AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.173

Fråga till er med E28 som har färddator.

Hur väl stämmer snittförbrukningen i färddatorn överens med den faktiska snittförbrukningen?

Vore intressant att veta hur felmarginalen är. På min visade färdatorn ett snitt på 1,22 l/mil men i verkligheten låg förbrukningen på drygt 1,3 l/mil. Ungefär som jag väntade mig.
Jag hade precis nollstält min dator. Och körde bokstavligt talat som ett "svin" med den. förbrukningen låg på 3 liter. Nollställde den inte efter det och körde från Malmö till avesta, och sen tillbaks igen. låg å snittade 130 på motorvägen.. När jag kom hem kollade jag färddatorn, då stod den på 0.89L/milen.. Skulle tro att den stämmer mkt bra.. Nu kan jag knappt få den att röra sig dock. Kan köra fort en hel dag. och då kanske den ändrar sig till 0.95. Så lite konstig är den
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Min stämmer ganska bra. Brukar visa runt 1,1 och verklig förbrukning är då 1,12. Helt ok.

///Jesper

BMWCS #5494
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Janne2: På dom nyare datorerna E34/E32 m.fl. går det ju att korrigera datorns kooffecient som den räknar utifrån, finns ju flera olika datorer på E28 beroende på årsmodell, har du en -86 tror jag det är den senaste till E28:an.
Så kanske du har den möjligheten även på din, sök vidare på korrigering av förbrukning, finns väl länkar här på sidan nånstans!

Fredde535m: inget konstig med det, datorn räknar efter senaste nollställning och sedan varje kilometer därefter/ med mängden bensin som förbrukas.
Ju längre du kör desto stabilare blir förbrukning på datorn och kör du med full gas en längre sträcka så är det inte säkert att den ens ändrar sig, p.g.a av den totalt körda stäckan/ mängden bensin som förbrukats ger en så liten skillnad när körsträckan blir lång!!

///Magnus
in
438
inkognito
E34 535-92
tryck på s/r o nollställ datorn för förbrukingen så rör den på sig igen

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.