AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.566

1-serien: Varför punkteringsvarnare?

Sida 1 av 3
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Klippt från nyheter:
"Standardutrustningen på 118i är samma som på alla BMW 1-serie: 16"-hjul med punkteringssäkra däck, punkteringsvarnare, tvåstegs bromsljus"

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Eftersom det är punkteringssäkra däck kan man köra vidare på dom i ett antal mil. Det är inte alls säker att man märker punkteringen, iallafall inte lika påtagligt som ett vanligt däck.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Då är de alltså inte punkteringsäkra....??

Inte i bemärkelsen att dom inte går att punktera! Däremot så kan man köra vidare på däcket om det skulle bli punkterat, med bibehållen körförmåga (ett antal mil kommer ej ihåg siffran).

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
15 mil i 80 Km/h ska dem klara. Enligt specen.

Mvh
kristian
Plumber
Därför att dom inte säljs med reservdäck. Därför är det standard.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man kan ju sätta på icke punkteringssäkra däck när man byter så punkteringsvarnare är bra och man behöver väl inte kolla lufttrycket i däcken heller.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lufttrycket bör man nog kolla ändå eftersom punkteringsvarnaren inte känner av det egentliga trycket i däcket, utan märker bara om diametern på däcket förändras = hjulet börjar snurra fortare i förhållande till dom andra hjulen.

///Jesper

BMWCS #5494
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är det inte ovanligt att alla däck minskar lufttrycket samtidigt? Då borde man veta att i ett däck har lufttrycket sjunkit.

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Samtidigt kan man vända på det och säga att när ett däck blir varmt blir luften i däcket varmare och då höjs lufttrycket i däcket. Detta innebär att när bilen stannar så blir däcken kallare och då minskas lufttrycket.. Sen vet jag iofs. inte hur känsliga dessa kännarna är.

Med vänliga hälsningar Patrik A
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dom går ju på diametern. Så ett visst tryck ger en viss diameter så varför skulle den inte känna av en tryckskillnad?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Punkteringsvarnaren känner av om ett däck ändrar sin rotationshastighet relativt de andra däcken. Systemet utnyttjar ABS-sensorerna, och måste 'nollas' (kalibreras) efter att man justerat lufttrycket, eller när man bytt hjul. Det varnar om ett däck 'sjunker ihop' pga lågt luftttryck, det behöver alltså inte vara totalt tomt på luft (min erfarenhet är visserligen från Z4 och E65, men det borde funka likadant på 1-serien).

/// Gunnar E.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det verkligen sant?

Hittills har systemet byggt på små batteridrivna radiosändare som sitter vid hjulens ventiler och som känner av lufttrycket i hjulet. När trycket är för lågt, sänds en radiosignal till en mottagare i bilen som varnar på displayen.

Åtminstone är det den förklaring som jag fått!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Det går på ABS sensorerna... 100% säker!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anledningen att jag tror att det är radiosändare (åtminstone i bilarna innan 1-serien, t ex E46), är att fälgarna levereras med speciella ventiler med en svart "liten låda" på insidan av fälgen (inne i däcket)!

Dessa delar är elektroniska och har en speciell radiofrekvens som de sänder på (315 eller 433Mhz)....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hade däcktrycksvarnare i en Renault som jag hyrde i Spanien en sommar, skitjobbigt, så fort bilen var kall varnade den för punka och efter ett tag när däcken blev varma var det ok. Om det svalnade av pep det igen, skitjobbigt......men det var förståss en Renault.... ;)
Inga radiosändare på Mini iaf. Bytte till 18" utan protester ifrån däcktrycksvarnaren...

/Johan

Min bil: Länk

Inga radiosändare på Mini iaf. Bytte till 18" utan protester ifrån däcktrycksvarnaren...

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
I E60 är jag 100 på att det är ABS-sensorerna.

Utklippt från BMW.se:

RDA (Däcktrycksindikator)
Däcktrycksindikatorn (RDA) övervakar i alla hastigheter lufttrycket i däcken. Eftersom sjunkande lufttryck gör att däckets omkrets minskar, ökar då hjulets rotationshastighet. Detta kan mätas av hjulets ABS-sensorer. Vid ett tryckfall ges en optisk och akustisk varningssignal.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Märkligt med teknik....
På besök i Finska armén för 5 år sen såg jag bla deras ryska GAZ terränglastbilar. Otroligt robust konstruktion. Men en intressant funktion var dess "automatiska däcktrycksreglering" Alla 6 hjul var genom navet förbundna med fordonets tryckluftsystem.

Genom att reglera trycket (från förarplats, under färd) kunde man höja trycket ,vid tex tung last, eller sänka det, som vid dåligt underlag som sand mm.

En annan trevlig sak var att man kunde köra med punktering motsvarande sex kulhål från automatkarbin. Kompressorn gick då hela tiden.....

852
Sörpan
325xi -02
Om jag förstått det rätt så går det inte att få ett nödreservhjul ens som extratillbehör till ettan? Vad händer om jag får punktering på mina vinterdäck som inte är punkteringssäkra?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.