AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.241

BMW 320i, varför ligger priserna så lågt?

Hej.
Jag tittar lite efter en BMW 320i, årsmodell c:a 2001.
Hur kommer det sig att det finns ett antal svensksålda bilar på marknaden som måste vara ganska svårsålda då de ligger på ganska exakt samma peng som bilhandlarna betalar för dem i inbyte? Jag har hittat tre st 320i av 2001 års modell som säljaren begär nästintill exakt samma pris som en bilhandlare skulle ge honom i handen.

Vad beror detta på? Varför är de tydligen svårsålda?

Mvh
Markus
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Blir väl lätt så för en modell som ligger "mitt i mellan". Folk föredrar väl hellre de större motoralternativen el 318 om de vill åka lite snålare.
Ja, men det borde väl ändå synas i handlarnas inbytespriser då? En 320 2001 med 6-8k mil "grönar" c:a 150k. Jag får inte ihop de att en del säljer dem för samma, eller rättare sagt: de har problem att sälja dem för samma.

Helga
Alla tycker väl att den bil de har till salu är värd det pris (nästan) som de skriver. Sen är det för det mesta större prutmån på en privatare. Så de lägger på x antal tusenlappar som prutmån.
Men inga garantier finns ju så på privatsåld 320 -01 skall det skilja minst 15.000.

MVH Helgas man från västkusten.
Det besvarar ju inte direkt frågan som alltså var varför den här modellen säljes så BILLIGT. Att handla mot "grönlista" är inte vanligt. Speciellet inte när annonspriset redan är detsamma som killen får av en bmw handlare.

Mvh
Markus
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du får inte automatiskt priset i grönlistan av en bilhandlare. Ev fel dras av på priset och handlaren kan värdera annorlunda än listan.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är inte 320 den mest lättsålda av E46? Som 525 är av E60... Man ser sällan annonser om 320 E46..

tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Det är ej lätt att sälja en 320 Coupé från 2003 i allafall. Hållit i några månader, tror jag behåller bilen ett tag till.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Markus N: Varför? Marknadsekonomi. Tillgång och efterfrågan. Vill man få sålt bilen får man sänka priset. En gammal modell påväg att bli utbytt. För ett par tusen mer får man istället en 328/330. Oftast med mer utrustning och mer lättsålda. Får man verkligen 150.000 i inbyte för sin 320i? Låter högt.

Ja, marknadstermerna förstår jag men det hör ju egentligen inte hit. Om jag tittar på vilken annan bil som helst - inte bara BMW - så ligger de över grönlistan (precis som det ska vara). Att 320 nu inte verkar så het är en sak, men då borde ju priset i grön följa efter ner.

Grönlistan är alltså handlarnas inbytespriser, (låga priser).

Jag förstår fortfarande inte varför det är så här...

Markus
...och ja, 320 som jag beskrev har ett ungefärligt inbytesvärde á 150'.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
"Ja, marknadstermerna förstår jag men det hör ju egentligen inte hit."
Det är väl ett ganska solklart fall av när det gör det? Stort utbud få köpare så är det bilar med mycket utrustning och få mil som säljs, även om det är ett något högre pris än de sämre utrsutade bilarna. Än välutrustad svensksåld bil med 5000 mil på mätaren är garanterat dyrare än 150.000.

Tror att en opel omega tex ligger under grönalistan för att få bilen såld också.
Ingen som vet något om detta?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du har fått svaret. Det fins ingen konspiration bakom. Liknande bil i tyskland börjar från 125.000 och uppåt. Eftersom du letar efter bil så är det bara vara glad att det är köparens marknad. Jag förstår inte riktigt vad för svar du är ute efter? Stundande ny 3 serie kombinerat med att BMWs generellt är relativt kalla på begagnatmarknaden, "lilla sexan", utrustningsnivå gör att bilarna inte blir sålda. Svårare, eller enklare, är det inte.
DEt är inte särkskilt många handlare som går efter listan, visst kan man ha den som ett riktvärde men det är också allt. Jag tror dessutom inte att du hittar någon handlare som ger 150´ för en 320 om han ska köpa in den.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
En BMW 320 sedan -02 med 4500 mil kostar ca 205.000 kr hos en handlare i Sthlm enligt Teknikens Värld...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.