AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.608

Byte av stödlager 2800:- dyrt eller?

Punkarn
Min 735 ial -91 dunkar som f*n när jag åker iväg och som många har sagt här på forumet så är det nog stödlager som måste bytas.
BMW verkstaden vill ha 2800:- inkl. material och jag undrar om det är ett normal pris.

hälsningar

Tommy
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Lagret kostar ungefär 400 för ett orginal. Med de timdebiteringar större BMW verkstäder tar kanske det är normalt, fast det är DYRT. För 2400 i arbete tycker jag du ska byta det själv eller lämna det till en icke märkesbunden verkstad som säkert är billigare..

Såvida inte din bil är i helt otroligt nyskick, fullservad på BMW till punkt & pricka, då skulle det ju helt klart ha ett visst emotionellt värde att även detta blev fixat av en märkesverkstad.

mvh Johan.

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Kan även vara främre knutkorset på kardan som är dåligt, BMW säger sig bara ha komplett kardan då, men det finns lösa knutkors att få tag på om så skulle vara fallet, kostar c:a 500 kr

Om det är stödlagret så kostar lagret ca: 600 kr, men för att kunna byta måste hela avgassystemet tas ner först, men 2800 kr låter som lite väl dyrt, men inget överpris för att vara BMW-verkstad tyvärr!!((

///Magnus
piddagomidda
stödlager/centrerings busning kostar 600 på mekonomen och tar cirka 2 timmar att byta själv jag gjorde detta för 2 veckor sedan helt utan problem....ps jag har ingen kat, så det var lite lättare men tänk på att knutkorset vid lagert har en 19 bult inuti som sitter som fan men e du stark så går det sen när du sätter tillbaka skiten så glöm inte att dra åt som in i he***** annars kan du få vibrationer från kardanen + fetta in allt utom inersidan på lagert... lycka till mvh peter
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alltså, 2 timmar är åt helsicke för lite. Det förutsätter i princip att sakerna ramlar ner, eller att du har en lyft och proffsutrustning. Avsätt en dag, så börjar du komma närmare sanningen. Kardan måste ner och isär, för att kunna göra det måste avgaset hängas lös, ev. lossas vid grenrören. Det är TIGHT att få till det, och dessutom brukar bultarna vid främre rörens infästning i grenrören vara totalt sönderrostade. Sedan måste kardan släppas, förslagsvis vid hardyskivan (som du bör kontrollera, är stödlagret slut, så är ofta den slut också, kostar 600:- på Mekonomen). Innan du demonterar kardan, skaffa en verkstadshandbok eller info från forumet på hur du går till väga. Du måste märka upp kardan ordentligt innan du tar isär den, om den hamnar fel vid återmontering, så har du problem.

Nyckeln till framgång, ett bra garage, utrustning och tålamod. Annars är det billigare att låta BMW göra det för 2800:-.
Jag bytte på 735:an nyligen, mina vxl-fästen var slut, passa på att byta när du håller på, de var inte dyra. Sedan kan man även passa på att byta vxl-lådans bakre tätning om den svettas.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lite intressant läsning: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Punkarn
Tack för alla svar , jag ska lämna in bilen imorrn till en bekant som visst hade bytt ett stödlager förut sen åtekommer jag med pris och hur lång tid det tog.

Tack o hej
Tommy
piddagomidda
Hej igen jag och min polare bytte lagert på 2 TIMMAR, har du gjort det, eller har du qustic eller vad du heter tummen mitt i handen... tror du mig inte kan jag visa en demonstration om hur man gör.. faktiskt jävligt grym på bilar jag... har meckat med bilar sen jag var 15 år gammal... jo du det tog 2 timmar... sen kanske jag ska säga att jag inte har några kattar plus att man behöver inte släppa vid grenrören det går ändå. man drar ner kardanen till höger sett framifrån då får man loss den och kan banka ut lagert med en liten slägga och ett dorn,,,,,

puss puss hehe mvh Mr.meck
piddagomidda
logiskt tänkande och en sak till hade lift. kosta mig nada zippo freebee
Lite jobbig attityd på sista pojken (Länk här måste jag säga.
Försök ändra på den lite om du själv, vid ett senare tillfälle kanske behöver råd och hjälp på detta forum.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
piddagomidda
varför är ni inte troende???

Ordning är till för idioter, genier hanterar kaos.....
piddagomidda
ja men han säger ju att det absolut inte går på 2 timmar och att grejer måste ramla ner och dylikt varför inte bara säga "det va fan skitbra om det tog 2 timmar bara", tycker det är lojligt att vara nån besserwisser i såna sammanhang, varför skulle jag ljuga tjänar inget på det här gör jag det..

förlåt om jag var lite hård men det förtjänar såna

sorry thats just me!!!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
piddagomidda: Att byta stödlagret på en E32:a är inte helt lätt utan lyft, luftmaskiner o andra bra verktyg.
Säkert går det att byta på 2 timmar, men det normala är nog minst det dubbla, så varför vara så stöddig o påstå att det är lätt o tar bara 2 timmar? sitat:""faktiskt jävligt grym på bilar jag... har meckat med bilar sen jag var 15 år gammal..."".....o sen är du bara 21 år!!!! hahahaha!

Dom som frågar här är väl inga proffsmek, då skulle dom knappast fråga på ett forum!
Jag vet vad som krävs för att byta lagret, vet också att gamla bilar rostar och saker fastnar o kan vara svårt att få loss!
Speciellt utan rätt verktyg!

///Magnus
Folk som bryr sig om sina bilar sliter inte bara ner och bankar dit ny del, de smörjer upp skruvar och rengör och undersöker och byter annat när man ändå har rivit ner.
Det är därför jag aldrig skulle lämna in min bil till någon som byter det där lagret på 2 timmar.
"ju mindre man vet desto enklare är saker"

piddagomidda
kvittar väll om jag bara är 21 år gammal sen vad där faktiskt inget annat att byta plus att min polare smörjde up ALLA bussningar och rörliga delar under hela bilen......

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
piddagomidda: Jodå, nog KAN man byte stödlager på 2 timmar, jag är helt säker på att det finns bra mycket bättre mekaniker än du och jag, som kan byta stödlagret på 15 minuter. Med lite träning ett par kvällar i veckan, lyftar, verktyg och en jävla massa flyt, så ska det väl inte vara några problem alls.

Men, för snittet av alla besökare på det här forumet, så tar det MER än två timmar. Låt gå för att du är grym och inte missar en detalj, eller drar av en rostig bult till värmeskölden, eller, glömmer att märka upp kardan innan du drar isär den. Gör man detta för första gången i sitt liv, så behöver man all tid man kan få. Om man dessutom saknar lyft, tryckluft... folk kanske tom. tror att de kan ta sin Biltemaväska och åka ner på OK GDS'en och bara riva av det på två timmar på kvällen!?

Då får de problem. Så därför försöker vi hålla oss till så realistiska tidsuppskattningar som möjligt. För alla som inte är så grym som du är, innebär det: Avsätt en dag för byte av stödlager!

Blir det tid över? Great! Bättre det än att stå nere på OK GDS'en när de stänger med kardan i en hög på golvet!
Visa användare
140
HenrikM
BMW 525it -05
BMW 318it -02
När jag bytte på min M5 tog det runt 6 timmar. Då skall det kanske tilläggas att jag bytt flertalet motorer, växellådor mm. på en hel drös bilar. Jag måste säga att jag är rätt imponerad av att piddagomidda lyckades med detta på 2 timmar. Men jag säger inte att det inte går. Lite OT men ändå...

Henrik"M"
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
piddagomidda> vad för bussningar vad det ni smorde upp o vilket medel använde ni,skulle vara bra o veta.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Punkarn
Hej igen.
Nu så var det bytt o jag kan säga att den var HELT slut (stödlagret) och det tog honom 5 timmar att byta och då hade han tillgång till allt men själva lagret gick fort men avgassystemet var inte det nyaste sa han =)
ja ja nu låter det inget o jag e glad o nöjd
kostnaden blev 1800:- och det var det värt för att slippa ligga där själv o byta

ha det

Tommy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.