AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.282

Olika innerbackspeglar till E34?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Härom dagen var jag och kollade på den 540iAT -94 som jag köper på Lördag :) , och la märke till innerbackspegeln. Den ser precis ut som den med automatisk avbländning även fast den var manuell... Det ända som skilde den från en automatisk var att den lilla sensorn i reflektorn uppe till höger inte fanns. Förövrigt var den exakt. På min förra 540iAT hade jag också en manuell, men den var helt normal (tunnare). Min fråga är hur många olika varianter av dessa speglar som finns till E34.
Tackar,

- H U M A N R A G E -
Vad jag vet så är det just dom två du nämner som finns och jag har den fetare av dom två.

Tror det har med originallarmet att göra. Kom en annan typ av larm någon gång under 95.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Stephan735 har den automatiska "feta" varianten, så det måste finnas 3 då... eller har jag fel?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Lustigt Micke... Janne har yttligare en variant i sin M5 Touring!!! På den sitter sensorn i vänster nedre kant av reflektorn samt att den har en justering av verkan ser det ut som.

Se själv:
Länk

- H U M A N R A G E -
Mmmm, verkar finnas massor.
Kom nyss på att när Janne hade sin 530iAt -93 så upptäckte vi att han hade den tunna.

Jag blir nyfiken och vill veta hur det ligger till.
Någon som sitter på ett vettigt svar?

Be
193
Bekeris
540i Touring - 94 (skrotad)
540iAT - 98
Hmm jag har den "feta" med "automatisk" avbländning, men ngn sensor har jag inte lyckats hitta, den bländar heller inte av... Kollar man i Instruktionsboken till bilen så finns det bara 2st, tunna samt den feta.. mysko
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
bekeris- Har du som en stor klump i underkant av spegeln som man kan vrida på till antingen I eller O ? Om du inte har som en liten sensor någonstans på reflektorn som automatiskt känner av om bilen bakoms lampor är väldigt starka så har du förmodligen samma spegel som jag kommer att ha på min på Lördag... Är du säker på att din då är automatisk...?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns en uppsjö av speglar till E32&E34!

1. Standard, med en vipparm för att blända av.
2. Automatiskt nedbländbar, som vrider hela spegeln när den bländar av. Monterades t.o.m. 1992.
3. Automatiskt nedbländbar utan larm, med fotokromatisk nedbländning. Monterades 1993-.
4. Standard med larm, bländas av genom att vrida den röda "clown-näsan". Monterades 1993-.
5. Automatiskt nedbländbar med larm, med fotokromatisk nedbländning. Monterades 1993-. Samma spegelhus som nr 4, men "näsan" går inte att vrida.

De fotokromatiska speglarna har en sensor på var sida om spegeln.

Dessutom gick en del av dessa att få med kompass, som visar riktingen med 2 bokstäver (t.ex. NW för NorthWest), troligen fanns 3-5 med denna funktion. Dessa speglarna är ganska ovanliga i Europa, men en del amerikanska bilar har dem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
hmmm... intressant! Vad har backspeglarna med larmet att göra? Blinkar den "röda näsan" som markering att larmet är på?

- H U M A N R A G E -
Jag borde ha nummer 4 men inte har jag något rött i min.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tror att även jag har #4 i den nya... Vet du nåt Micke om larmet och dess funktion med backspeglarna?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
"Clown-näsan" används för att ta emot IR-signalerna från fjärrnyckeln och är ganska mörkröd och svagt genomskinlig. Före 1993 sitter den en "sockerbit" i taket, som tar emot IR.

Larmindikeringen sitter i mittutblåset i instrumentbrädan, det är bara har det blinkar (1993-) eller lyser -1992) när det är larmat. På nyare modeller som E39 och E46, blinkar det i backspegeln.

Erik

___
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
nu börjar det klarna...
Tack!

- H U M A N R A G E -
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Uttrycket "clownnäsa" myntades nog egentligen till E39/E46, då dessa är klarare och rödare än tidigare modeller.

Erik

___
Hummm.
Känner att det börjar bli dax att förpassa sig till garaget med kameran för att reda ut hur det ser ut på min bil.

Så här ser min ut ---> Länk
Trodde att clownnäsan var svart men nu ser man att den är mörkt, mörkt röd.

Hummm, behöver nog putsa lite där oxå. :-)

Erikw:Jag har den "fotokromatiska" spegeln o "näsan" går o vrida på,spegeln ser precis ut som den Micke Olsson's bortsett från att jag har en fotocell i högra hörnet på framsidan samt en på spegelensbaksida,dessutom har bilen originallarm med "immobiliser" o fjärr...O näsan går att vrida precis som på Micke Olssons,dvs stänga av den "fotokromatsika" funktionen...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Glömde ju att spegeln är auto-avbländade när den står i läge "1"...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Micke: Bra att rycker ut med kameran! Jag har samma spegel i min E34 med originallarm.

På denna bilden Länk ser man att det sitter en täcklucka, som inte finns om man har fotokromatisk spegel. Husen till #4 och #5 är som sagt likadan.

Dawwe: Ok, jag visste inte att autoavblängningen gick att stänga av.

Om någon undrar så är spegelinfästningen samma på E31/E32/E34/E38/E39 (&E46?). Man kan montera en fotokromatisk spegel från dessa på en äldre bil, så länge man inte har larmfunktioner i spegeln.

Erik

___
Micke Olsson:Undrar vad "clownäsan" den man kan vrida på mellan "0" och "1" har för funktion egentligen då dina speglar uppenbarligen ej e fotokromatiska...Eller "vinklas" din spegel nedåt när du vrider på den???

Erik:
Vad döljer sig bakom luckan?

Dawwe:
Jepp, den bara vinklar sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.