AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.030

helt nya däck nerslitna på en sommar? normalt?

Sida 1 av 2
köpte i april 2 helt nya Hancook Ventus K102 (bakdäck) i dimensionen 225/45/17 som sattes på bilen då den togs fram den 4:e april, har sen kört hela sommaren med dessa 2 nya bakdäck (slitna men godkända framdäck) och idag kollade jag lite och tyckte att det såg lite väl slitet ut där bak! mätte och där är ca 3,5 mm djup!!!! nya däck brukar väl ha 8 mm djup?

jag har inte burnat eller gjort ngt sådant, bara kört normalt hela sommaren! har visserligen kört på knutstorp nu nyligen, men det blev varken många eller hårda varv...däcken är inte heller ojämnt slitna eller något sådant, jämnt och fint slitage, men inte skall man väl slita ner 4 mm på ca 900 mil ?

är det däckens fel eller vad kan det vara?

MVH
Johan K
pu
34
puff
325 coupe -92 full m3 optik,inne som ute.
Tjenna,har samma märke som du fast 235-35-19,har kört max 400 mil,har cirka 3mm kvar på mina bakdäck,o min körning har oxå varit lugn,inga bra däck......
hmm, så det är bara att inse att man köpt skitdäck då alltså :(
lite surt när jag prioriterade slitstyrka och grepp, ngt som jag tjatade på däckgubben om :(

MVH
Johan K
kan även tillägga att fram har jag kumho ecsta supra i samma dimension, dessa var rätt slitna när jag köpte fälgarna (dom satt på då) och dom är inte jättemycket mer slitna nu...vilket måste innebär att det är slitstarkare?

MVH
Johan K
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är svårt att prioritera både slitstyrka och grepp. Dessa egenskaper brukar vara bland de svåraste att förena hos ett däck.
jo det förstår jag, men jag tycker liksom att bakdäcken (som är helt nya) har slitits väldigt mycket jämfört med dom redan slitna framdäcken...jag kör ju inte som farmor, men såhär mycket slitage?

MVH
Johan K
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det låter mycket men man får tänka på att däck slits mycket mycket mer i 120 km/h än t ex vid 90 km/h. Så det beror mycket på hastigheter och sånt också.

Hmm, märkligt det där. Själv har jag lyckats köra 3700 mil med mina Continental Sport Contact 16'' och dessa har då slitits 4 mm. Kan tilläggas att jag kört mestadels landsväg med hastigheter over 110 km/h. Nu sitter det nya Uniroyal Rainsport runt om och är än så länge mycket nöjd med prestandan och greppet.

/D
Tyvärr ännu ett bevis på att man får vad man betalar för i däckbranschen, och att många däckkrängare är riktiga skojare. Gjorde en liknande miss med min förra bil (318 -94) och köpte Toyo Proxes på en däckgubbes rekomendationer.
Resultat: 3mm mönsterdjup på bakdäcken efter knappt två säsonger och 2500mil, trots mestadels motorvägs/landsvägkörning.
Aldrig mera Toyo eller något annat "budget" däck efter detta. Möjligen Uniroyal Rainsport som av många visat prov på bra egenskaper och slitstyrka.
Har nu kört ca 3500mil på Michelin Pilot med 328:an och de har bara slitits ca 2mm, vilket jag tycker är mycket bra.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ok, skrev samma sak på zatzy och fick samma svar där, att däcken inte är dom bästa i kombination med min körstil (som är aningens aktiv) skulle ha orsakat detta...

då får det helt enkelt bli att köra upp det sista på däcken nästa sommar och sen byta alla fyra...vad skall man satsa på istället då? betalar ju hellre lite mer för grejor som håller!

MVH
Johan K
bmwfreaken: Jag skulle rekomendera något av de kända märkena tex GY F1 GS-D3, Michelin Pilot Sport/Primacy, Conti Sportcontact2 eller Dunlop SpSportMaxx (??).

Kostar några hundringar mer per däck men ger i gengäld så mycket bättre köregenskaper och ffa slitstyrka att du på lång sikt tjänar in mer kostnaden. Men det beror lite på hur du kör :-)

Inga premiumdäck håller naturligtvis för drifting eller att rita lakrtisstänger med, så om du ägnar dig av dessa aktiviteter regelbundet är det nog bättre att hålla sig till ekonomiträsket :-)

Annars finns mycket skrivet om bra däck på forumet i tidigare trådar.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Mina erfarenheter säger mig att Michellin och Continental förmodligen är de däck som håller längst. Körde drygt 10 000 mil på en uppsättning Michellin Energy cirka 1995-2002. Om du handlar via däckonline så får du Michellin till ett förmodligen lägre pris än du fick ge för Hankook hos din lokale ockrare.

Nya Good Year Eagle F1 har fått mycket goda betyg, men jag har ingen aning om hur det är med hållbarheten.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Lustigt....Kör själv på "billiga" däck Toyo Proxes T1S 19" o mina döck har rullat ca 800-1000mil o ser så gott som nya ut...Inga burnouts o liknande utan vanlig körning bara...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Dawwe: Toyo Proxes slitstyrka har diskuterats tidigare i ett antal trådar. Att jag med en stackars 318 med 168nm, rätt lufttryck och med friska bussningar, lyckades köra slut på bakdäcken efter 2500mil med mestadels landsvägskörning Jag har även hört detta ifrån flera andra med liknande erfarenheter vad gäller Toyo Proxes.
Sedan finns det flera som tycker precis tvärtom vad gäller Toyo. Detta ser jag snarare som ett bevis på en mycket ojämn kvalitet på Toyo däcken ifrån fabriken.
Därför har Toyo enligt mig inte i finrummet bland däckproducenter att göra, trots att man lätt får detta intryck när man besöker däckhandlare.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Ok..mina däck e i vart fall tillverkade i Japan,kan ju va så att de finns Toyo-däck tillverkade i Thailand eller så,ungefär som fallet är med GY...Jag är nöjd med däcken än så länge iaf:-).

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Nu skulle jag väl inte vilja hålla med om att Toyo skall räknas som ett budgetdäck direkt.
Min uppfattning av Toyo Proxes är att de slits något mer än normaldäcket men då är greppet också desto bättre än normaldäcket.
hmm, många bra tips och tankar blev det! tackar så mycket för detta! någon drifting eller lakritsritning ägnar jag inte mig åt, utan jag kör enbart, ibland lite aktivt men aldrig drifting och liknande..

jag ger ju hellre lite mer för bra däck så att säga...

MVH
Johan K
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Kalle om att både Michelin och Continental brukar ha slitstarka däck.

Själv har jag bra erfarenhet av slitstyrkan hos båda märkena.
Michelin Pilot HX 225/50/16ZR = cirka 7000 mil och fortfarande knappt 3mm när jag bytte, på förra bilen (316i Compact).

Continental Sportcontact 205/55/16WR = ca 7000 mil och fortfarande knappt 3mm kvar när jag bytte på nuvarande bilen.

Nu kör jag på Pirelli P7 205/55/16WR och har kört kanske 500 mil och kan knappt se slitaget på dem. (8-9 mm kvar)

Sedan får man givetvis tänka på att riktigt breda däck med låg profil som har hög hastighetsklassning har prioriteringarna lagda på sportigt uppträdande (bra grepp i torrt och vått etc.) vilket ofta får effekten att slitstyrkan blir lidande!
Dvs räkna inte med att "extremare däck" har lika bra slitstyrka som "svenssondäck"...

Toyo får väl räknas som ett mellanprisdäck tillsammans med t ex Uniroyal, Fulda, Kléber, Semperit, Nokian mm.

Oftast får man vad man betalar för när man köper däck.
Ibland lönar det sig som sagt att gå upp en eller två prisklasser när man handlar, om man ser det i ett lite längre perspektiv.

Men själv anser jag att just däcken är så viktiga rent säkerhetsmässigt att jag inte vill lägga på billiga däck.
Dyra däck är inte alltid bäst, men de brukar nästan alltid vara bra på det mesta.

Innan jag köpte Pirellidäcken läste jag många olika däcktester och då var dessa däck nästan alltid testvinnare...
Kostade 1000kr/st hos Däckonline, vilket var nästan exakt 800kr/st billigare än hos lokala däckgubben!
Montering på totalt 400 kr tillkom iofs, men handeln via Däckonline gav ändå en nätt besparing på ca 2800kr!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det enda budget-däckfabrikatet jag har bra erfarenheter av är Falken. Annars får man väl ungefär vad man betalar för.

På min 325 E36 åker jag på Falken ZE 502 (utgången modell, de heter ze512 numera). Framdäcken har hängt med i 2000 mil och där är 5 mm mönster kvar på dom.

Baksulorna slits förstås lite mer, där är 4 mm kvar och de är 1200 mil gamla. Och jag kör väl ungefär som du; inte som farmor men inte heller som mika häkkinen! :)

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Johan B: mycket bra och informativt inlägg! nej, jag räknar ju inte med att mina "lite extremare" däck skall hålla lika länge som svenssondäck, men lite mer livslängd än 900 mil borde man kunna få tycker jag :/ men som det har konstaterats så är väl inte dom däcken dom bästa, och då har jag lärt mig det tills nästa däckköp.

Ferenc: ok, har inte testat Falken men det verkar ju som att dina har hållt bra mycket längre än mina skrotdäck samt att jag har bekanta som har Falkendäck och har inte klagat på dom...får se vad det blir, sitter och kollar på däckonline, lite sugen är man att lägga en beställning :) får nog bli till sommaren dock

MVH
Johan K
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
En sak här som iofs gäller vägegenskaper och grepp mer än vad det gäller slitstyrka. Nämligen att du har olika sorters däck fram/bak. Det där är inget vidare, enligt min erfarenhet. Samma runtom gäller för min del iaf.

Men det är ju olika, jag vet andra som säger annat, att det går bra att ha olika sulor fram/bak bara det är däck av bra kvalite.

Är det mycket kvar på framdäcken? Isf kanske köpa 2 kuhmo ecsta supra?

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.