AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
571

Varierande kompression

Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag provade igår min nyinköpta kompressionsmätare, men jag blev mycket förbryllad.

Det blev olika kompression varje gång.

Jag gjorde kompressionsprovet i samband med att jag hade problem med att motorn hade blivit sur och inte ville starta. Det har hänt några gånger. Därför tog jag bort tändstiften för att kolla att den var sur, och torkade samtidigt ur cylindrarna och tändstiften.

Jag ville samtidigt undersöka orsaken till att motorn blir sur ibland, (kommer helt överraskande).

Jag har köpt en Biltemaprovare med skruvgänga, så den borde vara tät. Det är ju det här med tillförlitligheten på Biltemas grejor förstås, men den ser gedigen och bra ut. Tidigare provare har fungerat bra vid kompressionstester på äldre bilar.

Eftersom jag inte kunde starta var alltså motorn kall, och det är ju inte bra. Jag körde ca 7 varv/gånger, så det borde vara tillräckligt. Jag körde naturligtvis utan de andra tändstiften i.

Första gången blev resultaten (framifrån): 6.7,9,11,7.5,4.5(!),8.8. Andra gången blev det: 9.5, 10.1, 9.9, 7.2, 9.5, 12. Helt olika alltså.

Har någon en aning om varför?

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.