AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.022

ställa av bilen för vintern nu, vad tänka på

hejsan första gången ja ställt av en bil för vintern,
ha ett garage till den som tänkte ha den i. något man bör göra innan? eller räcker det att tvätta av den o sen köra in den, kommer ju stå still nu en 6 månader minst, tacksam för svar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt motoroljan + filtret iaf, beggad olja innehåller syror och annat ovänligt jox som fräter på din motor annars...

Mvh
andha45
Tycker det beror lite på hur noggrann du är, om bilen ska stå bra (ventilerat varmgarage) eller sämre (lada...), och hur gammal den är.

I äldre BMW instruktionsböcker finns bra instruktioner som man kan gå igenom och överväga. Tror rubriken var "om du ställer av din bil" - minst 3 mån.

Läste den en gång till min 320-84...
Tanka fullt också så du slipper ev. kondens i tanken...
inget värme garage tyvärr, garage utan värme, 93a årsmodell är det. ok så det är bra o byta olja innan tänkte göra det innan ja sätter på den nästa år då, inte bra göra så? sliter man inte på oljan när den står, eller är den som ny sen när man ställer på bilen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ganska många trådar om detta som man komme åt via "sök inlägg"!
Här är några av dem och en extern länk:
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Jag brukar trycka ner kopplingen med en planka och kila fast den mot förarstolen. Detta för att förhindra att kopplingen fastnar under vintern. Drag heller inte åt handbromsen, den KOMMER fastna. Dessa åtgärder gör att du måste lägga klossar för hjulen så att pärlan står kvar där du lämnat den...
Brukar också se till att jag har en omgång sämre däck monterade på vintern. Dels för att minska stöldrisken och för att förhindra att däcken blir fyrkantiga. Dessutom har man hela vintern på sig att rengöra och putsa upp sina snygga lättmetallfälgar.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Glömde att du bör koppla ifrån batteriet. Tag gärna loss det och förvara det på ett varmt ställe, typ källarförråd eller så.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Helst ska batteriet laddas var 3:e månad med en lågströmsladdare, ingen snabbladdning.

Läs Johan B:s trådar!

Mvh
ok bra ska tänka på detta tack
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Lite messerbisser men man behöver inte förvara batteriet varmt, bara det är fulladdat. Vida känt i båtkretsar. Man tar aldrig hem batteriet ur en båt som står hela vintern.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Eftersom man kanske inte har koll på batteriet hela vintern och därför inte märker om det är urladdat, finns det anleding att förvara det varmt.

Ursäkta en inbiten besserwiser, men jag kan inte låta bli...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.