AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
744

330 touring inte ett lätt beslut.

Hallå! Nu är det dags att byta bil. Jag har varit och provkört en 330i sedan och man måste bara älska den motorn. Nu är det ju en touring jag vill ha men körmässigt borde det väl inte skilja så mkt mellan dessa? Den jag körde hade aut m steptr det kändes bra och jag skulle kunna tänka mig det på den bilen jag sedan ska köpa. Men hur är det med aut fungerar dom bra? Jag menar har det varit några problem med dom. Har hör något om plastkulor som slits ut och måste bytas. Eller gäller detta bara 5-serien? Har också funderat på 330dT, provkörde en 530d och tyckte den gick väldigt fint likvärdigt en 530i. Gäller detta treserien också? Eller skiljer det mer mellan dieseln och bensinaren. Har räknat på att det lönar sig med diesel för mig men samtidigt var bensinaren otroligt rolig att köra. Sen verkar ju dieseln ha problem med pumpar som skär ihop. Jag hade tänkt importera dieseln men det kanske man inte vågar tänker då på att bilen gått med tysk diesel och sedan ska gå på svensk diesel gör inte detta att pumpen tar stryk? Vore tacksam om ngn som har en 330d alt 330i skriver några rader. Har läst massa inlägg om dieseln här på forumet om det nu är någon som tror att jag inte använt sökfunktionen. Tackar på förhand!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
"man måste bara älska den motorn". Japp, och inte går förälskelsen över heller. Själv har jag aldrig kört 330d, men 530d har jag provat. Visst går diesen väldigt fint och kör man mycket framstår den som ett klokare val. Själv tyckte jag dock inte att den hade lika mycket charm som bensinaren, jag saknade spetsen på högvarv och ljudet från dieseln är inte lika läckert, även om den inte har mycket likheter med gamla tiders dieslar.
När det gäller import av dieslar har det tidigare varit lite mer krångel/kostnader i samband med registreringen i Sverige, men om det är så längre vet jag ej.
E46 Touring har säkerligen annan hårdhet på fjädrar/dämpare bak, men i vilken utsträckning det märks törs jag inte säga. Den har lite rymligare baksäte också, har jag för mig.
stefannorr
Problem med plastkulor i automatlådor gäller ej din bil och bara vissa modeller se nedan.

Berörda modeller med 5HP30 från ZF:
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002

Sen finns de väl några stycken här på forumet som råkat ut för rasade automatlådor på andra modeller men det är inte många,och kan ju ev bero på körsätt,service m.m.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svenskt dieselbränsle har fått ändrad sammansättning sedan partikelfilter på PSA-koncernens bilar blivit igenkläggade, skedde för 2 år sen ungefär, så den biten behöver du nog inte oroa dig för. Däremot räcker det med att du tankar fel en enda gång (bensin istället för diesel) för att bränslepumpen ska skära...

Om det lönar sig för dig med diesel så skulle iaf jag inte tvekat alls, trimvänliga Länk är de också! =)

Tyvärr är det olika bakvagnsupphängningar på iaf 5-seriens Sedan o Touring där Touringen fått en enklare och utrymmesbesparande upphängning som tyvärr är mer sladdbenägen, men få tag på ett exemplar med ASC+T (antisladd) så spelar det ingen större roll.

Automater behöver få oljan o filtret utbytta med 8-9000 mils intervall - även om Lifetime-oljan påstås fungera för evigt...

Både urvalet och bagaget på 530d är större än 330d, men den här 330:n har jag börjat dregla över... Länk

Om pengarna räcker så kanske en sån här vore nåt... Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.