AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.149

Ny Volvo V50 T5 AWD eller begagnad 325iA Touring?

Sida 1 av 5
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Jag har blivit erbjuden en fabriksny Volvo V50 T5 AWD Business plus med bl.a. Automat/geartronic, elstol med minne förare, regnsensor, bi-xenon m.m. för 310.000:- (listpris 338.100:-)

Jag funderar mellan en sådan och en beg. 325iA Touring 2002 eller nyare. Vad skulle ni välja? (Jag vill ej ha en Xi då jag gillar BMW bättre som bakhjulsdriven än 4-hjulsdriven) Det lutar åt en BMW då jag anser att körkänslan i den är överlägsen en Volvo, samtidigt lockar att en NY bil med 220 hk och 4 WD...
Jag tycker att det lutar åt rätt håll. Läste du testen i AMS mellan BMW 320, Audi A4 & V50? Det var i något nummer i våras, tror jag. Volvon vann, men endast med en procent före BMW:n och Audin rejält distanserad. Det är ett väldigt gott betyg åt e46 som i det sällskapet är den äldsta bilen. Det var bl.a. det testet som övertygade mig om att köpa en 3-serie.

M v h
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Ja jag har den tidningen. Testet bekräftar mina egna åsikter och erfarenheter, så egentligen försöker jag övertyga mig själv att inte välja det jag vet att jag vill ha nämligen en 3:a, om du förstår vad jag menar :S ?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Sista årsmodellen sägs ju alltid vara den bästa. Att jämföra med Volvon som är första årsmodellen. Det talar för BMW:n.

Men BMW:n kommer nog bli lite "kall" sen när nya 3 serien kommer. Andrahandsvärdet kommer nog vara högre på Volvon.
Fördel Volvo mao.

Bilarna är nog rätt likvärdiga i det stora hela ändå.

Svårt val, men känslan av att plocka ut en helt ny bil med dess garantier skulle jag ha svårt att avstå från. Fina bilar bägge två, men Volvon känns klart modernare, om än inte lika rolig och inspirerande.
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Skulle ta volvon utan å tveka! Fabriksny och rätt utrustning.
Hade 5-serie innan, trodde komforten och körkänslan på den jäkeln va oslagbar tills jag fick låna en V70 T5 nya över en helg.

Tror knappast 325touring är bättre/roligare och skönare komfort än V70 T5. Men bensin / reservdelar och underhåll skiljer det inte mycket på, pengar mässigt.

Iaf, är själv bmw ägare men skulle utan å tveka byta mot en sprallans ny V70 T5....

Lycka till.

Länk
Smaksak... Trivs du med designen på volvon så är det nog ett bättre alternativ i vart fall om man ser helt till andrahandsvärde...
Med två så skilda karaktärer på bilarna så kan du inte ta beslutet utan en rejäl provtur med båda bilarna.

Själv hade jag aldrig tvekat, det hade blivit bmw´n direkt men jag ogillar ju å andra sidan volvon rejält!

Provkör och gå på känsla, min gissning är att du blir en återkommande besökare här...

Varför inte en NY 325iA Touring helt enkelt, tycker jag verkar som en bra kompromiss :-)

Mvh Johan
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Volvon vinner på att den är sprak ny, helt klart. För övrigt är V50 en av de roligaste framhjulsdrivna bilar jag någonsin kört, riktigt fin bil. BMW vinner i längden, men en nybil går inte att säga nej till.

___

En, men en BMW.
BMW, alla gånger! Även om en volvo håller värdet bra här i Sverige, så förlorar du fortfarande minst 20% av dina pengar i samma ögonblick som du rullar ut bilen ur försäljningshallen - SURT!

Sedan så tycker jag att S40/V50 ser riktigt tråkiga ut från fabrik. Man kan ju undra vad han som designade utblåsen hade rökt...

Hitta en riktigt fin och välutrustad 325:a...du kommer INTE ångra dig i längden!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

whoppa sry, menar V50...

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kalle Hansen:
Men å andra sidan så finns det ju många fördelar med ny bil ex billigare föräkring, garantier mm. Vilket kan väga upp en värdminskning av bilen...
Har kört båda bilarna och skulle helst vilja ha volvon med BMWs styrning, motor och växellåda :-)

Volvon känns mycket fräschare och modernare och är rolig att köra med T5 motorn.
BMWn känns faktiskt daterad idag, det märks att den debuterade tidigt 1998. Det som idag håller den vid liv är körkänslan och detaljkvaliten där den står i en klass för sig.
Med 17'' hjul till Volvon tycker jag den är minst lika snygg som BMWn (om denna inte har M-sport II förstås) Smaksak visserligen, som så mycket annat.

Vad gäller värdeminskningen kommer den inte att bli nådig för någon av modellerna. En ny modell är runt hörnet så att betala runt 300kkr för en "semi-ny" 325 kombi kommer att kännas i plånboken de närmsta åren. Se bara på 328 kombi -00 som idag kan köpas för en bra bit under 200kkr...
Jag tror Volvon håller värdet bättre, helt klart.

Sen att svenska AMS sätter den som likvärdig med BMW kan klart diskuteras. BMW brukar ligga högt upp på den yngre generationen av AMS jounalisters önskelistor av förståeliga skäl :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle också tagit V50:n!

Mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle välja v50. Bästa köp just nu, och andrahandsvärdet är bra mycket stabilare för v50 som kommer bli en mycket populär bil som begagnad. Dessutom är den nyare, alla garantier intakt osv. Ja de flesta skribenter har egentligen skrivit alla skäl till och från. För mig hade valet varit enkelt.
Sällar mig till skaran som valt V50'n, och som Rammstein påpekar så är den väldigt rolig att köra också vilket man kanske inte är van vid.

För övrigt så är detta nog den mest volvo-positiva tråd som funnits på autopower :-)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Ta V50, var med Rammstein när vi körde T5’an och den gick otroligt fint. Men att e46 skulle kännas daterad, nja. Dessutom kommer en V50 om sisådär 2-3 år vara den mest eftertraktade beg. bilen alla kategorier i Sverige vilket kommer ha sin inverkan på priset.
Spelar pengar, eller värdeminskning mindre roll, ta BMW'n.
Sedan måste jag hålla med bmw320i, den här diskussionen har pågått nu i 17 inlägg och det är fortfarande rumsren.

Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Kul med så många blandade åsikter! Jag ser det såhär: Hjärtat talar för en BMW den har körglädje, utseende, detaljkvalitet, bakhjulsdrift och en ljuvlig sexa under huven. Det som talar för Volvon är fyrhjulsdriften, mkt utrustning samt ett relativt högt andrahandsvärde samt förstås att bilen är flong ny.

Det lutar åt BMW dock.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du vet bäst vad du vill ha och varför. Det är två bra bilar och man kan egentligen inte "välja fel". Dock är nybilskänslan en härlig känsla samt veta att man själv är förste ägaren på bilen. Lycka till i valet :)
Välj bil med hjärtat e mitt tips.
För mig är M54an något som höjer "livskvaliten" avsevärt.
Små grejer som hur grymt skönt den låter på tomgång när den är kall. Hur underbart den svarar när man ligger mellan 2500 rpm och uppåt. Hur den låter med rutorna nere osv.
Jag har inte hunnit prova V50 T5, men misstänker att de är en korsning mellan v40t4 och S60T5.
Att volvo satsar på denna som deras nya volymmodell är de nog ingen som missat.
Jag tycker bilarna är 2 skilda koncept, volovn är mycket komfort med god omkörningsprestanda.
Bmwn är för livsnjutare som vill ha lite plats sär bak, och gillar landsvägskörning och full kontroll av det som finns under huven.

Att sedan en ny volvo skulle hålla andrahandsvärdet bättre än en 2 år gammal Bmw har jag MYCKET svårt att tro.
Som Kalle påpekar så tappar volvon 20% när man lämnar Bilia, de gör inte e46an.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
193
Johan.L
320iA -04 Titansilver
Listpriset för Volvon är 338' jag tror jag kan få ned den till 300' med lite "tjat". 20% x 300' = 60'. Att Volvon genast skulle vara värd 240' då den lämnar hallen har jag svårt att hålla med om/tro???

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.