|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur man släpper på spännrullen när man ska byta drivremmen till generator/vattenpump på en 523 - 97? Det ser ut som om det skulle vara en insexskruv som sitter i samband med armen till spännrullen men jag har ännu inte konstaterat om det är den skruven som släpper på spänningen. | |
|
Du sätter bara en hylsa på bulten som håller spännrullen och drar åt ett håll..tror det är medsols, ej säker..då släpps trycket på remmen så går att ta bort den. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Kan tillägga här att jag varit med om att pitmanarmens lager på spännaren låst sig (skurit) och då får man ett smärre helvete kan jag lova.. då är det helt stumt då du försöker röra spännrullen. Då är det enda rätta att byta hela enheten. (eller ev. nållagren invändigt i pitmanarmen.) men är det dags för vattenpumpsbyte så bör rullar och rem bytas ändå om det inte redan bytts pga .oväsen tidigare. hasso! uppdatera gärna i ditt annars lysande mektips med var spänningen släpps på drivremmen. (gärna med bild) |
|
|
Så här såg det ut när jag bytte vattenpump på mina föräldrars E39 --> Länk Då är det en 523 -99 och den motorn skiljer sig från äldre 523 på vissa punkter, men där var det en "bult" som sitter mellan vattenpump och spännaren som man lossar på. (se bild) __ Bilblogg: Länk |
|
|
?? Det ser helt annorlunda ut mot en 325i-01.. där sitter som ett slags kolv som trycker på spännrullen via en pitmanarm. Länk möjligen har de ändrat detta mellan M52 och M54 motorerna, ska ta en bild på 325.ans dito, påminn mig bara.. ;) |
|
|
Föräldrarnas 523 ser ur så här: Länk Länk Men slår man på bilens chassinummer så ser man att det finns två olika typer av remspännare: mekanisk ---> Länk och hydraulisk ---> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
på den hydrauliska modellen fungerar det i stort sett lika, några tips för att komplettera mektipset lite grand: du behöver då ett spärrskaft med 8mm:s insexhylsa. 1. peta bort skyddet i centrumet av spännrullen med en liten skruvmejsel. 2. spännrullen ska sedan flyttas mot avgassidan av motorn. enklast är då att rikta hantaget på spärrskaftet nedåt och sedan dra/trycka mot avgassidan. 3. när sedan den nya remmen ska dit så lägg då dit den allra sist på servopumpens remhjul (längst ner till höger om du står framför bilen) lycka tlll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.