AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
984

Varningslampa för dåliga avgasvärden lyser

Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
Lämnade min bil hos BMW för att fixa lagerskålarna. Efter ca 2km så började lampan för dåliga avgasvärden att lysa. Vad kan hända? Det står bara att man ska kontakta BMW-verkstad. Kan jag göra något själv?
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Lagerskålarna? Vad är det?
Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
Förlåt om jag inte uttryckte mig ordentligt. Jag läste i ett forum gällande återkallelser av BMW M3 (E46). Där fann jag ett inlägg från augusti. Där stod det att en hade fått ett brev från BMW gällande detta fel. Jag blev dock lite förvånad i och med att jag inte fick något papper om detta så jag skickade e-post till BMW och sa som det var, att jag har si och sådan bil... Jag fick svar efter ca 1 månad som sa att det berör min bil också. Så jag lämnade in bilen och hämtade den samma dag och det var då jag märkte att lampan började lysa på vägen hem.

Det rediga namnet på felet är - vevstakslagerskålar.
Jag vet inte vad det är men det sitter i motorn någonstans. De har tydligen lyft ut nästan hela motorn för att fixa det.
Visa användare
41
M5-Ike
M5-2001
Hej Zpyder,
Hur gick det med din bil ?.
Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
Hej

Jo, jag ska berätta.

Efter att jag hade fått tillbaka bilen från servicen började lampan lysa igen när jag var på väg hem. Jag ringde BMW-firman och fick en ny tid för att kolla upp felet. Dom kollade bilen via datorn och kunde inte hitta något. Det stog i och för sig att det var tjuvluft men inte att det skulle påverka detta. Man i alla fall dom "släckte" lampan på något sätt och allting verkar ok nu. Bilen drar inte mer bränsle än vanligt och bilen känns perfekt :)

Vill också säga att BMW-firman i Värnamo verkar helt ok och personalen verkar trevliga. Killen som jobbar i receptionen har själv ägt en BMW M3 E46 så han kollade bilen lite extra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.