AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.173

530i -01 som hackar på låga varv

Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Har försökt att söka på liknande företeelser på forumet utan att hitta någon som haft likadant problem.

Det är vid låga varv som man måste gasa som f..n för att komma iväg, lyckas man inte så dör bilen, varefter den blir svårare att starta, måste köra lite mer med startmotorn än vanligt. Gasresponsen känns inte lika bra som vanligt, bara seegt. När man sedan segdrar på låga varv så känner man små tendenser till att det hackar lite, rycker lite och draget är inte jämt. När man kommer upp i 3500-4000 varv så går den som vanligt känns det som. Men ibland så går bilen hur bra som helst, och jag undrar om någon haft något liknande problem eller någon som har en aning om vad det kan vara. Den går lika ofta dåligt som den går bra.
Tack på förhand.
Inget annat än fel på kamaxelgivaren! In till BMW, koppla upp den mot DIS och få det bytt!

/Manray/
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
OK tack för det. Vet du vad en sådan kostar, mycket jobb?? Tack än en gång
Minns inte riktigt, men ca 2500 har jag för mig! Det tar inte lång tid att byta...

You're welcome! :)

/Manray/
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Givarna kostar ca 750 spänn styck finns en på vevaxeln också som ger likande fenomen men samma peng där.
Men som Manray säger ett vanligt fel som kan uppträde på lite olika beteenden.
Men med den symtomen så är någon av givarna ett hett tips. ganska enkelt att byta bara men vet vilken och det talar bara en felminnesavläsning om.

///MVH Hasso
Länk
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Hasso,

Vad kostar en felminnesavläsning ? vet du ?

Mvh
G
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tycker det låter som ett bränslefel. När är bilen servad? När byttes bränslefiltret? En koll av bränslepumpen kanske skulle vara nåt?

/Per
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Är detta saker som en BMW verkstad kan se i sina instrument, alltså om det är givarna som ställer till det? Tack för all hjälp so far.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja. Det syns i BMW:s diagnos program. (DIS.)

/Per
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
OK. Det verkar som om det bara är när man kört den varm och sedan stängt av den och sedan startar den igen som symptomen uppstår. När den är kall så är det inga problem med den. Kan det vara lambda som någon nämnde för mig och vad kostar i så fall en sådan sak. Ska kontakta BMW verkstad för prisinfo, men vill ändå vara förberedd. Tack
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Var inne på BMW verkstad idag och DIS visade att det var en kamaxelgivare som var defekt, men att dessutom cylinder 2 hade misstänt en gång. Enligt dom på BMW så var det vanligt om man kört den med lite soppa i tanken, vilket jag gjorde häromdagen, så man får hoppas att det inte är något annat. Givaren och jobbet gick på 900:-, kunde varit dyrare dock.
Tack för hjälpen så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.