|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 328Cia av en bilhandlare för ca 1 mån sen och fick med 1 års Eurogaranti. Nu började lampan för "försämrade avgasvärden" lysa och jag lämnade in den och fick höra att två lamdasonder var kass och det skulle kosta 5700 ink felsökning att byta dom. När jag sen söker på forumet om liknande problem så ser jag att han som böt in ´bilen hos handlaren som jag köpte den av hade problemet i början av sommaren. Svensk bilgaranti säger att garantin ej gäller lamdasonder så där har jag inget att hämta. Vad kan jag kräva av säljaren i och med att jag vet att problemet fanns redan vid köpet? Är det kört att få igen nåt om säljaren inte visste om felet? Vore tacksam för svar. sw | |
|
Det är inte alls säkert att det är något fel på lamdasonderna. Det finns en service bulletin 11 01 03 (998) som beskriver detta fenomen och vilka felkoder som lagras och det kan även bero på felaktig programvara i motorstyrningen och då räcker det med att uppgradera denna. Kolla med din verkstad om du kan få läsa denna service bulletin och om detta kan vara orsaken i dett fall. Lycka till! /RS2 |
|
|
Vad säger svensk bilgarantis regler om detta? De borde du fått med. Jag gissar att Lambda liksom typ bromsskivor och annat är en slitageberoende pryl som kanske kan vara behäftad med förbehåll? Vet inte säljaren om problemet men däremot han som sålde bilen till säljaren så kanske inte han kan göras skyldig? Kolla www.konsumentverket.se där finns KKL mm Lycka till och hopaps det löser sig Asken |
|
|
RS2 Har haft inne den på verkstad som både kollat diagnosuttaget och felsökt manuellt och säger att 2 st lamdasonder av 3 var kass. Asken Lamdasonder omfattas inte av eurogaranti tyvärr men säljaren skulle försöka se om han kunde förmå dom att ordna det som good will. Blir ju jäkligt trött om jag kommer få stå för kostnaden själv i slutänden eftersom problemet fanns redan när den tidigare ägaren hade bilen. |
|
|
Wadstedt79, De lagrade felkoderna kan vara felaktiga på grund av programvaran. Allför många lambda sonder har bytts i onödan och därför finns ovanstående service bulletin som beskriver när man inte behöver byta sensorerna utan bara uppdatera programvaran. Nu säger jag inte att det är detta på just din bil men det kan ju ändå vara värt att kolla annars kommer du bara att ha samma problem igen. /RS2 |
|
|
Var får man tag i Service bulletiner till BMW? ÅF och verkstäder är inte speciellt pigga på att ge ut ALLA som gäller min bil och jag har letat lite på nätet men inte hittat nåt, har förmodligen missat alla länkar till dessa. Kan man t.ex. gå in på nån sida och ange tillverkningsnumret (eller liknande) så radar den upp allt gällande den? Skulle vara kul att veta vad man försöker "undanhålla" för ägarna. Toson |
|
| Om jag inte minns helt fel från kursen i avtalsrätt så ska handlaren stå för reparationen om du kan bevisa att felet fanns där redan vid köpet. Du har ju betalat för en fullt fungerande bil, men fick inte det? Snacka lite med nån som läst lite mer avtalsrätt, men det låter som ett rent skolexempel. | |
|
Länk Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
|
Det är bilsäljaren/firman som ska bevisa att felet inte fanns där vid köpet de första 6 månaderna! Att du dessutom kan bevisa (vilket du kan) att ägaren innan dig hade samma fel gör det hela mer eller mindre vattentätt. Men du kan ju nämna att det förhoppningsvis bara är en mjukvaru-uppdatering på BMW som behövs enligt RS2... Mvh |
|
|
Tack för alla svar men jag har redan lämnat in den hos verkstad som kosntaterade att det var lamdasonderna . Hur tillvägagångsättet var för att upptäcka felet vet jag inte men de kunde inte hitta felet genom att bara kolla diagnosuttaget. Väntar på besked av säljaren som skulle prata med Svensk bilgaranti..... Får väl se hur det går. sw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.