AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.739

Automaten i E39

da
75
dagskjo
528iA-98
Tänkte höra om någon annan än jag upplevt samma fenomen vid tex omkörningar, om man ligger runt 120 och gör en kick-down så hamnar man oftast på ett allt för högt varv.

Detta har resulterat ett antal gånger att man får lätta på gasen avsevärt för att den ska växla.....den tenderar att dra alldeles för långt på växlarna (gäller 528 E39).....

Någon annan som känner igen?

/JJ
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Prova att byta oljan + filtret om du inte gjort det, helst ett totalbyte (~8-9 liter!) där man tömmer automatoljekylaren också.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det går bara att byta ca 3,5 liter av totalt ca 7,8 liter på E39528 och det påverkar knappast växlingsstegen och utväxlingen.
Brukar sällan trampa kickdown vid 120 brukar räcka att lockupen går ur för att få hyfsat drag i den hastigheten, men visst varvar det om man får i 4 an men det rör på sig ganska hyfsat också.
Tror inte din iakttagelse är onormalt, men det kanske de mera gasglada ska svara på, lådorna har säkert uppgraderats mjukvarumässigt genom årsmodellerna också så det kan ev skilja på beteendet.

///MVH Hasso
Länk
Fi
40
Fire_Blade
320iT M-sport -03
Ditt "fenomen" är nog normalt för så uppför sig min med. En kickdown i 120 ger mig 3:ans växel och den växlar inte upp förrän vid rödmarkeringen. Eller som du även skriver så ligger den kvar länge i växeln om man inte släpper gasen avsevärt. Är enligt mig ett bra val av växlingsprogrammet för då ska det ju gå undan och bilen ger inga onödiga mellanväxlingar om man kör aggresivt och sportigt eller om man ligger och gör flera omkörningar men måste släppa lite då och då.
Sällan förekommande körstil hos mig. Brukar istället ge fullgas, men inte kickdown, och då går lådan också ned i 3:an med en ytterst kort påhälsning i 4:an. Däremot väljs ett växlingsprogram som gör att 4:an går i direkt om jag lättar lite på gasen och 5:an kastas därefter direkt i om jag släpper för att bibehålla uppnådd hastighet.

Lång beskrivning men det bara rinner på, för visst är det förvånansvärt fin körglädje i en 528!
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag brukar klonka i sportläget, då växlar inte lådan så brutalt. Sedan är det bara att gasa. Fast om jag åker själv är det plattan i mattan som gäller! Lite ryckigt men bra drag!

[rob_t_j72] Går det att tömma oljekylaren på ett enkelt sätt och sedan fylla på som vanligt? Har du testat det? Verkar ju bättre att byta så mycket olja som möjligt om man ändå skall till att byta? Någonannan som vet?
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hejsan vänner!
Hör du hasso - lite gubbvarning på ditt inlägg. :-))) Läs nedan och lär...
Detta har ni säkert redan märkt men det tål att upprepas.

Som Fire_Blade sade så finns det fullgas och sedan finns det ett snäpp till om man trycker till gasen lite till.
Så vi pratar om två lägen:
Läge 1:
Kör man i 120 km/h och trycker gasen i botten d v s inte ända ner till pannrummet, så växlar han (för det är väl en han?), som Fire_Blade säger, till först 4:an för att sedan växla till 3:an. Då går det undan. (Jag vet att alla ni som har V8:or ler nu, men för oss som inte har det går det undan OK?!)
Läge2:
Man dunkar pjäxan i pannrummet d v s man använder sig av det lilla extra snäppet. Då växlar bilen ner till 2:an och varven blir höga. Jag tycker för höga - det räcker med 3:an i det läget. Men det är väl en ung varvtokig ingenjör som har programmerat detta. Eller så finns det mera kraft i det läget helt enkelt.

Men visst är bilen härlig!

Mvh

/NP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
beemwepaouer:

Nope inte haft nån BMW med automat, men E21Racing här på forumet har gjort det flera gånger;

principen är att ha motorn igång och driven i? och öppna vid returledningen från kylaren så trycks den gamla oljan ut (rinner det från slangen och inte kylaren så är det den andra anslutningen) - samtidigt ska du fylla på olja i automaten så ensam går det inte...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Saxat från: Länk

E21-racing:

"Det bästa du kan göra till att börja med är att byta växellådsolja och oljesilen, tappar du ur tråget och demonterar ner tråg och byter oljesilen får du ur c:a 3 liter, men hela lådan rymmer 7,5 liter så bäst är att pumpa ur oljan också genom röret till oljekylaren samtidigt som man fyller på ny genom oljesticksröret!"

"Tillsatsen som Omega har med Nr:917 har en förbättrande egenskap på gummi o plast, den avkristalliserar packningar o tätningar så dom mjuknar och återtätar bättre, den brukar jag hälla i när automatlådor krånglar, och alltid med ett positivt resultat, ibland helt bra och ibland något bättre men alltid positivt!
Mekonomen säljer Omega och ska ha den till försäljning, den är ganska dyr: 177ml för 350 kr nånting men också väldigt bra!"

Fast tråden handlar om en E28 524td...

Mvh
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
rob_t_j72:

Hmm... motor igång och tömma låda på olja via oljekylaren. Låter faktiskt lite lockande. Men motorn igång och driven i? Kanske inte så bra för Automaten, nån som har en ide?

Går detta att applicera på en E39 Automatlåda?
da
75
dagskjo
528iA-98
Ok då kan jag sova lugnt eftersom andra verkar ha samma beteende, lite skumt är det tycker i a f jag att den inte växlar DIREKT då den närmar sig rödmarkeringen (med plattan i mattan) - men som någon ovan nämnde handlar det väl om någon "ung varvtokig ingenjör" :-)

//JJ
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP : min låda är "sexväxlad" :)) 5 steg+lock up, först åker väl lockupen ur sedan hoppas väl 5 över och ned på 4 an.??
Har inte räknat då "gubben " har fullt upp med att hålla i sig i ratten, samt undvika att bli misshandlad av ev medpassagerare :DD
Men du kör väl alltid i sportläge kan jag tänka mig och missar sista "växlen" :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Det tror jag stämmer hasso. Det är nog min också.
Men har ni märkt att vid dryga 4000 rpm så sänks varvtalet. Är det lock up? Och vad gjorde du så högt i varvtalsregistret hasso???
Din buse där!
Det är inte lätt att räkna när man har fullt upp hasso. :-)))
Det är som när jag skulle landa för första gången med ett flygplan. Instruktören sade dra (i ratten för att få upp nosen) till mig minst 7-8 gånger innan jag uppfattade att han pratade...:-) Stressigt!
Nejdå - inte så ofta faktiskt. Jag är rätt snäll av mig. Det är när jag åker söderut hingsten får jobba...:-) Här kör jag nästan lagligt. Min blivande fru är faktiskt värre.
Det är tufft att bli misshandlad när man har båda händerna fast i ratten. Ring polisen vet ja.

Mvh

/NP
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Mycket riktigt 2 lägen

Fullgasläget är det ena och det andra är Panikgasläget som trycks ner vid ihållande efterföljande blå-vita bilar.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Icket: Så du har en V6'a i din 528'a :))

/Lazze
Länk
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Lazze: sluta retas nu! ;)

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Icket: Jag retas inte. På din hemsida står det: Motor: V6:a, 193hk ;o

/Lazze
Länk
Total kickdown i 120km/h med 540n är rätt trevligt...3an åker i...ca: 4500rpm...då drar det iväg rätt bra.

(bara ett instick i tråden, den handlar ju om528)

/Lazze
Länk
e1
183
e12
F10 520D
Alpina B3 3.0
Audi A4 Allroad
Kjøp manuell låda så slipper du problemen.Automat er vel lite"amcar".

e12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.