att det utrymmesmässigt är rättvisare att jämföra V50 o E46. Angående status etc så är det ju något som är upp till var o en att bedömma hur pass viktigt det är. Jag själv skulle t.ex. inte välja bil enbart efter va andra tycker om märket som sitter i grillen/på motorhuven, medan jag vet att vissa tycker det är hur viktigt som helst. Det som ligger Volvo i fatet i alla såna här diskussioner är dock att de säljer "för bra" i Sverige, i ett internationellt perspektiv är det snarare bmw'n som är mainstream-valet, vilket Beppos försäljningsstatistik också indikerar. |
|
| Inredningen i s40/v50 är läcker.... PÅ BILD, det var länge sedan jag blev så besviken på ngt så upphausat. Det var ju inget speciellt med den. Snyggt var det inte heller tyckte jag. Inredningsdesignen är bland det viktigaste när jag fattar tycke för en bil, och just därför fastnar jag oftast för BMW, så länge de inte ser ut som z4.....). Audi är ju rätt fina också, och nu börjar mercedes få till det. | |
|
Mumkas m.fl.: Som jag påpekat tidigare så säger hjärtat BMW, men jag har inte hittat någon 325iA T med den utrustning och till det pris jag kan tänka mig att betala för en sådan och faktum kvarstår, E46 är en ganska åldrad konstruktion i absoluta slutet av sin livscykel. Jag tycker den är underbar att köra men stör mig lite på den "gammalmodiga" inredningen samt att osäkerhet råder vad gäller andrahandsvärdet när nya 3:an lanseras. En ny E90 325 har jag knappast råd med, dessutom lär det väl dröja ytterligare ett år innan Touringen kommer? Volvon framstår som ett alternativ p.g.a. RELATIVT lågt nypris, samt att den har 220 hk och ett 4-WD system som pressen lovordat (till skillnad från 3-seriens) samt att den lär vara "het" på begagnatmarknaden om 3-4 år. Jag är själv förvånad över att jag överväger en V50, kanske hade situationen varit en annan om E90 redan lanserats och det gick att komma över en lätt begagnad sådan alternativt att priserna på en E46 -03 eller -04 varit lägre än de är idag. Kanske det bästa är att hålla ut till våren och se hur priser m.m. utvecklar sig, vem vet vad en 325iA Touring -03 kostar om 6-7 månader? |
|
|
Ta v50:in "lid" några år sälj den köp en e90 (?) 325:a och njut :)) finns nog inget så härligt som garantier Dock har aldrig nån av mina garantier funkat som telefon o.s.v men det är ju jag som har otur bara och inte orkar tjaffsa emot :) Volvon är inte så tråkig fin utrustningslista också! ;) |
|
|
Johan.L; Förr eller senare dyker det upp en 325:a du gillar. Jag höll utkik i ett halvår innan min 320 dök upp. Jag höll på att ge upp och köpa en ny, men väntade lite p.g.a min fru som uppenbarligen är klokare än jag och vips så dök vår bil upp. Nu hade vi kanske lite tur med både bilen och priset, "värdeminskningen" jämfört med listpris inkl vinterhjul, men utan komfortpaket är 90000:- Hårresande! Då har ändå endast 7 månader av garantin gått, så det känns som att köpa nytt. Det till och med luktar nybil än. Har du gett upp tankarna på en 320 förresten? Jag har haft bilen i två dagar nu och motorn är fullt tillräcklig ihop med en automat. Fast vill man ha något riktigt rappt med automat, ska man nog avstå en 320. Jag håller med om att inredningen i e46 känns gammalmodig, men den är solid. Man måste komma ihåg att en bil inte blir sämre bara för att efterträdaren kommer. Det är bara referenserna som blir nya. TV-fjärrkontrollslooken på V50:s mittkonsol har jag svårare för att gilla. Då är jag mer nyfiken på om det kommer en 9-3 kombi någon gång. Fast det går ju inte så bra för Saab nu tråkigt nog... M v h |
|
|
Tror att volvon blir billigare totalt per mil. Värderaset på BMW verkar det inte bli något slut på /Simon |
|
|
Delerium*: Ja ungefär så hade jag tänkt mig. Jag får väl "lida" ett par år innan det är dags att njuta ;) Mumkas: Jag var och provkörde den 320iAT jag frågade dig om i en annan tråd i dag och jag måste nog säga att jag gett upp tanken på en 320 med automat, visst räcker det till för vardagskörning men jag saknar det där härliga "bettet" som finns i 325. Lägger jag nästan 300' på en beg bil vill jag att det ska finnas en hel del under huven. De har en 325iAT demobil också som rullat 100 mil men jag är inte så sugen på en bil som gått som demovagn. Roligt att du är nöjd med din bil, du gjorde nog en bra affär! Du lägger väl in en bild på den snart? |
|
|
Jag ska fixa lite bilder på den snart. Tursamt nog har jag aldrig kört 325 eller 330. Då hade det nog blivit svårare att bestämma sig för en 320. Det är tråkigt att man skyr demobilar. Jag tror inte att någon som provar en automat plågar bilen i överkant, men tanken på att ett oräkneligt antal klåpare har kört en bil är avskräckande. Jag var orolig för att min bil hade varit en demo, men dom hävdade att så var det inte. Jag tror nog ändå, att om bilen och priset är rätt, så kan jag nog tänka mig en demo. Håller dom inte för det, är det ingen bra bil ändå helt enkelt. Lycka till med köpet, vilket det nu blir! M v h |
|
|
" Värderaset på BMW verkar det inte bli något slut på", kan hålla med om raset från nybilspriset är svettigt om man jämför mot volvon. Men om det nu handlar om beggad BMW mot ny volvo tror jag inte det skiljer ngt. Jämför priser på 90 tals volvos och BMWs, då kan man lika gärna säga samma sak om volvo. En svensksåld e36 brukar betinga ett högre värde än motsvarande Volvo 850, s40 tar jag inte med då det är en orättvis jämförelse och tycker inte att den passar att heta volvo. Däremot kringkostnaderna för bmwn lär alla gånger vara lite högre, även om en modern volvo inte är speciellt billig att serva/underhålla jämfört med de gamla hederliga "traktorerna". Köper han dessutom en nyare BMW så har han ju fri service tills bilen är 3 år gammal, eller har gått 8000 mil. /B |
|
|
Som sagt, E46 kom -98 och börjar bli till åren och Volvon är flång ny. Ta V50. Dessutom går nog V50 T5 riktigt bra. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Mina intryck av V50; Ser ut som en övermätt bulle. Ful i profil, snygg framifrån. Automatlåda som är seg som sirap, tar evigheter innan den växlar ner. Bilen känns lika seg som morsans 318. Dålig bakåtsikt och instängd känsla. Skön rattkänsla och bekväma stolar. Nä köp en av de snyggaste bilarna idag; e46! Dessutom slipper du värderaset som blir på en ny bil. Volvon är dessutom dyrare att serva, beroende på vilken verkstad du vänder dig till. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Servicen på Volvon är dyr! Skall servas var 2.000:e mil. Enl. Teknikens Värld skall en S40 T5 servas för 13.466! under sina första 6.000 mil!! Inte längre billigt att åka Volvo.. |
|
| Ja det stämmer, servicekostnaderna är inte till T5:s fördel precis... | |
|
310.000 är du beredd att lägga på en bil! Sedan får du rätt shysst utustad V50 04. Volvon är ok enligt mig, testade en exakt likadan härom veckan. Har själv en 330it 01 fullutrustad :-) Men glöm allt vad alla här på tråden har skrivit! Och varför 325 it , när du kan få en 330it 02-03 och desstom med TV nav m.m för runt 300-320 laxar. Har du verkligen testat dessa två dvs 330it & V50 T5 ? BMW spelar ju i en helt annan liga.... 330in är enligt mig bättre på allt och många på tråden anser att den är gammalmodig, speciellt invändigt, själv tycker jag att den är mycket snyggare än T5an! För att inte tala om prestanda väghållning chassi bromsar etc etc.. Så étt tips, testa båda och jämför. Valet bör bli lätt :-) Det är en väsentligt skillnad också på 325 och en 330 .... |
|
|
Nakata: Jag har inte testat 330, däremot 320 2,2 samt 325. 330 känns inte aktuell p.g.a. höga driftskostnader (däck, försäkring etc.) Dessutom tycker tydligen många(?) att den har ett påträngande motorljud som kan bli jobbigt vid långkörning. Vad tycker du? Jag tycker också att det ger mycket bättre komfort med 16" fälgar så man kan ha lite högre profil och smalare däck, man slipper sitta och korrigera kursen hela tiden. Visst är det snyggare med 17" eller 18" men jag värdesätter komforten/köregenskaperna högre. Även det är en av anledningarna till att jag föredrar 325 framför 330. En 330 från -02 måste snart helförsäkras, Volvon har 3 års vagnskadegaranti samt 2 års nybilsgaranti vilket lockar en hel del. Som jag nämnt tidigare så är det knappas fel med AWD heller. Men men, jag ska försöka prova en 330, kanske blir även jag, som så många andra såld på en sådan? |
|
|
Hej Johan! Hade en 95Aero kombi 02 innan och den har ju utalad bra komfort. Tycker dock att 330in är minst lika bra. Har inte märkt något irriterande när det gäller motorljud vid långkörning hmm.. Vilka är det som påstår det?Knappast några ägare eller så fall måste man va extremt känlig för just det. Visst försäkring är dyr om du bor i en storstad men har du råd att lägga 300laxar så har du ofast råd att betala de 10tusen extra på försäkringen eller hur? 17" är jag van vid sedan Aeron har dock haft 16" på tidigare bilar, naturligtvis blir 17" stummare men man blir van dessutom märks det mest i stadskörning. Med 330in får du en av världens mest hyllade motorer på köpet. Min drar 1,1 i stad ca 09 lansdväg ändå kör jag rätt hårt speciellt när barnen inte är med:-) Om jag ska säga något nagativt om 330It så är det att den är lite väl spårkänslig... Du skriver om att du värdesätter köregenskaper och enligt mig får man bättre ju fetare däck man har. Men lite på bekostnad av komfort . Lycka till med testen åtekom gärna viket det blir eller om du har fler frågor om 330it! |
|
|
330-motorn kan göra sig hörd i vissa lägen även vid jämn fart på landsväg. Själv märkte jag av det i somras då jag körde i Danmark och tillfälligtgvis hade bilen skodd med 205/50-17. Då kan motorljudet urskiljas, om än svagt. I Sverige har vi mestadels en asfalt som ger mer buller från däcken. I jämn fart på svenska vägar är det mycket ovanligt att motorns buller märks alls. Ligger man i jämn fart på motorväg och har farthållaren ställd på t ex 130 km/h hörs inte motorn. Kopplar man ur och låter motorn gå på tomgång medan bilen rullar vidare märks ingen skillnad i motorljud. Hittar man en stump nylagd, slät och fin asfalt kan man ibland höra motorn även vid jämn fart, men tyvärr är sådan asfalt ovanlig. Den viktigaste bullerkällan är däcken. Om du prioriterar komfort bör du prova 330 med 205/50-17. Sedan kan man ju diskutera vad "köregenskaper" innefattar. Min uppfattning är att 330 har bättre köregenskaper med bredare däck. Efter många om och men lyckades jag övertala min pappa att överge Volvo och skaffa BMW, vilket ledde till att han såg till att få en 325i som tjänstebil. Jag har provat den några gånger och visst är det en fil bil med väldigt bra köregenskaper (skodd med 205/55-16). 330 har dock vassare köregenskaper, mer grepp, mer styrprecision, osv (pga av hårdare chassi och bredare/lägre däck). |
|
|
Okej, i lördags fick jag tillfälle att kika in om på Volvo och prova en v50 T5. Jag blev positivt överaskad angående chassisättning samt styrning, den har blivit bättre än v40/s60. Dock fanns den är något avtrubbade volvokänslan kvar när man tog ut den på kurviga landsvägar. Motorn/bilen hade påtaglig torque steer på lägre växlar. Utrymmesmässigt bak uplevde jag den som mindre än v40(detta är viktigt på en kombi om jag nu skulle välja en sådan) Växellådan känns exakt som i volvos andra r-modeller, lite sävlig men fyller sin funktion.(LÅNGT ifrån en Getrag låda hur som haver) Motorn laddar tidigt, typ redan från 1500 rpm kändes det som, trevlig omkörningsvagn på landsvägar som jag konstaterade tidigare. Jag håller med om att den känns fräschare än e46, vilket vore en skam om så inte vore fallet, med tanke på att e46 har 6 år på nacken. Den har något mindre däcksljud än e46, men har en desto surrigare motor. Prestandan räcker inte till för att mäta sig med 330, de vågar jag satsa pengar på. framförallt inte i de högre registerna. Över det hela taget så skulle jag i valet och kvalet mellan 330 touring och v50 t5 inte tveka en sekund på att välja Bmwn. Styrningen är bättre, chassisättningen är bättre, vägnärvaron är MYCKET bättre. Efter att ha pratat lite med försäljaren så kröp det fram att bilens bottenplatta kommer från Ford, och delas med Mazda. Detta är säkert jättebra ur ekonomisk synvinkel, men knappast ur bilens egen. Johan L: Du skriver att driftskostnaderna är så tunga på 330n. Hur tänker du då? Servicen är fri de första 3 åren, och är därefter human(oilservice 1200 kr, insp1 4500 kr, insp 2 3500 kr) till skillnad från volvos T-modeller. (10 kkr för större service, samt tätare serviceintervall Försäkringen är typ 10% dyrare än 328. Jag kan inte tänka mig att t5 är billigare än 328. Mitt råd är att prova en manuell 330, jämför sen den rakt av med t5an och skriv dina reflektioner här. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.