|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar vad som e lilla resp stora sexan, var går gränsen??? Har en 2,8l sexa frånn 77, passar 535 lådan från en 87a??? | |
|
M30 är stora sexan och den fanns från 2.5 liter M20 är lilla sexan och den fanns upp till 2.7 liter (ETA-motorn) |
|
TobbeBMW |
Jag är nog ute o cyklar :-) Men på E36 iaf, är inte "lilla" sexan den med 12v o "stora" sexan 24v ?? Första tanken som slog mej iaf. |
|
Wath har rätt, det som normalt kallas "lilla" sexan är M20 och "stora" är M30. Vilket smeknamn de modernare sexorna har vet jag inte, men bygger på M50-serien. I E36 monterades aldrig 12-ventilsmotorer. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Bra sida med info om BMW-motorer: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för hjälpen, länken va förövrigt mycket bra. Så vad tror ni??? Passar 535 lådan från 87 på min 528 77a??? |
|
|
På motorn lär den passa. Frågan är om infästningarna i karrossen är samma? Men sånt går ju alltid att fixa till. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Hallo ! Jag har en 328a 97A det sitter väl en m52 motor i den men är det singel el dubbel vanos fattat inte det riktigt på länken du visa Erikw? MVH Ken |
|
|
Ken, I din bil sitter en M52B28 med enkelvanos. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Är man osäker på vilken motor man har, är det bara att knappa in chassinummret här: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mcyke intressan länk där erik. Ja trodde att ja hade M52 motorn i min bil!! Men enligt länken så har jag ju M54, o därmed har ja fått de bekräftat att de inte är 170hk utan uppemot 185hk. ///Schumi |
|
| M54 motorn med dubbelvanos kom -99. | |
| M54 kom senare.... slutet på -00 tror jag. | |
| Kanske stämmer om jag tänker efter, men jag har alltid haft för mig att motorn med dubbelvanos hette M54.....men då heter den fortfarande M52 alltså. | |
| Stämmer. M52 TU heter dubbelvanosvarianten. | |
| Lådan passar, men du har inget hastighetsmätaruttag i den nyare lådan. | |
|
Nu ska vi se här om ja har fått till de rätt: E39´or 96-99 har M52 och E39´or 2000-2001 har M54 och 2002+ har M56??? ///Schumi |
|
|
tackar för det kalle! MVH Ken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.