AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.325

Gäller rost-garanti även på en importerad bil?

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Hört talas om att det är garanti på rostproblemen på insidan motorhuven på E46? Gäller den även på en dansk-importerad bil? Någon som vet vad som gäller och hur det funkar...
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Rostskyddsgarantin följer väl bilen och inte ägaren, så det ska nog gälla. Inte helt säker, men tror så. Hur det går till är ännu enklare. Om du har en bra BMW-verkstad ska det ta dem exakt 3,5 sekunder att avgöra om det är ny huv eller inte. Jag har bytt en huv och har en på gång - båda gångerna drog killen fingret där vid framkanten (där jag gissar att du har rost) och sa "jomenvisst", och så var det med den saken. Sen tar de en kopia på din servicebok och kontaktar BMW, som säger bu eller bä - och som sagt, min erfarenhet är att de säger bä, för rost just där är väldigt vanligt.

___

En, men en BMW.
Det är inga problem. 6 års rostskyddsgaranti oavsett försäljningsland i Europa.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Co
15
Colof
325iA Touring -07
Är det riktigt säkert det?
Var i kontakt med lokal bmw handlare som nämnde att för importerade bilar från Tyskland gäller inte denna rostskyddsgaranti, men... att detta inte var helt säkert ändå. Lagom kryptiskt. Har märkt småbubblor av rost på huven nära framrutan och hörde mig för. Det brann tydligen i knutarna för bilen är utplockad nov -98.

Ja de är riktigt säkert.
Prova en annan Aukt återförsäljare då handlaren du varit i kontakt med tydligen hittar på egna regler.

Länk
Co
15
Colof
325iA Touring -07
Ringde upp till huvudkontoret i Solna och fick följande svar.
Är bilen såld med rostskyddsgaranti i Tyskland gäller rostskyddsgarantin även i Sverige. Dock är det sedan en bedömningsfråga huruvida den uppkommit av yttre eller inre åverkan, om garantin täcker rosten. Schysst bmw-verkstad=garantin täcker, gniden verkstad=garantin går bort.

Haha, de slutar aldrig att förvåna mig.
Hur skulle bilen kunnat bli såld från en aukt handlare i tyskland utan en frabriksgaranti som gäller över hela europa?
Vad jag vet så går det Inte att förhandla bort en fabriksgaranti, inte ens i tyskland :)

Länk
Co
15
Colof
325iA Touring -07
Fick besked idag att garantin täckte rosten. Således kommer både huv och baklucka bytas. Gött!

Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
Hmmmm, hittade en fläck på insidan av bakluckan , ca 4 X2 cm med ytrost, samt att hela kanten ca 30 cm bort var lite bubblig
När jag frågade Hackeforsbil om rostskyddsgarantin så sa dom att den var 6-årig , men att det var avgörande att min mätarställning stämde (den står på 7500 mil ) men vaddå ??? ingenstans har jag läst om att det finns någon milbegränsning är det någon som känner till något om detta ???
Min bil är en -00 så 6 år är inga problem...men säg nu tex att bilen är skruvad och gått längre , vad gäller då ??

Alltså finns det någon max mils begränsning på rostskyddet ?????
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.