|
|
|
|---|---|
|
Hej Nån som vet hur långt ett 55mm spjällhus kan tänkas räcka på en M10 motor med megasquirt? Dvs hur många hästar kan det springa igenom spjällhuset? H Borken | |
|
Ingen som visste, eller slänger alla på största möjliga bara för att vara på den säkra sidan..... Borken |
|
|
såg ett bromsprotokoll från en gammal volvo puffra 750hk med saab´s 2,5" gassjälll. |
|
|
Garanterat Turbo jag läste att 55mm räcker till 700 hk turbomatat men jag är intresserad av att veta hur mycket den räcker till i sugversion? Jag siktar på att få ihop en 140-150 hästare, frågan är då räcker spjället eller inte? H Borken |
|
| "Bara" med 2*Weber 45, Schrick 304 och extraktorrör når du 160 hk, så svaret på din fråga är: mycket troligt! | |
| Erik Berg: Den totala arean du har i 4st 45mm spjäll är ju ganska mycket större än ett enkelt 55mm. men för 150hk räcker det garanterat flödesmässigt med ett 55mm. | |
|
Kolfiber pv:n hade ett 65mm spjäll när dom bromsa 952hk. |
|
| johankihl: husk at bare en sylinder suger luft om gangen | |
| Sorry, trodde du menade dubbla. | |
|
Går inte att jämföra flödet i 4*45mm med 1*55. eftersom den med 4 halsar har pulserande flöde och den med enkelspjäll har konstant utjämnat flöde från 4 cylindrar och genom ett plenum. Finns mycket att söka på nätet om flöden i spjäll. Här tex Länk Enligt hans beräkning räcker 2" till ca 314Hk med konstant flöde. Man har hyffsat konstant flöde med enkelspjäll. |
|
|
Men det var en överladdad vw... Tror det blir svårt att få ut någon större effekt ur 55mm spjäll på en sugande m10. Satsa på förgasare som ErikBerg föreslog, alternativt dyra separata spjäll om du föredrar insprutning. Förgasare brukar få svårt att gå genom besiktningen om det inte är en förgasarmotor från början. |
|
|
Filthpig: Men om du orkar läsa texten så ser du att det gäller en sugmotor. Och frågan car nog inte om effekten ökar med ökad spjäll area utan till vilken effekt spjället klarar att flöda luft innan det blir en strypning. |
|
|
FSRacing, tack för länken mycket bra substansiell info. Har killen räknat ut att det går 314 ponnies genom spjället så bör det nog vara lagom för en 2 l M10:a För info så skall motorn sitta megasquirtad i en Super seven kopia så det är inga problem med besiktning och dyl. H Borken |
|
|
FSRacing, tack för länken mycket bra substansiell info. Har killen räknat ut att det går 314 ponnies genom spjället så bör det nog vara lagom för en 2 l M10:a För info så skall motorn sitta megasquirtad i en Super seven kopia så det är inga problem med besiktning och dyl. H Borken |
|
|
Är de inte 2" spjäll på en m20b20? Menar ni att jag måste byta detta då för att nå över 300hk i min puffra?:\ Mvh uffe |
|
|
Vet inte om alla här har fått klart för sig att de e STOR skillnad på turbo- och sugmotor när det gäller spjäll. För er som har turbo kan jag garantera att era orginalspjäll når längre, eller lika långt, som orginalinsug osv. Sugmotor däremot så är det viktigare med stort spjäll, dock inte lika säker på hur långt olika spjäll räcker. Våldtar med turbo. |
|
| Allt flöde medför ett motstånd, inte för att verka viktig men man kan nog inte säga att ett spjäll räcker för en viss effekt. Spjällets storlek är snarare en av många begränsingar för hur mycket effekt det går att vinna. Satsa på ett ordentligt insug så minskar du en faktor som drar ner effekten i din motor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.